کد خبر : 37612 / /
/

کالابرگ | کالابرگ الکترونیک | کالابرگ در دولت رئیسی

واریزی یک میلیونی برای این خانوارها در حساب یارانه | جدیدترین خبر دولت درباره کالابرگ

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده و چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده است.

واریزی یک میلیونی برای این خانوارها در حساب یارانه | جدیدترین خبر دولت درباره کالابرگ

کالابرگ | اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالابرگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح کالابرگ به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را خریداری کنند. آخرین اخبار در مورد کالابرگ را در خبر آزاد بخوانید

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده و چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده و چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه متصل شده است.

سید صولت مرتضوی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ‌های الکترونیکی گفت: تقریبا سامانه کالابرگ در سراسر کشور راه‌اندازی شده است چیزی حدود ۵۰ هزار فروشگاه؛ چه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چه غیرزنجیره‌ای تا این لحظه به این سامانه متصل شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با ایلنا گفت و گو می کرد ادامه داد: همان‌طور که از قبل گفته شد مردم عزیز می‌توانند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی‌شان خرید اعتباری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم جدیدی هنوز در رابطه با شیوه‌ها و بسته‌های جدید اتخاذ نشده است.

مرتضوی درخصوص وضعیت افزایش حقوق بازنشستگاه تأمین اجتماعی با توجه به انتقادهای صورت گرفته به مصوبه شورای عالی کار عنوان کرد: افزایش حقوق‌ها در شورای عالی کار مصوب شده و احکام‌شان در حال صادر شدن است./ انتخاب

کالابرگ

اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت  کالابرگ  را با هم در سایت فردا می خوانیم.

از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟​

اطلاعیه‌ای که امروز توسط وزارت رفاه منتشر شده، حاوی این مطلب است که اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد. حالا از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

پس از آنکه ارز 4200 تومانی پر دردسر برای اقتصاد ایران، از فهرست کارهای دولت خارج شد، مجلس این نهاد را مکلف کرد تا کالابرگ را در دستور کار خود قرار دهد و در عین حال قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد. البته به‌رغم اعلام دولت به اختصاص کالابرگ به سرپرستان خانوار، اجرای این وعده به درازا کشید، تا جایی که زمزمه‌هایی از دل مجلس به گوش رسید که نشان از نبود اراده و تمایل کافی در دولتمردان برای انجام این کار داشت.

در نهایت وزیر اقتصاد حکم نهایی را صادر کرد و از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان خبر داد. هرچند انجام این امر هم از زمان اعلام تا اجرا به طول انجامید اما بالاخره در بهمن ماه سال قبل، کالابرگ به دست هرمزگانی‌ها رسید.

هرچند پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از استان هرمزگان حکایت از این داشت که اهالی این استان هم بیشتر به دریافت یارانه تمایل دارند. تصمیم هرمزگانی‌ها همچنین مهر تاییدی است بر یک نظرسنجی دیگر که نشان می‌دهد حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند

جزئیات اسامی و قیمت کالاهای مشمول کالابرگ

به هر حال در بهمن 1401، برای اولین بار این طرح در استان هرمزگان کلید خورد و مقامات اقتصادی خبر دادند که به‌زودی در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب تمام خانوارهای یارانه‌بگیری که حساب‌شان در استان افتتاح شده، مشمول طرح کالابرگ می‌شوند.

دولت سیزدهم تصمیم گرفت تا با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار، این امکان را برای این خانوار فراهم کند تا با اعتبار یارانه‌ای که پیشتر به آنها تعلق می‌گرفت، بتوانند 10 قلم کالای اساسی را یک ماه زودتر خریداری کنند.

آنگونه که امروز اطلاعیه وزارت کار هم نشان می‌دهد این کالاها به ارزش ۵۳۰ هزار تومان است که شامل ماست، شیر، پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ می‌شود. مردم مختارند که از هر نام و نشان و برند تجاری کالای مورد نیاز خود را از بین ۱۰ قلم کالای ذکر شده تهیه کنند و دولت طبق سبد کالای مشخص شده مابه‌التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

در ضمن، مبلغ این کالاها به نرخ شهریور ماه سال 1400 خواهد بود. برای مثال، روغن 810 گرمی حدود 14 هزار تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود.

در جدول زیر، قیمت فروش مصوب کالا در سال ۱۴۰۱ و سهم پرداختی مردم برای سال جاری آمده است./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.