کد خبر : 36489 / /
/

سهام عدالت | وام سهام عدالت | سهام عدالت متوفیان

فوری خبر مهم روز ۸ فروردین درباره سهام عدالت متوفیان | نحوه واگذاری سهام عدالت متوفیان

رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

فوری خبر مهم روز ۸ فروردین درباره سهام عدالت متوفیان | نحوه واگذاری سهام عدالت متوفیان

سهام عدالت | حدود سه میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت طی سال‌های قبل فوت شده‌اند و سهام عدالتآن‌ها که یکی از دارایی فرد محسوب می‌شود باید به وراث این افراد منتقل شود.رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالتمتوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد.آخرین اخبار سهام عدالت را در خبر آزاد بخوانید.

رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

حدود سه میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت طی سال‌های قبل فوت شده‌اند و سهام عدالت آن‌ها که یکی از دارایی فرد محسوب می‌شود باید به وراث این افراد منتقل شود. فرایندی که هرچند در سخن ساده است اما به دلیل تعداد بالای فوت شدگان، قوانین مربوط به نقل‌وانتقال ارث، مراحل مختلف انتقال و... همواره چالش‌های زیادی داشته است که مانع تحقق ان شده‌اند.

از سوی دیگر اتفاقی که در این بین رخ داده، این است که وراث برخی از مشمولان هم فوت کرده‌اند و بازار سرمایه و قوه قضاییه باید در ارتباط با یکدیگر افراد را شناسایی کرده و سهام را به صورت غیرحضوری منتقل کنند. روش غیرحضوری به دلیل تعداد بالای افراد در نظر گرفته شده تا از مراجعه حضوری و ازدحام جلوگیری شود. این موضوع در دولت قبل به نتیجه نرسید و در نهایت پایان شهریور سال ۱۴۰۱ زمانی بود که برای به نتیجه رسیدن این فرایند اعلام شده بود. اما اواسط شهریورماه بود که پیمان حدادی - مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت - در آخرین اظهار نظر خود درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان گفت که قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.

پس از آن مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین ماه سال گذشته از تغییر مصوبه مربوطه خبر داد و اعلام کرد کهشرکت‌های کارگزاری  هم وارد ماجرا شدند؛ عشقی گفت: بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار می‌دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند. افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد. وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد. در سامانه درصد هر وارث مشخص می‌شود و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. ساختار اواخر تغییر پیدا کرده و زیرساخت فنی آن درحال آماده شدن است.

در این میان، رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود درمورد اینکه سهام عدالت متوفیان چه زمانی تعیین تکلیف خواهد شد اعلام کرد که در ماه‌های ابتدایی سال آینده  سامانه در اختیار کارگزاری‌ها قرار می‌گیرد. البته قوه قضایی هم درحال بررسی است و میتوان کار را همزمان پیش برد./ایسنا

سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت

افرادی که به هر دلیل از ثبت نام سهام عدالت در مرحله اول جا مانده اند، اکنون می توانند برای برخورداری از این سهام نام نویسی کنند. در سال های گذشته اقدام به واگذاری بخشی از سهام شرکت های دولتی تحت عنوان سهام عدالت به مردم شد. برخی از افراد واجد شرایط از نام نویسی در این مرحله جا مانده و نتوانستند این سهام را دریافت کنند. در حال حاضر مجددا امکان ثبت نام سهام عدالت برای کودکان تازه متولد شده و جاماندگان فراهم گردیده است. طبق اطلاعیه های منتشر شده مجلس شورای اسلامی در این زمینه، تاریخ ثبت نام سهام عدالت 1402 از خرداد سال جاری تا پایان همین سال خواهد بود. به این ترتیب، والدینی که دارای کودک جدید هستند یا افراد جا مانده از مرحله قبل می توانند با استفاده از روش هایی که توسط دولت مشخص می شود، ثبت نام سهام عدالت ۱۴۰۲ را انجام دهند. هزینه نام نویسی هم با توجه به شرایط خانواده ممکن است توسط نهادهای حمایتی یا خود فرد پرداخت شود.

سرهنگ سید موسی حسینی جانشین انتظامی مازندران گفت: در پی اعلام شکایت چند تن از شهروندان آملی مبنی بر این که فردی از حساب بانکی آنان طی چندین مرحله به مبلغ ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال برداشت کرده است، دستگیری متهم در دستور کار پلیس قرار گرفت.

او افزود: پیرو گزارش قضائی شش شاکی به پلیس فتا از مورخ یکم اسفند الی یکم فروردین که همگی اهل و ساکن شهرستان آمل بودند در اظهارات خود عنوان داشتند از طریق دریافت لینک جعلی پیامکی مبنی بر شکوائیه در سامانه ثنا، سهام عدالت و تماس تلفنی، وارد درگاه جعلی شده و فرد هکر پس از ثبت مشخصات کارت بانکی و اخذ رمز به حساب اشخاص دسترسی پیدا کرده و طی چندین مرحله از حساب مالباختگان برداشت کرده است.

سرهنگ حسینی گفت: طی بررسی فنی صورت پذیرفته از سایت‌های مورد نظر و استعلام پرینت حساب شکات مشخص شد مبالغ کلاهبرداری شده از طریق شرکت‌های اینترنتی و سایت‌ها صرف خرید ارز دیجیتال و حساب‌های مختلف واریز شد.

او افزود: کارشناسان پلیس فتا با اقدامات اطلاعاتی متهمان را شناسایی و مبالغ کلاهبرداری شده که در حساب اشخاص دیگر و شرکت اینترنتی بوده را بلوکه و در نهایت به حساب همه شکات عودت داده شد که این اقدام به موقع باعث رضایت شهروندان از عملکرد پلیس شد.

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وراث سهام عدالت متوفیان باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی کار انتقال سهام را انجام دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجید عشقی درمورد انتقال سهام مشمولان متوفیان توضیح داد: بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و انتقال سهام باید به صورت الکترونیکی صورت بگیرد. بر این اساس دفاتر قضایی درمورد بحث سامانه و انتقال اطلاعات با مشکل مواجه شدند.

عشقی ادامه داد: به همین دلیل مصوبه تغییر داده شد و شرکت‌های کارگزاری را هم وارد ماجرا شدند. بر این اساس بخش سامانه‌ای در اختیار کارگزاری قرار می‌دهیم تا بتوانند این کار را انجام دهند. افراد باید به کارگزاری‌ها و دفاتر قضایی مراجعه کنند تا کارگزاری به صورت الکترونیکی این کار را انجام دهد.

وی افزود: وراث باید گواهی انحصار ورثه را ارائه کنند تا انتقال بر اساس سهمی که مشخص شده صورت بگیرد. در سامانه درصد هر وارث مشخص می‌شود و انتقال قهری به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد. ساختار اواخر تغییر پیدا کرده و زیرساخت فنی آن درحال آماده شدن است.

بر اساس این گزارش، بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند و سهام آن‌ها پس از فرایند انحصار وراثت باید به وراث تعلق بگیرد. البته برخی از وراث نیز فوت شده‌اند و همین موضوع فرایند را پیچیده‌تر کرده است. برای انتقال سهام این روش پیشنهاد شده بود که وراث به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنند که این روش بسیار زمان‌بر بود. بنابراین قرار شد این فرایند به صورت الکترونیکی و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه تا شهریورماه انجام شود. اما به نظر می‌رسد قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است./منبع: ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.