کد خبر : 39511 / /
/

کالابرگ | کالابرگ دولت رئیسی

سورپرایز یارانه بگیران بعد از تعطیلات | چه کالاهایی در طرح جدید کالابرگ توزیع می‌شوند؟

براساس بررسی ها و گفتگوی خبرنگار ما با چند مستمری بگیر و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، اکثریت آنها بنا بر دلایل مختلف تمایلی به استفاده از کالابرگ نشان ندادند.

سورپرایز یارانه بگیران بعد از تعطیلات | چه کالاهایی در طرح جدید کالابرگ توزیع می‌شوند؟

کالابرگ | طرح کالابرگالکترونیک برای همه یارانه‌بگیران فعال شده و آنها می‌توانند ۱۰قلم کالای مشمول این طرح را با پشتوانه اعتبار یارانه، به قیمت شهریور۱۴۰۰ خریداری کنند. بحث  کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح کالابرگ به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را خریداری کنند. آخرین اخبار در مورد کالابرگ را در خبر آزاد بخوانید.

 براساس بررسی ها و گفتگوی خبرنگار ما با چند مستمری بگیر و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، اکثریت آنها بنا بر دلایل مختلف تمایلی به استفاده از کالابرگ نشان ندادند.

چند روزی است که مسئولین از اضافه شده ۲۰ درصدی یارانه خبر داده اند و شرط این افزایش را استفاده از کالابرگ اعلام کردند، و تاکید کردند این افزایش فعلا برای سه دهک اول جامعه که شامل مددجویان کمیته امداد و مددجویان و مستمری بگیران سازمان بهزیستی است، می باشد.

همین اقدام ما را بر این داشت که به گفتگو با تعدادی از عزیزان مددجو بپردازیم.

مزایای استفاده از کالابرگ

زهرا یک مددجوی کمیته امداد در گفتگو با پایگاه خبری صفحه اقتصاد، در خصوص استفاده از کالابرگ می گوید: من به همراه مادرم زندگی میکنم، دانشجو هستم و مادرم چند وقتی است که در بستر بیماری است، تمام مخارج ما از همین یارانه است. من مجبورم هر ماه از سوپر محل اقلام مورد نیازم را به صورت قسطی خریداری کنم و وقت یارانه که شد هزینه آن را پرداخت کنم و مجبورم از این هزینه کم مبلغی از یارانه و کار کردن خرج شهریه دانشگاهم را بپردازم.

اما این در حالی است که زهرا با چشمانی بغض آلود از این که برای هزینه های درمان مادرش و سایر هزینه های ضروری زندگیش مانده است، می گوید، او از ما پرسید به نظر شما کالابرگ برای ما با این شرایط بهتر است یا یارانه؟

من که در جریان شرایط این مددجو قرار گرفتم با بررسی قاطعانه گفتم واقعا یارانه.

در مرحله بعد به سراغ یک مادری رفتم که در همسایگی ما قرار دارد و یک فرزند معلول دارد که حدود ۲۰ و چند سالیست بر اثر تصادف به این روز افتاده است، از او پرسیدم به نظر شما کالابرگ بهتر است یا یارانه؟ از کدامشان استفاده میکنی؟ راستی شنیدین که ۲۰ درصد به مبلغ کالابرگ اضافه شد؟ این مادر که دوست ندارد اسمی از او برده شود، گفت: دولت با چه حسابی اینجوری می خواهد ما را به کالابرگ دل خوش کند، زمانی که از دردهایی که هر روز من مادر میکشم، خبر ندارد، من که حدود ۶۵ سال سن دارم و دیگر توانی برای مراقبت از فرزندم نمانده و با این مستمری کم و یارانه کم که به نیازهای اولیه یک بیمار معلول مانند دارو کفاف نمی دهد، چجوری به استفاده از کالابرگ فکر کنم؟

با خودم که اندیشیدم دیدم حرف حق حق است و جوابی در قبال این مادر نداشتم.

به سراغ نفر بعدی رفتم یک مددجوی زن حدود ۳۷ ساله که یک سال و نیم است همسرش را از دست داده است و دو فرزند دانش آموز دارد، از او پرسیدم از کالابرگ استفاده می کنید یا یارانه؟ که گفت هی بابا دلتان خوش است، یه عده ای مثل من و امثال ما برخی روزها و شبها مجبوریم بدون غذا به سر کنیم تا با این مبلغ کم مستمری و یارانه اجاره خانه خودمان را بپردازیم که صدای صاحبخانه بلند نشود چه برسد به نیازهای ضروری فرزندانمان…

واقعا بیهوده نگفت، وقتی دردها و زخم هایی سنگین برای استفاده از یارانه ثانیه به ثانیه جلوی چشمانشان رژه می رود، حتی فکری برای اندیشیدن به استفاده از کالابرگ نمی ماند.

