کد خبر : 37437 / /
/

اگر جرء جاماندگان سهام عدالت هستید بخوانید | کدام خانوارها سهام عدالت می گیرند؟

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد قرار است امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سهام عدالت واگذار شود.

اگر جرء جاماندگان سهام عدالت هستید بخوانید | کدام خانوارها سهام عدالت می گیرند؟

سهام عدالت | بر اساس اعلام وزیر اقتصاد قرار است امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سهام عدالت واگذار شود.با وجود همه وعده‌های مسئولان در سال ۱۴۰۱ مبنی بر اعطای سهام عدالت به ۳.۵ میلیون جامانده از سه دهک کم درآمد،‌ هنوز این وعده عملی نشده است.طبق آخرین اظهارات مسئولان، قرار بود واگذاری سهام عدالت برای جاماندگان تا پایان سال ۱۴۰۱ اجرایی شود، اما خبرها حاکی از آن است، اختصاص سهام عدالت با مخالفت معاونت حقوقی رییس جمهور در سال جاری منتفی شد.

بر اساس اعلام وزیر اقتصاد قرار است امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سهام عدالت واگذار شود.

امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هئیت دولت اعلام کرد که امسال به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سهام عدالت واگذار می‌شود.

احسان خاندوزی اظهار داشت: بحث جاماندگان سهام عدالت در قانون بودجه ۱۴۰۲ درج شده است.

وی افزود: تلاش دولت بر این است که خیلی زودتر و قبل از آن‌که به ماه‌های آخر سال برسیم موضوع جاماندگان سهام عدالت به سرانجام برسد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی، چون بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارند و تلاش داریم امسال برای این گروه از افراد سهام عدالت را واگذار کنیم.

گفتنی است روز یکشنبه نیز هئیت مدیره سازمان بورس زمان پرداخت سود نقدی ناشران را از هشت ماه به چهار ماه کاهش داد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در این خصوص گفت: زمانبر شدن پرداخت این سود‌ها تا بازه زمانی حتی یک ساله، موجب کاهش ارزشِ آن می‌شد که به ضرر سهامداران بود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: با مشورت مجموعه‌های سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه، مصوب شد تا اساسنامه شرکت‌های پذیرفته در بورس و فرابورس تغییر کند.

عشقی تاکید کرد: این تغییرات و پرداخت سود نقدی شامل همه سهامداران می‌شود که پرداخت سود سهام عدالت را هم در بر می‌گیرد. این بدان معناست که قرار است سود سهام عدالت هر چه سری‌تر واریز شود و همانند دو مرحله و قسطی به دست سهامداران نمی‌رسد./تجارت‌نیوز

سهام عدالت

اگر سود سهام عدالت نگرفتید با این شماره تماس بگیرید

اما سود سهام عدالت ممکن است برای برخی از افراد واریز نشود که پیش از این مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی حسین قشمی گفته بود: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز نشود.

تکلیف مشمولانی که سود سهام عدالت دریافت نکردند، چیست؟

اما افرادی که سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده بنا بر اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌توانند با مرکز تماس سپرده‌گذاری مرکزی با شماره ۱۵۶۹ تماس گرفته یا به سامانه سهام عدالت و سامانه ذینفعان مراجعه کنند.

روش های ثبت نام سهام عدالت / آغاز اعطای سهام عدالت 10 میلیون تومانی به جاماندگان

درحالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان حدود سه سالی می‌شود که داغ است و هر چند به مراحل پایانی خود نیز نزدیک شد، اما در نهایت در پیچ و خم موانع جا ماند. بر این اساس سال قبل سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شدند که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیسیتی و همچنین سه دهک نخست ایثارگران این سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را تشکیل می دادند.

اما آنچه که در تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از اهمیت زیادی برخوردار است، پرتفویی است که باید برای این افراد در نظر گرفته شود. از آنجایی که مقرر شد باید به هر جامانده ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص داده شود، نیاز به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که باید از سهام دولت در شرکت‌های مختلف تامین شود.

به عبارت دیگر در آذرماه سال قبل با تصویب نامه هیات وزیران افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند، میزان سهامی که به این افراد اختصاص خواهد یافت و نام شرکت‌هایی که سهام خود را به جاماندگان تخصیص می‌دهند، مشخص و قرار شد به هر جامانده ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود. در این تصویب‌نامه اسامی شرکت‌هایی که قرار بود سهام ان‌ها به جاماندگان تخصیص داده شود نیز مشخص شد که شامل بخشی از سهام بانک تجارت، بانک صادرات، بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس می‌شد.

اما اواخر دی ماه سال ۱۴۰۱ بود که رئیس سازمان خصوصی‌سازی به ایسنا اعلام کرد: در واگذاری سهام عدالت به جاماندگان طور کلی دو ایراد وجود داشت، نخست آنکه مرجع تصویب باید شورای عالی سیاست اصل ۴۴ باشد نه هیات وزیران. دوم آنکه سهام باید به صورت غیرمستقیم به مشمولان داده شود نه به صورت مستقیم. البته به هر دو ایراد پاسخ داده شد و معاونت حقوقی درحال پیگیری است، امیدواریم مورد قبول هیات تطبیق مجلس قرار بگیرد و اجازه دهند در پایان سال واگذاری را انجام دهیم.

در حالی که سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در نیمه دوم اسفند سال گذشته اعلام کرد که با مصوبه شورای‌عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، هموطنان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که فاقد سهام عدالت بودند (حدود ۳.۵ میلیون نفر) در روزهای آتی مالک سهام عدالت خواهند شد”، در روزهای پایانی سال مذکور شاهد منتفی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان بودیم.

موضوعی که خاندوزی در نخستین اظهارنظر خود در سال جاری به آن اشاره کرد و گفت: در خصوص سهام عدالت ما مصوبه هیات دولت را برای سه و نیم نفر از اعضای تحت پوشش نهادهای حمایتی گرفتیم، در آذرماه هیات مصوبات مجلس اعلام کرد که این مصوبه باید اول در شورای عالی اصل ۴۴ تصویب شود و سپس به دست دولت برسد که ما مجدد در انتهای سال در شورای عالی اصل ۴۴ این مساله را مطرح کردیم و در نهایت مصوب شد و برای بار دوم که به هیات دولت ارجاع دادیم که دولت آن را با جزئیات تایید کند متاسفانه از آنجایی که برخی از وزارتخانه ها حاضر به واگذاری برخی از شرکت های زیرمجموعه خود نبودند، این سهام تا انتهای سال بلاتکلیف ماند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در قانون بودجه ۱۴۰۲ حکم اعطای سهام عدالت به جاماندگان تکلیف شد که امیدواریم امسال این امر اجرایی شود

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.