کد خبر : 37771 / /
/

کالابرگ | کالابرگ یا کوپن

خبر خوش برای یارانه بگیران | طرح های تشویقی جدید برای یارانه بگیران ۴۰۰ هزار تومانی | به مبلغ کالابرگ اضافه شد

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفت: با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی مبلغ مازادی را از ماه های بعد به حساب این افراد واریز خواهد کرد تا بتوانند کالای بیشتری خرید کنند.

خبر خوش برای یارانه بگیران | طرح های تشویقی جدید برای یارانه بگیران ۴۰۰ هزار تومانی | به مبلغ کالابرگ اضافه شد

کالابرگ | اجرای طرح  کالابرگاز بهمن ماه سال گذشته در برخی استان های کشور به شکل آزمایشی آغاز شد اما به مرور در اسفندماه به کل کشور به ویژه استان تهران تعمیم داده شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح کالابرگ به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را خریداری کنند. آخرین اخبار در مورد کالابرگ را در خبر آزاد بخوانید

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا گفت: با توجه به استقبال بیشتر ۵ دهک درآمدی پایین جامعه از طرح کالابرگ الکترونیک، دولت در قالب طرح تشویقی مبلغ مازادی را از ماه های بعد به حساب این افراد واریز خواهد کرد تا بتوانند کالای بیشتری خرید کنند.

اجرای طرح کالابرگ از بهمن ماه سال گذشته در برخی استان های کشور به شکل آزمایشی آغاز شد اما به مرور در اسفندماه به کل کشور به ویژه استان تهران تعمیم داده شد. استفاده از اعتبار کالابرگ الکترونیکی امری کاملا اختیاری است و اساسا اجرای طرح کالابرگ به این معنا نیست که افراد قادر نباشند، یارانه نقدی خود را برداشت کنند.

احسان مطهری مطلق، معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا (شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان) در گفت و گو با همشهری آنلاین در مورد آخرین خبرها از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در کشور گفت: از ۱۵ اسفندماه که طرح در سراسر کشور اجرا شد مردم برای خرید کالا از یارانه فروردین خود استفاده کردند و از ۱۵ فروردین از یارانه اردیبهشت ماه خود در حال استفاده هستند. در این مدت ما یک بار به طور کامل سیکل کالابرگ را در سراسر کشور انجام دادیم و الان در سیکل دوم اجرا هستیم.

مطهری به گروهی که بیشترین استفاده از کالابرگ الکترونیکی در این مدت داشتند اشاره کرد و افزود: در این مدت ۵ دهک درآمدی پایین جامعه بیشترین میزان استفاده از کالابرگ را داشتند.

وی در مورد طرح دولت برای ایجاد مشوق برای ترغیب مردم برای استفاده از کالابرگ الکترونیک گفت: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه سازمان هدفمندی یارانه و وزارت اقتصاد موظف هستند طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ یک آیین نامه اجرایی برای طرح های تشویقی تدوین و در آن محل و میزان منابع را مشخص کنند. در این آیین نامه اولویت طرح های تشویقی برای ۵ دهک پایین جامعه است که جلسات آن از اسفند سال گذشته آغاز شده است و هم اکنون در دست بررسی است و دولت تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارد و موظف است این آیین نامه را تدوین کند ولی شاید تدوین آن زودتر انجام شود. احتمال دارد زمانی که دولت یارانه بعدی را بدهد این طرح تشویقی در آن اعمال شود.

این مسئول اظهار کرد: تدوین این آیین نامه موجب می شود تا ۵ دهک پایین جامعه دریافتی بیشتری از طریق کالابرگ الکترونیک نسبت به یارانه خود داشته باشند. مبلغ آن هنوز مشخص نیست و بر سر آن کش و قوس هایی وجود دارد. اما به عنوان مثال اگر فردی در دهک سوم یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می گیرد علاوه براین ۴۰۰ هزار تومان دریافتی، مبلغی نیز مازاد در اختیار خواهد داشت تا بتواند از طریق کالابرگ الکترونیکی کالای بیشتری بخرد. در حقیقت شارژ ریالی بیشتری برای این دهک ها انجام خواهد شد تا بتوانند از ۱۰ قلم کالای اعلامی موجود، تعداد بیشتری خرید کالا انجام دهند.