از چندین نفر مددجوی دیگر که پرسیدم همه حرفهای دلشان مثل هم بود، و این نشان از عدم تمایل این قشر برای استفاده از کالابرگ به جای یارانه بود.

کالابرگ

مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک

طبق خبرها، مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک از روز شنبه آغاز شد تا پس از مدت ها کالابرگ الکترونیکی رنگ واقعیت بگیرد .

بر اساس بررسی ها، چیزی که با عنوان کالابرگ الکترونیکی قرار است توزیع گردد، با کوپنی که ایرانیان با آن آشنا بوده‌اند فاصله فراوانی دارد. و در واقع کالابرگ الکترونیکی محدود به خرید اعتباری یازده قلم کالایی می باشد که دولت در طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرده است. خرید این اقلام نیز از فروشگاه‌هایی امکان‌پذیر است که طرف قرارداد در اجرای این طرح می باشند.

براساس خبرها، سید صولت مرتضوی پیش از این درباره افزایش یارانه‌ها گفت: در اجرای بند تبصره ۱۴ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است که در راستای مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را دوباره اجرا کند.

این مسئول افزوده است: بر همین اساس مشوق‌هایی ایجاد شد که در گام اول یارانه دهک‌های کم‌برخوردار جامعه ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و کسانی که یارانه‌بگیرشان یا هر عضو از خانواده‌شان ۴۰۰ هزار تومان دریافت نقدی یارانه دارند، اگر از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند این میزان به ۴۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

چه کالاهایی در طرح کالابرگ توزیع می‌شوند؟

شیر کم چرب بطری، پنیر UF، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، گوشت مرغ، گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر و ماست پرچرب، یازده قلم کالایی هستند که در قالب این طرح به صورت کالابرگی توزیع می شوند.

همچنین علیرضا عسگریان معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این باره اظهار داشته است: در حقیقت قرار است این یازده قلم سفره مردم را تقویت کنند و هم پروتئین به آن‌ها برسند و هم ریزمغذی هایشان را تغذیه کنند یک جریان بین نسلی ایجاد شود که این یازده قلم به محروم‌ترین اقشار برسد و تا اندازه و حد مشخصی که سبد غذایی و سلامت مردم را بتوانیم تأمین کنیم.

براساس اعلام عسگریان ، سه دهک کم برخوردار مشمول افزایش یارانه هستند و اگر هر دهکی را ۸ میلیون نفر در نظر بگیریم می‌شود ۲۴ میلیون نفر مشمول افزایش یارانه‌ها خواهند بود. الان ۲۴ میلیون نفر در این سه دهک مستقرند. کمیته امداد و بهزیستی مجموعاً می‌توانند بین هفت تا هشت و نیم میلیون نفر را پوشش بدهند.

بر همین اساس، مقرر شده است مددجویان کمیته امداد، بهزیستی و سه دهک کم‌برخوردار اگر ۳۲۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالا نامبرده خرید کنند، ۸۰ هزار تومان دیگر به اعتبار کارت‌های آن‌ها افزوده گردد.

همانگونه که پیش تر شنیده ایم و معاون وزیر رفاه نیز گفت: استفاده از یارانه کاملاً اختیاری است یک شرط دارد شما می‌توانید این ۴۰۰ هزار تومان را اقلام یارانه‌ای نخرید اگر نخرید آزادید مصرفش کنید نقدی هم می‌توانید بگیرید، ولی مشمول آن ۸۰ هزار تومان شارژ نخواهید شد. مددجویان می‌توانند بروند یک قلم خرید کنند به شرط این که ۳۲۰ هزار تومان خرید کنند به طور مثال، فرض کنید خودم تولیدکننده ام و شیر و گوشت در خانه خودم تولید می‌شود در یکی از روستاها، می‌توانم همه ۳۲۰ هزار تومان که می‌شود ۷۰ هزار تومان آن ۴۰۰ هزار تومان یارانه را همه را روغن بخرم یا فرآورده لبنی خرید کنم یا یک جا مرغ خریداری کنم پس من اختیار کامل دارم می‌توانم نسبتی از این سبد را تأمین کنم یک قلم دو قلم سه قلم حتی یازده قلم اختیار با من است، اما اگر ۳۲۰ تومان خرید کنم ۸۰ هزار تومان شارژ می‌شود استفاده کنم.

مبحث استفاده از کالابرگ نیازمند بررسی های فراوانی است، هدف ما در این گزارش دانستن نظر مردم در خصوص استفاده از کالابرگ بود، که در پایان این خود مددجویان و خانوارها هستند که براساس وضعیت زندگیشان تصمیم می گیرند که یارانه برایشان بهتر است یا کالابرگ و کدام را انتخاب کنند، بهتر است./صفحه اقتصاد

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.