کد خبر : 38395 / /
/

خبر خوش صبح پنجشنبه برای سهام عدالتی ها | جزییات جدید از خرید و فروش سهام عدالت

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خواسته برخی سهامداران درباره تعیین تکلیف و بازگشایی نمادهای سهام عدالت استانی اعلام کرد: زمان بازگشایی نمادهای استانی در دست بررسی است.

 خبر خوش صبح پنجشنبه برای سهام عدالتی ها | جزییات جدید از خرید و فروش سهام عدالت

سهام عدالت یارانه است که از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود.  ارزش سهام عدالت یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. بنا بر یک گزارش آماری ۲۰ میلیون نفر از واجدین شرایط جامانده سهام عدالت هستند که امسال 3.5 میلیون نفر صاحب سهام عدالت می شوند جدیدترین خبر درباره سهام عدالت را در خبرآزاد بخوانید

برخی سهامداران با ثبت پویشی با عنوان تکلیف بازگشایی سهام استانی مشخص شود، خواستار پیگیری و پاسخ مسئولان شدند.

سهامداران در این پویش نوشتند: سال گذشته افراد زیادی سهام شرکت‌های استانی را از تابلو بورس خریداری کرده‌اند و تا الان حدود ۱۰ ماه است این سهام بسته و غیرقابل معامله هستند.

چند روز قبل برای چندمین بار متوالی تعلیق این سهام به مدت ۴ ماه دیگر تمدید شد، سهامداران از عدم شفافیت وضعیت‌شان به تنگ آمده‌اند، با توجه به معامله این شرکتها در تابلو بورس علاوه بر سهامداران اولیه عدالت، فعالین بورسی نیز سهامشان را خریده‌اند لذا معقول نیست با استناد به اینکه این شرکت ها جهت سرمایه‌گذاری به سهامداران اولیه عدالت اعطا شده جلوی خرید و فروش آنها گرفته شود.

بسته شدن نمادهای بورسی به مدت طولانی اجحافی مضاعف به سرمایه‌گذاران خرد وارد می کند اگر احتیاج مالی داشته باشند نمی‌توانند دسترسی به سرمایه‌شان داشته باشند همچنین نمی‌توانند به مدیریت سرمایه‌هایشان بپردازند و هم از فرصت‌های جدید بازار محروم می‌شوند.

خواسته ما سهامداران بورسی که این سهم را از بورس خریده‌اند و پول بابت این سهام داده‌اند این است هر چه زودتر تکلیف بازگشایی سهام عدالت استانی را مشخص کنند حل کردن و تصویب قانون جدید برای سهام عدالت مشکل سختی نیست و حداکثر ظرف مدت سه ماه می توانست حل شود ولی تاکنون ۱۰ ماه طول کشیده است و قرار است ۴ ماه دیگر هم طول بکشد.

از مسئولان امر (شورای عالی بورس، سازمان بورس و وزارت اقتصاد) درخواست داریم که مشکل این شرکت‌ها سریع‌تر رفع و نمادها بازگشایی شوند».

در این زمینه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: زمان بازگشایی نمادهای شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری سهام عدالت در دست بررسی است.

سهام عدالت

بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت

وی همچنین در مورد بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت افزود: در این زمینه باید دستورالعمل آیین‌ نامه اجرایی سهام عدالت اصلاح شود، بعد از آن مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار شود. این شرکت‌ها افزایش سرمایه پیدا کنند و هیاتمدیره آنها مشخص شود و بعد از آن نمادهای سرمایه‌گذاری استانی بازگشایی می‌شوند.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: برای بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هنوز زمان تعیین نشده و در حال بررسی هستیم و باید مقدمات این مسئله پیش از آن اجرا شود.

