کد خبر : 33143 / /
/

کالابرگ | کالابرگ الکترونیک | کالابرگ یا یارانه

خبر مهم دولت برای مردم | طرح کالابرگ الکترونیکی به این استان ها رسید

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید موادغذایی حدود 10 قلم کالا، مشمول ارز 4200 بودند که در سبد کالا با قیمت پایه شهریور 1400 قیمت‌گذاری شده‌اند.

خبر مهم دولت برای مردم | طرح کالابرگ الکترونیکی به این استان ها رسید

شبکه‌ای تحت عنوان سامانه ملی اعتبار برای کالابرگ الکترونیکی ایجاد شده است که در حال حاضر به‌صورت نمونه در برخی استان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است.دریافت کالابرگ به زودی آغاز خواهد شد. برای دریافت کالابرگ باید در سامانه معرفی شده ثبت‌نام کنید.دولت سیزدهم سرانجام به تمامی شایعات که از اول هیچ مبنای رسمی نداشتند، پایان داد و اعلام کرد که کالابرگ الکترونیک به طور قطعی پس از گذراندن مراحل آزمایشی در سه استان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در کشور عملیاتی خواهد شد.آخرین اخبار مربوط به کالابرگ را در خبرآزاد بخوانید.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید موادغذایی حدود 10 قلم کالا، مشمول ارز 4200 بودند که در سبد کالا با قیمت پایه شهریور 1400 قیمت‌گذاری شده‌اند.

صولت مرتضوی اشاره کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان موفق‌آمیز بود. قرار است این طرح در پنج استان دیگر و در صورت امکان در کل کشور تا پایان سال اجرا شود.

مرتضوی افزود: سرپرستان خانوار می‌توانند با شماره‌گیری کد ستاره 788 ستاره 28 مربع از میزان اعتبار خود آگاه شوند و به میزان ضرورت خریداری کنند./کاماپرس

نحوه دریافت کالابرگ الکترونیک

 سامانه مخصوص طرح کالابرگ الکترونیک که به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان در حال اجراست، بر بستر شبکه ملی اعتبار «شما» آغاز به‌کار کرد.

در جریان حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، دولت از سوی مجلس مکلف شد راهکاری برای جبران حذف یارانه ارزی این کالاها ارائه دهد که درنهایت مقرر شد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر مبنای قیمت کالاهای اساسی در شهریور۱۴۰۰ در دستور کار قرار بگیرد. در ادامه، به‌واسطه مهیا نبودن زیرساخت‌های موردنیاز این طرح و همچنین برای اجرای آزمایشی این طرح به‌صورت استانی، پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی به هر فرد یارانه‌بگیر پیگیری شد.

اکنون طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان در حال اجراست و یارانه‌بگیران مختار به انتخاب میان یارانه نقدی و اعتبار یارانه کالابرگ الکترونیک هستند.

4785457

چگونه کالابرگ الکترونیک بگیریم؟

طرح کالابرگ الکترونیک طبق اعلام قبلی دولت در استان هرمزگان در حال اجراست و فعلا فقط خانوارهایی که طبق اعلام سازمان هدفمندی، حساب یارانه آنها در استان هرمزگان ثبت شده است امکان درخواست تبدیل یارانه نقدی به اعتبار کالابرگ الکترونیک را دارند. البته این طرح به‌زودی و بعد از جمع‌بندی نتایج اجرای آزمایشی در کل کشور اجرا خواهد شد و همه‌کسانی که در فهرست دریافت یارانه قرار دارند می‌توانند نسبت به تغییر شیوه دریافت یارانه خود اقدام کنند.

انتخاب یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک اختیاری است؛ اما کسانی که کالابرگ را انتخاب می‌کنند یک‌ماه زودتر از یارانه نقدی، اعتبار معادل یارانه را دریافت خواهند کرد و در پایان ماه، هر میزان از اعتبار آنها که استفاده نشده باشد، مانند یارانه نقدی قابل‌برداشت خواهد بود. یارانه‌بگیران می‌توانند از طریق نصب برنامه کاربردی متکی به این سامانه از طریق درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir یا شماره‌گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸* نسبت به ثبت تقاضای خود برای دریافت یارانه از طریق اعتبار کالابرگ الکترونیک اقدام کنند. همچنین فرصت اعتراض کسانی که در فهرست یارانه قرار ندارند همچنان محفوظ است و می‌توانند از طریق سامانه حمایت اقدام کنند.

کالابرگ جایگزین یارانه نقدی می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به کالابرگ منوط به استقبال مردم است و اگر استقبال خوب باشد، طرح استفاده از کارت یارانه جایگزین یارانه نقدی می‌شود.

سیدصولت مرتضوی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت افزود: طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پس از موفقیت در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، اجرای آن به ۵ استان دیگر تسری می‌یابد و امیدواریم تا پایان امسال بتوان این طرح را در کل کشور اجرایی کرد.

او ادامه داد: کالابرگ اقلام مهمی چون برنج، مرغ، لبنیات، ماکارونی و روغن را شامل می‌شود، انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت برنج خرید کند و کل مبلغ اعتبارش را در این مرحله مقدماتی یک‌قلم کالا بخرد.

به‌گفته مرتضوی، در طرح کالابرگ الکترونیک خرید ۱۰قلم کالای مواد غذایی که مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی در سبد کالا قیمت‌گذاری می شدند و پایه قیمت‌گذاری آن قیمت‌های شهریور۱۴۰۰‌است./همشهری

کالابرگ

خبر مهم درباره اختیاری بودن کالابرگ

بنابر گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این میزان اعتبار یارانه‌ای در قالب «سامانه ملی اعتبار» واریز می‌شود؛ مسأله‌ای که مرتضوی از آن به عنوان حساب پشتیبان نام برده است.

وی در توضیح اختیاری بودن کالابرگ گفته که اگر افراد تحت هر شرایطی تشخیص دادند نیاز به پول‌شان دارند، نیاز نیست از این طریق خرید کنند و اگر پول را برای کار دیگر می‌خواهند، در زمان مقرر که یارانه‌ها به حساب همه مردم واریز می‌شود، می‌توانند یارانه نقدی خود را بردارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فعلاً مرحله آزمایشی کالابرگ الکترونیک در سه استان اجرا می‌شود گفته، اینکه در کدام استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود بعداً اعلام خواهد شد. چند شهرستان را برای نمونه انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. مرحله استانی را انجام می‌دهیم و بعد از مرحله استانی، ارزیابی و تصمیم‌گیری خواهیم کرد و همکاران در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستند.

پیش از این نیز سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره طرح کالابرگ الکترونیک اعلام کرده بود: دولت مشکلی در زمینه تأمین مالی این طرح ندارد و با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور را دربرمی‌گیرد، دولت باید از نظر زیرساخت فنی مطمئن می‌شد؛ تغییر مدیریت در وزارت کار باعث تأخیر در اجرای این پروژه شد، ولی وزارت کار اجرای آزمایشی دیگری را در یکی از استان‌های جنوبی در برنامه دارد و گفتند بعد از این اجرا، برای اجرا در سراسر کشور اقدام خواهیم کرد. این دوره آزمایشی حداکثر تا یک ماه ادامه خواهد داشت و بعد از آن، نتیجه اعلام خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.