معاون نوآوری و توسعه خدمت شرکت فارا افزود: برداشت از حساب یک ماه زودتر موجب شده تا هم میزان اتصال فروشگاه ها به سامانه "شما" و هم میزان استفاده تهرانی ها برای خرید کالا بیشتر شود. در این مدت اکثر کسانی که مراجعه کرده اند درصد قابل توجهی از یارانه نقدی خود را کالا خریده اند.

مطهری به گروه کالایی هم که بیشتر استفاده شد، اشاره کرد و گفت: مردم در این مدت بیشتر روغن و برنج از طریق کالابرگ الکترونیک خریداری کردند.

سرپرستان خانوار اگر بخواهند ریز تراکنش های خرید خود از طریق کالابرگ را ببینند می توانند از طریق اپلیکیشن "شما" زیر اطلاعات حساب خود را مشاهده کنند.

میزانی که از اعتبار سرپرستان خانوار برداشته می شود فعلا بر اساس جدول قیمتی است که سال گذشته در آن نرخ ها اعلام شد و میزان برداشت فعلا بر اساس آن است. مطهری گفت: اگر مسئولان ذیربط تغییر قیمت را به ما اعلام کنند ما تغییر را در سیستم و سامانه ایجاد خواهیم کرد اما فعلا جدول قبلی به قوت خود پایدار است.

جدول زیر کالاهایی است که می توان در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید و جزئیات خرید آنها را نشان می دهد:/همشهری آنلاین

4827782

اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت  کالابرگ  را با هم در سایت فردا می خوانیم.

از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟​

اطلاعیه‌ای که امروز توسط وزارت رفاه منتشر شده، حاوی این مطلب است که اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد. حالا از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

پس از آنکه ارز 4200 تومانی پر دردسر برای اقتصاد ایران، از فهرست کارهای دولت خارج شد، مجلس این نهاد را مکلف کرد تا کالابرگ را در دستور کار خود قرار دهد و در عین حال قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد. البته به‌رغم اعلام دولت به اختصاص کالابرگ به سرپرستان خانوار، اجرای این وعده به درازا کشید، تا جایی که زمزمه‌هایی از دل مجلس به گوش رسید که نشان از نبود اراده و تمایل کافی در دولتمردان برای انجام این کار داشت.

در نهایت وزیر اقتصاد حکم نهایی را صادر کرد و از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان خبر داد. هرچند انجام این امر هم از زمان اعلام تا اجرا به طول انجامید اما بالاخره در بهمن ماه سال قبل، کالابرگ به دست هرمزگانی‌ها رسید.

هرچند پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از استان هرمزگان حکایت از این داشت که اهالی این استان هم بیشتر به دریافت یارانه تمایل دارند. تصمیم هرمزگانی‌ها همچنین مهر تاییدی است بر یک نظرسنجی دیگر که نشان می‌دهد حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند

جزئیات اسامی و قیمت کالاهای مشمول کالابرگ

به هر حال در بهمن 1401، برای اولین بار این طرح در استان هرمزگان کلید خورد و مقامات اقتصادی خبر دادند که به‌زودی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

آنگونه که امروز اطلاعیه وزارت کار هم نشان می‌دهد این کالاها به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

در ضمن، مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال 1400 خواهد بود. برای مثال، روغن 810 گرمی حدود 14 هزار تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود.

در جدول زیر، قیمت فروش مصوب کالا در سال ۱۴۰۱ و سهم پرداختی مردم برای سال جاری آمده است./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.