کد خبر : 30625 / /
/

کالابرگ| کالابرگ در دولت رئیسی | کالابرگ یا یارانه

جزئیات جدید درباره اجرای کالابرگ / با کالابرگ یک ماه زودتر خرید کنید / یارانه نقدی از آذرماه حذف می شود؟

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد: بهره‌مندی خانوارها از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و مردم استان هرمزگان می‌توانند با آغاز اجرای طرح از مزایای آن بهره‌مند شوند.

جزئیات جدید درباره اجرای کالابرگ / با کالابرگ یک ماه زودتر خرید کنید / یارانه نقدی از آذرماه حذف می شود؟

کالابرگ همان یارانه کالایی در کارت بانکی یارانه خانوار شارژ می شود کالابرگ برای خرید  6 کالای اساسی استفاده خواهد شد بر اساس اعلام مسئولان، استان هرمزگان به عنوان نخستین استان اجرای آزمایشی طرح کالابرگ انتخاب شده است. مردم می توانند از فروشگاه های مورد نظر کالاهای اساسی خود را یک ماه زودتر با کالابرگ دریافت کنند آخرین اخبار درباره کالابرگ در سایت خبر آزاد بخوانید.

 

کالابرگ

«حمید فرداد» مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان(فارا) از آماده‌سازی بستر شبکه ملی اعتبار برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در راستای اجرای سیاست‌های عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم خبر داد.

وی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان این‌که دولت برای اعمال سیاست‌های حمایتی خود نیاز به بستر فنی فراگیر و یکپارچه داشت، گفت: شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار بر اساس سیاست‌های عدالت‌محور بخش دولت مردمی به عنوان بستری مناسب برای مدیریت و اختصاص تمامی اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی را در دستور کار قرار داد.

فرداد، یکی از کاربردهای این سامانه را اجرای طرح کالابرگ الکترونیک دانست که در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در تشریح اهداف این طرح اظهار کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند. این امر ضمن حمایت از سبد غذایی خانوار موجب پیاده‌سازی سامانه در گستره کشور و استان مربوطه می‌شود.

وی گفت: این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

فرداد با بیان اینکه هرمزگانی‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند، افزود: خرید اقلام اساسی به صورت نقد و اعتباری است یعنی مقدار مشخصی از قیمت کالا از محل اعتبار اختصاص داده شده پرداخت می‌شود و خریداران باید مابقی مبلغ را با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت کنند.

مدیرعامل شرکت رفاه ایرانیان با تأکید مجدد بر اختیاری‌ بودن شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار، گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

وی اظهار کرد: شرکت در این طرح برای فروشندگان نیز اختیاری است و چهار صنف خواروبار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق سایت sfara.ir نسبت به نصب برنامه شما (فارا) و ثبت‌نام از قسمت پنل فروشنده در این طرح اقدام کنند.

فرداد افزود: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر این اساس یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود./ همشهری آنلاین

کالابرگ

اجرای طرح کالا برگ از ماه آینده

براساس این طرح قرار بود تا خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت تحت عنوان کالا برگ پرداخت کنند. در خصوص شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی مطرح شد که البته همچنان پاسخی به آنها داده نشده است.

گفته شد که اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی نیازمند ایجاد سامانه است و به همین دولت به جای اجرای سیاست کالا برگ الکترونیک که مورد تاکید مجلس بود، ارز 4200 تومانی را حذف و اعلام کرد تا زمان فراهم شدن زیر ساخت لازم برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

از آنجا که طرح کالا برگ الکترونیکی مستقیما با معیشت مردم مرتبط است حساسیت‌های بسیاری بر روی آن وجود دارد در نتیجه هر گونه تغییر نسنجیده در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ای می‌تواند نارضایتی عمومی به دنبال داشته باشد. با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مقامات و سخنگوی اقتصادی دولت به نظر می‌رسد دولت نیز حساسیت‌های این حوزه را به رسمیت می‌شناسد و قرار است این طرح را به صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم اجرایی کند.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده به نظر می‌رسد در حال حاضر سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فراهم شده است و این طرح بر روی همین بستر در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرایی خواهد شد. گفته شده که پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد.

احتمال حذف یارانه نقدی و جایگزینی با کالا برگ

یکی از ابهاماتی که در خصوص اجرای این طرح وجود دارد شیوه تامین مالی آن است چرا که براساس شنیده‌ها قرار است اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد براساس این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای تعیین شده را خریداری کنند. به نظر می‌رسد که در نهایت ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه‌هایی که این دست‌کالاها را به مردم ارائه خواهند کرد پرداخت خواهد شد.

این موضوع خود نیاز به منابع مالی دارد. در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد اعلام کرده است که مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تامین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

براساس اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت همان بودجه‌ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می‌دهد را برای تامین مالی طرح کالا برگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی جدیدی به دولت تحمیل شود.

اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دولت قصد ندارد هم‌زمان یارانه‌های نقدی را حفظ کند و هم کالا برگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند در نتیجه میزان رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی تعیین خواهد کرد که این طرح در کل کشور اجرا شود یا خیر./ تسنیم

کالابرگ

مبلغ کالابرگ برای هر نفر چقدر؟

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تامین مالی کالابرگ مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است.

وزارت اقتصاد اعلام کرد ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش یک روزنامه با عنوان «وعده پشت وعده» توضیح داد: بارها اعلام شد که موضوع طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد، اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تامین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

اقدامات دولت برای فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای کالابرگ با جدیت دنبال شده، اما از آنجا که متولی اصلی کالابرگ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است با تغییر مدیریت این وزارتخانه در اجرا و بهره برداری این طرح اندکی تأخیر به وجود آمد و بر اساس آخرین اعلام، این وزارتخانه اجرای آزمایشی طرح در یکی از استان‌های جنوبی کشور را کلید زده و پس از اجرا در این استان برای کل کشور اجرا خواهد شد.

کالابرگ

اجرای آزمایشی کالابرگ تنها در یک ماه

پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که اجرای آزمایشی بیش از یک ماه طول نکشد و پس از آن آماده اجرا در کشور خواهد بود.

تصمیم دولت هیچگاه برای ارائه کالابرگ الکترونیک تغییر نکرده، اما همچنان که اشاره شد تاخیری که پیش آمده به دلیل حصول اطمینان از فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن در تمام شهرها و روستاهای کشور بوده و به این دلیل بود که یک مرحله آزمایشی دیگر نیز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد؛ با اتمام این مرحله و ایجاد این اطمینان که مردم در شروع طرح بتوانند کامل از این ظرفیت استفاده کنند و شاهد پدیده صف نباشیم، کالابرگ الکترونیکی اجرا می‌شود.

ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است./ تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.