کد خبر : 36923 / /
/

کالابرگ | کالابرگ دولت رئیسی | کالابرگ الکترونیکی

تغییرات مهم در پرداخت یارانه نقدی فروردین | طرح کالابرگ به صرفه است یا یارانه نقدی | این ماه نفری 530 هزار تومان واریز شد

رئیس سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ از تامین منابع لازم برای توزیع کالابرگ در سال جاری خبر داده است. اما آیا این خبر به این معناست که از این ماه یارانه نقدی حذف و کوپن الکترونیک جایگزین آن می‌شود؟

تغییرات مهم در پرداخت یارانه نقدی فروردین | طرح کالابرگ به صرفه است یا یارانه نقدی | این ماه نفری 530 هزار تومان واریز شد

کالابرگ | مرتضوی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای کامل کالابرگالکترونیکی احتمال حذف یارانه نقدی وجود دارد؟ صریح پاسخ داد که یارانه نقدی به هیچ وجه حذف نمی‌شود. شاید دولت تصمیم بگیرد که برای آن دسته از یارانه بگیرانی که قصد خرید کالابرگالکترونیکی را داشته باشند، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از  کالابرگ الکترونیک  می پردازیم.

رئیس سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ از تامین منابع لازم برای توزیع کالابرگ در سال جاری خبر داده است. اما آیا این خبر به این معناست که از این ماه یارانه نقدی حذف و کوپن الکترونیک جایگزین آن می‌شود؟

از چند ماه قبل اعلام شد که دولت قرار است کالابرگ توزیع‌ کند اما از همان زمان اعلام شد که پرداخت کالابرگ به معنای‌ حذف یارانه نقدی‌ نیست‌ و سرپرستان خانوار خودشان تصمیم می‌گیرند که یارانه واریزی را در قالب نقدی استفاده کنند و یا با آن کالابرگ بخرند.

میرکاظمی هم به همین‌ نکته‌ اشاره کرده و گفته منابع لازم برای توزیع کالابرگ تامین شده است. یارانه این کالابرگ‌ها همان یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند منتها اگر کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند، یک ماه زودتر از حسابش می‌تواند برداشت کند و منابع اضافه‌تری وجود ندارد.

این خبر به آن معناست‌ که امسال هم مانند سال‌های گذشته یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما افراد می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که با یارانه واریزی کالای اساسی بخرند و یا آن ذا به صورت نقدی برداشت کنند.

اما گفته‌ شده که کالاهایی که در قالب کوپن الکترونیک پرداخت می‌شود از قیمت کنونی آنها در بازار ارزانتر است و وعده داده شده که قیمت این کالاها هم قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد. البته دولت با اجرای این طرح و توزیع کالا با قیمت دو سال قبل مخالف بود. اما به نظر می‌رسد که فعلا بنا بر اجرای‌ این طرح است.

در این حالت، یارانه نقدی‌ یک ماه زودتر به حساب خانوارها واریز می‌شود و افرادی که می‌خواهند با آن کالا بخرند، یک ماه زودتر فرصت خرید کالا را دارند اما افرادی که می‌خواهند یارانه را در قالب نقدی برداشت کنند، مانند ماه‌های گذشته امکان برداشت را دارند. یعنی بیستم‌ هر ماه. به عبارتی خریداران کالاهای اساسی زودتر امکان برداشت یارانه را دارند.

مبلغ یارانه نقدی -کالابرگ سال ۱۴۰۲ چقدر‌ است؟

یارانه نقدی امسال‌ هم مانند سال گذشته ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان است و هیچ تغییری در مبلغ پرداختی یارانه نقدی در سال جدید ایجاد نشده است. تنها نکته جدیدی که در خصوص یارانه نقدی اعلام کرده‌اند این است که یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود./تجارت نیوز

تامین منابع لازم برای اجرای کالابرگ

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص شرایط جدید طرح کالابرگ در کشور اعلام کرد: منابع لازم برای ارائه کالابرگ تامین شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارش جدیدی از وضعیت اجرای کالابرگ در استانها ارائه کرد.

مسعود میرکاظمی، درباره ارائه کالابرگ الکترونیک و آخرین وضعیت اجرایی شدن آن گفت: منابع لازم برای این کار تامین شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یارانه این کالابرگ‌ها همان یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند منتها اگر کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند، یک ماه زودتر از حسابش می‌تواند برداشت کند و منابع اضافه‌تری وجود ندارد.

وی افزود:  افرادی که یارانه دریافت نمی‌کنند و اعتراض دارند، اگر با دریافت یارانه‌شان موافقت شود می‌توانند از کالابرگ استفاده کنند و اگر پایگاه ایرانیان آن «آزمون وسع» را طبق قانون انجام دهد و مشمول باشند، می‌توانند دریافت کنند و بلعکس هم هست کسانی هم که در آزمون وسع مشخص شود برخودار هستند یارانه‌شان طبق قانون باید قطع شود.

کالابرگ زیرساخت‌های لازم را دارد؟

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: دولت باید برای توزیع کالابرگ الکترونیکی زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، چراکه این کار نقدینگی و قیمت‌ها را کنترل می‌کند.

محسن پیرهادی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم همواره به دنبال آن بوده تا پیشنهادات لازم را به دولت به ویژه برای رفع مشکلات اقتصادی کشور دهد، اظهار داشت: پیشنهادات ما در جلسات مشترک میان مجلس و دولت ارائه شده است. معمولاً در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی هم رئیس مجلس شورای اسلامی و هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حضور دارند و پیشنهادات لازم را می‌دهند.

وی بیان کرد: حتی درباره حذف ارز ترجیحی و پیشنهاد اعطای کالابرگ الکترونیکی جهت حمایت معیشتی از مردم هم مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود را به طور مشخص به دولت ارائه داد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در برخی از موضوعات سلیقه اجرایی دولت با پیشنهادات مجلس متفاوت باشد، اما در بسیاری از موضوعات و مباحث از جمله درباره گرانی‌ها و کنترل و تنظیم بازار مصرف ما هشدارهایی را به دولت دادیم.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی متذکر شد: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ما پیشنهاداتی را به دولت ارائه دادیم که این پیشنهادات توسط دولت اجرایی نشده است و امیدواریم که در ادامه با همفکری میان دولت و مجلس کارها مؤثرتر و سریع‌تر انجام شود./.ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.