کد خبر : 30172 / /
/

کالابرگ| کالابرگ الکترونیک | کالابرگ یا کوپن

خبر مهم یکی از مسئولان درباره یارانه نقدی | کالابرگ اختیاری شد کسانی که می خواهند یارانه نقدی می گیرند | چگونه یارانه نقدی را کالابرگ کنیم؟

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اجرای موفق طرح آزمایشی کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان نسبت به اجرایی شدن به زودی این طرح در کشور اظهار امیدواری کرد.

خبر مهم یکی از مسئولان درباره یارانه نقدی | کالابرگ اختیاری شد کسانی که می خواهند یارانه نقدی می گیرند | چگونه یارانه نقدی را کالابرگ کنیم؟

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تامین مالی کالابرگمبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است.وزارت اقتصاد اعلام کرد ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگالکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است.بر اساس اعلام مسئولان، استان هرمزگان به عنوان نخستین استان اجرای طرح کالابرگ انتخاب شده است.احتمالا توزیع کالابرگ به سال اینده موکول می شود آخرین اخبار درباره کالابرگ در سایت خبر آزاد بخوانید.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اجرای موفق طرح آزمایشی کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان نسبت به اجرایی شدن به زودی این طرح در کشور اظهار امیدواری کرد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

وی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتیین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند./ایسنا

کالابرگ

مردم یارانه نقدی را ترجیح می دهند، تا کالابرگ الکترونیکی

طرح ارایه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی درحالی قراراست شکل اجرایی به خود گیرد که مردم این روزها روی یارانه نقدی حساب باز کرده اند و اجرای چنین طرحی می تواند نارضایتی هایی را در پی داشته باشد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی ارزان، دولت برای جبران گرانی حاصل از آزاد سازی قیمت این کالاها، یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی را برای مردم درنظر گرفت، رقم ۴۰۰ هزار تومان برای ۳ دهک پایین درآمدی و ۳۰۰ هزارتومان را به سایر افراد مجموعه یارانه بگیر تخصیص و درحساب سرپرست خانوارها واریز کرد. چنین اقدامی از سوی دولت قراربود یک ماه و یا در نهایت ۲ ماه به این شکل اجرا شود تا طی این مدت زیرساختهای زنجیره ارایه کالابرگ الکترونیکی تکمیل و از آن پس مردم به جای دریافت یارانه نقدی برای تهیه کالاهای سبد مصرفی خانوار از این کالا برگ ها استفاده کنند. اما متاسفانه دولت دراین زمینه به وعده خود عمل نکرد و پرداخت یارانه نقدی را ادامه داد.

    جامعه یارانه بگیر هم اکنون روی یارانه نقدی حساب بازکرده اند. طبق بررسی ها و مشاهدات عینی ۳۰ درصد یارانه بگیران فرودستی که مستاجرهستند یارانه خود را به صاحب خانه ها می دهند

یارانه نقدی که صرف اجاره بهاء می شود!

روندی که مردم همچنان به جای کالابرگ الکترونیکی یارانه نقدی می گیرند. این یارانه البته برای قشر پایین دست جامعه معمولا به خرید کالاهای اساسی تعلق نگرفته و اغلب یارانه بگیران بخصوص ضعفا به دلیل وجود مشکلات زندگی، فقر، تامین ماهانه کرایه خانه و... مجموعه یارانه های خود را به چنین زخم هایی می زنند. به طوری که جامعه یارانه بگیرهم اکنون روی یارانه نقدی حساب بازکرده اند.

طبق بررسی ها و مشاهدات عینی ۳۰ درصد یارانه بگیران فرو دستی که مستاجر هستند یارانه خود را در قالب اجاره بهاء به صاحب خانه ها می دهند و یا برای تامین برخی کالاهای ضروری مورد نیاز و ... از پول یارانه به عنوان پرداخت اقساط کالایی که خریده اند استفاده می کنند.

در حالی که ادامه همین روند افزایش نرخ تورم همین اعداد و ارقام را نیز بی ارزش کرده و دیگر نمی توان با استفاده از آن سبد چند ماه پیش را خرید.

به گفته کارشناسان انحراف یارانه ها به دلیل قصور دولت در بی توجهی به ارایه کالابرگ الکترونیکی در همان ماههای نخستین پس از حذف ارزترجیحی است و نتیجه آن این بوده که یارانه ها به جای اینکه به خرید کالاهای اساسی سبد مصرف خانوار تخصیص داده شود، هم اکنون جایی دیگر هزینه می شود.