بر اساس این گزارش بعد از آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت سال ۱۳۹۹  نماد شرکت‌های استانی سهام عدالت از حدود تیر ماه همان سال در بورس بازگشایی شدند و اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط به استان خراسان جنوبی بود که با نماد «وسخراج» وارد بورس شد و بعد از آن نماد سایر شرکت‌های استانی وارد شدند و در ابتدا ۳۰ درصد از سهام عدالت قابل فروش شد، اما از عید غدیر همان سال ۳۰ درصد دوم هم قابل خرید و فروش شد، اما از طرفی چون سهامداران عدالت از افراد غیرحرفه‌ای بودند وارد بورس شده و نیاز به فروش آن داشتند، با وجود ارزندگی سهام عدالت و پرتفوی متنوع آن، اقدام به فروش کردند. در نتیجه منجر به ریزش بازار شد، به‌گونه‌ای که ارزش سهام عدالت استانی به زیر ارزش اسمی روز آن موسوم به NAV رسید.

سیاست سهام عدالت

بعد از آن ناظر بازار تصمیم گرفت با توجه به سیاست سهام عدالت مبنی بر اینکه مردم را به سهامداری در کشور تشویق کند و به‌جای فروش سهام از عایدی سهام و سود آن استفاده کنند، نمادهای استانی بسته شدند تا هم منافع سهامداران عدالت رعایت شود و هم لطمه‌ای به روند معاملات بازار سرمایه وارد نشود.

در حال حاضر که برخی سهامداران خواستار بازگشایی نمادهای معاملاتی سهام عدالت استانی شده‌اند، این موارد همچنان به قوت خود باقی است، اولا مجامع عمومی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برگزار نشده و از طرفی چون در سهام عدالت شکل ظاهری آن به صورت تعاونی است که همه سهامداران عدالت تقریبا به یک نسبت سهام دارند و در سه طبقه سهام ۴۸۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی تقسیم‌بندی می‌شوند و سهامدار عمده و برای ایفای تعهدات حرفه‌ای و حاکمیت شرکتی در این شرکت‌ها وجود ندارد، بنابراین اولا امکان برگزاری مجامع عمومی در هر استان که حداقل ۴۰۰ هزار نفر سهامدار دارد، در یک محل امکان پذیر نیست، ثانیا انگیزه‌ای برای افراد برای اعمال حق رای وجود ندارد، بنابراین باید ترتیباتی اعمال شود که علاوه بر رعایت صرفه و صلاح سهامداران عدالت، بحث حاکمیت شرکتی و سهامداری عمده نیز در این شرکت‌ها رعایت شود تا سهام عدالت با پرتفوی ارزنده دچار ریزش نشود.

از طرفی قرار بود آیین نامه اجرایی سهام عدالت بر اساس صرف و صلاح سهامداران اصلاح شود که آن هم هنوز نهایی نشده است. بنابراین به نظر می‌رسد بازگشایی نماد شرکت‌های استانی تا قبل از انجام این مقدمات امکان پذیر نیست. سهام‌داران عدالت ۴۹ میلیون ۱۲۰ هزار نفر هستند و سهام عدالت از پرتفوی ارزنده‌ای مرکب از ۴۹ شرکت از جمله شرکت‌های بانکی، بیمه‌ای، پالایشی، پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، شرکت‌های حمل و نقل و صنایع متنوع برخوردار است که هدف قانون‌گذار از اعطای سهام عدالت به ۶ دهک کم‌ درآمد جامعه این بود که مردم بتوانند در اقتصاد سهیم شوند و فاصله طبقاتی دهک‌های مختلف درآمدی کاهش پیدا کند، اما روش اجرایی سهام عدالت در سال ۹۹ دارای اشکالات زیادی بود که باعث شد سهامداران عدالت، سهام ارزنده خود را به نرخ‌های پایین بفروشند و بعد از آن بیش از دو سال است که نماد این شرکت‌ها در بورس بسته مانده است و در حال حاضر این مسئله پیش آمده است که از طرفی چون این سهام با پرداخت حق آن از محل سودهای شرکت‌ها متعلق به مردم شده است، بر اساس قاعده سلطنت «الناس مسلطون علی اموالهم (مردم بر اموال خود تسلط دارند)»، باید دارندگان آن حق معامله و خرید و فروش داشته باشند، اما از طرف دیگر با توجه به ارزنده بودن سهام، باید سیاستی اجرا کرد که مردم به‌جای فروش سهام به نگهداری و استفاده از سودها و حق تقدم‌های سهام ترغیب شوند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.