کد خبر : 28918 / /
/

حقوق کارمندان | حقوق کارمندان دولت | افزایش حقوق کارمندان

شگفتانه جدید درباره حقوق کارمندان و بازنشستگان | حقوق این کارمندان 20 درصد افزایش یافت؟

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.

دولت بررسی الگوی جدید افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری را با هدف بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید آغاز کرد. نمایندگان پیشنهاد دهنده افزایش حقوق کارمندان به روش درصد افزایش برای سطح پایین و مقدار ثابت افزایش ریالی برای سطوح بالا معتقدند. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت مخالف بخش هایی از لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان است که در صحن مجلس تصویب شد.سید محمد حسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره لایحه همسان‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان، اظهار داشت: با تعامل خوب دولت و مجلس این طرح مصوب و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد. آخرین اخبار مرتبط به حقوق کارمندان را در سایت خبرآزاد می‌خوانید.

وی با بیان اینکه دولت کار بزرگی را انجام داد، گفت: معمولا دولت‌ها در میانه سال با کسری بودجه مواجه می‌شوند، ولی دولت سیزدهم برای کمک به معیشت کارکنان و بازنشستگان لایحه متناسب‌سازی حقوق را به مجلس ارائه کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور، افزود: این لایحه با نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب و به شورای نگهبان ارسال شد تا بعد از تایید نهایی از اول مهر اجرایی شود.

حسینی میزان این افزایش را بین 5 تا 20 درصد اعلام کرد و افزود: برای برخی مشاغل مثل نیروهای نظامی این افزایش 20 درصد و برای برخی از مشاغل دیگر کمتر است.

وی تعامل دولت و مجلس شورای اسلامی را خوب ارزیابی و تصریح کرد: رئیس جمهور در سال اول با همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی جلسات برگزار کرد و نظرات اعضای آن کمیسیون‌ها را گرفته است، چون امنیت غذایی مهم است کمیسیون کشاورزی اولویت نخست دولت بود و دور دوم این جلسات به‌زودی آغاز می‌شود./ تسنیم

مخالفت دولت با لایحه افزایش حقوق کارمندان

مسعود میرکاظمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در ارزیابی خود از بررسی لایحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مجلس در مواردی هزینه ها را افزایش و در مواردی هزینه را کاهش دادند. دولت از اول شهریور گفته بود حقوق ها افزایش یابد که در مجلس قرار بر اول مهر شد که اینجا صرفه جویی شد. بخش‌هایی در صحن اضافه شد که مورد مخالفت ما و کمیسیون(برنامه و بودجه) بود و درخواست دولت این بود که حذف شود، زیرا مازاد بودجه‌ای بود که مورد موافقت دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود.

وی در پایان گفت: امیدوارم شورای نگهبان به این مواردی که در صحن به لایحه افزوده شد، رسیدگی کند. در حد توان دولت مشکلی برای اجرای این لایحه نداریم.

صفر تا صد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

آن‌طور که به نقل از برخی از نمایندگان مجلس آمده، اعمال افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان از آذرماه خواهد بود.

ولی اسماعیلی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه گفته است؛ ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نظر گرفته شده و در کنار آن، تلاش بر این است تا افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز اعمال شود.

وی عنوان کرده؛ جانبازان و ایثارگران زیر ۲۵ درصد نیز که از رقم پایین درآمدی رنج می‌بردند، با افزایش حقوق و مزایا روبه‌رو خواهند شد.

اسماعیلی متذکر شده: به نظر می‌رسد در ماه جاری امکان اصلاح احکام کارکنان و بازنشستگان به وجود نیاید و از آذرماه افزایش حقوق به همراه پرداخت معوقات مهر و آبان به حساب کارکنان و بازنشستگان انجام شود.

البته حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ابتدای آبان‌ماه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود: دولت اعلام کرده مهرماه علی‌الحساب می‌پردازیم. من باید تشکر کنم، یعنی قبل از این که قانون شود، یک علی‌الحساب به همه می‌دهیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرده بود: نیازی نیست قانون برود بعد بیفتد برج بعد، حقوق مهرماه علی‌الحساب پرداخت می‌شود. آقای میرکاظمی به من گفتند ما این کار را انجام می‌دهیم.

در مهرماه نیز مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه درباره زمان اجرایی شدن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری گفته بود: نظر این است که از آنجا که مبلغ افزایش، بیشتر شده، از مهرماه این موضوع اجرایی شود.