عوامل مختلفی موجب شده است تا دولت به جای ارایه کالابرگ به مردم همچنان یارانه نقدی را پرداخت کند، یکی اینکه دولت هنوز زیرساخت های لازم چنین طرحی را به درستی فراهم نکرده و از طرفی دیگر تامین اعتبار این طرح دارای مشکلات مالی است، همچنین با توجه به اینکه اکثر یارانه بگیران در ایام کرونا وام یک میلیون تومانی را گرفته بودند که اقساط آن از یارانه ها کم می شد، این قسط ها هنوز به اتمام نرسیده است، چنین موضوعاتی باعث شد تا دولت به جای ارایه کالابرگ الکترونیکی به مردم همچنان گزینه پرداخت یارانه نقدی را انتخاب کند. حال دولت در این ماههای پایانی سال قصد دارد طرح کالابرگ الکترونیکی را بصورت آزمایشی در یکی از استانهای جنوبی کشور اجرا و پس آن این طرح در کل کشور عملیاتی کند.

ارایه کالابرگ الکترونیکی چنانچه طوری باشد که مردم بتوانند با استفاده از آن مایحتاج سبد مصرفی سفره خانوار خود را تامین کنند، اقدامی درست است تا در این شرایط گرانی تحت فشار قرار نگیرند

کالابرگ

تبعات حذف یارانه نقدی و تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی باید سنجیده شود

دکترجعفر قادری، کارشناس اقتصادی و عضو فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره اقدامات دولت برای ارایه کالابرگ الکترونیکی به جای پرداخت یارانه نقدی گفت: دولت هم اکنون در یکی از استانها طرح آزمایشی ارایه کالابرگ الکترونیکی را اجرا کرده و قرار است آن را سراسری کند اما این تصمیم باید طوری باشد که مردم به دردسر نیفتند زیرا خیلی از آنها به جای دریافت کالابرگ الکترونیکی راضی به دریافت یارانه نقدی هستند. درچنین شرایطی دولت باید تبعات عملیاتی کردن چنین طرحی را به درستی بسنجد.

وی با بیان اینکه ارایه کالابرگ الکترونیکی چنانچه طوری باشد که مردم بتوانند با استفاده از آن مایحتاج سبد مصرفی سفره خانوار خود را تامین کنند، اقدامی درست است چرا که در این شرایط تورمی و گرانی برای تهیه کالاهای اساسی گران قیمت، تحت فشار قرار نگیرند، اما اگر همین مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی برای هر نفردر نظرگرفته شود با توجه به افزایش نرخ تورم و سطح عمومی قیمت ها در بازار بخصوص نرخ بالای کالاهای اساسی بی تردید چنین رقم هایی نمی تواند پاسخگوی تامین نیاز سبد مصرفی خانوارها در طول یک ماه شود.

 موضوع رقم یارانه ها برای سال آینده بی تردید در کمیسیون های تخصصی مطرح خواهد شد با این وجود باید دید نظر نمایندگان مجلس و دولت در این زمینه با بودجه ای که به مجلس تقدیم می شود چیست

هنوز تصمیمی قابل اجرا برای حذف یارانه نقدی گرفته نشده است

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: دولت باید یک سبد تعریف شده از کالاهای اساسی را در نظرگیرد تا مردم ببینند در صورت قطع یارانه های نقدی آنها درعوض چه چیزی عایدشان می شود، نه اینکه سبدی کوچک از برخی اقلام نصیب جامعه یارانه بگیر شود که متناسب با رقم یارانه، کفاف نیازآنها را نکند. درچنین شرایطی به نظر می رسد با توجه به اختلاف نظرها درباره چگونگی نحوه حذف یارانه های نقدی و تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی، بهره گیری از دیدگاه نمایندگان مجلس و حتی خود مردم ضروری است تا به درستی مشخص شود مردم چه گزینه ای را انتخاب می کنند.

قادری با بیان اینکه بعید است دولت شرایط فعلی پرداخت یارانه های نقدی را در سال آینده تکرار کند، اظهارداشت: البته هنوز هیچ تصمیم قاطعی در این زمینه اتخاذ نشده و معلوم نیست رویکرد دولت در این بخش چگونه باشد چرا که دولت از یک طرف منابع چندانی برای اجرای دقیق این طرح را ندارد از طرفی نیز مردم همچنان راضی به دریافت یارانه نقدی هستند.

وی در پاسخ به اینکه دربودجه سال ۱۴۰۲ فکر می کنید بحث در مورد رقم یارانه ها چگونه باشد؟ گفت: این موضوع بی تردید در کمیسیون های تخصصی مطرح خواهد شد اما با توجه به ابهاماتی که در منابع بودجه سال آینده وجود دارد، باید ببینیم نظر نمایندگان مجلس و دولت در این زمینه چیست. چرا که در بحث چگونگی تخصیص یارانه ها و نحوه چگونگی پرداخت آن تناقضاتی وجود دارد که باید رفع شود.

  مجلس دولت را در اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در این مسیر به شرطی همراه کرده است که قیمت اجناس به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار گیرد و مردم تحت فشار قرار نگیرند

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.