بابک افقهی، معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور هم عنوان کرده بود: دولت از آنجایی که مصمم است که این طرح را انجام دهد، مبالغ علی‌الحساب مدنظر خود را در حقوق مهرماه کارکنان و بازنشستگان اعمال خواهد کرد.

او این نوید را داده بود که در حقوق مهرماه پرداخت صورت خواهد گرفت و بعد از اینکه در مجلس نهایی شد و رقم دقیق آن مشخص شد، مابه‌التفاوت آن در ماه‌های دیگر اعمال خواهد شد.

در رابطه با افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعتقاد دارد: هرچند نمی‌توان ادعا کرد که افزایشی که در اثر ترمیم حقوق رخ می‌دهد، می‌تواند تمامی مشکلات مردم را در حوزه اقتصاد رفع کند، اما می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند./ایران‌پژواک

حقوق کارمندان

حق عائله مندی در حقوق کارمندان چقدر اضافه شد

وی افزود: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی و اولاد به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد؛ به گونه‌ای که حق عائله مندی از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حق اولاد از ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس مبلغ ریالی حق عائله مندی و حق اولاد مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولین قانون خدمات کشوری شده است.

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی ادامه داد: البته در بند دیگری از این قانون آمده است که علاوه بر افزایش حقوق در نظر گرفته شده در بند ۱ در تبصره همین بند آمده است که حداکثر ۱۵ درصد به عنوان فوق‌العاده جهش علمی به اعضای هیات علمی غیر بالینی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرایی اضافه می‌شود که البته دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد خواهد رسید.

میرزایی همچنین درباره افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: بر اساس این قانون حقوق بازنشسته‌ها معادل ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد و از این پس هر فردی که بازنشسته شود مشمول این ۹۰۰ هزار تومان خواهد شد و در سال‌های آینده نیز بر اساس میانگین دو ساله برای او محاسبه خواهد شد. همچنین علاوه بر مبلغ افزایش مذکور حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی لشگری و کشوری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور امسال افزایش پیدا می‌کند که در واقع بر اساس این مصوبه میزان افزایش حقوق بازنشستگان بیشتر از کارمندان در نظر گرفته شده است، چرا که نه تنها این پنج درصد در بند‌های قانون آمده بلکه بازنشستگان مانند شاغلان مشمول کسورات نمی‌شوند.

وی گفت: بر اساس مصوبه امروز مجلس، شورای حقوق و دستمزد و هیان وزیران مجوز افزایش فوق‌العاده ویژه دستگاه‌هایی که کمتر بوده است را دارند. همچنین مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و از حداقل ۴۷۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون ۶۹۰ هزار تومان (بسته به تعداد اعضای خانواده) رسیده است.

رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی گفت: در بند هفت این ماده واحده نیز آمده است که کمک معیشت جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر فاقد شغل و درآمد و مشمولین ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کمک معیشت جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان فاقد شغل و درآمد به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حقوق کارمندان

برنامه دولت برای حقوق کارمندان

تسنیم نوشت: با توجه به مصوبات جدید کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص افزایش حقوق‌ها، و ایجاد تعهد ۵۴ هزار میلیارد تومانی برای دولت، به نظر می‌رسد منابعی که مجلس برای این مصوبه در نظر گرفته در شرایط فعلی منابع پایدار و قابل تحققی نباشند.

براساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی، برای شاغلین تمام دستگاه‌ها، چه دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری می‌شوند و چه دستگاه‌هایی که مشمول نظام پرداخت هماهنگ می‌شوند، براساس 3 هزار امتیازی که به این دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد، مجموعا حدود 1 میلیون تومان (یک میلیون و پنج هزار تومان) به پایه حقوقشان افزوده می شود. علاوه بر این موضوع برای شاغلین حق عائله‌مندی و حق اولاد هم به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش پیدا می‌کند.

حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان بطور ثابت برای همه افزوده می‌شود به علاوه 5 درصد حقوق شان که آن هم طبق جلسه دیروز مجلس افزون بر 900 هزار تومان اضافه می‌شود. البته حق عائله‌مندی و حق اولاد هم که برای بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند.

گفتنی است که ایثارگران فاقد شغل (ایثارگران مشمول ماده 48 قانون خدمات ایثارگران)، یعنی رزمندگان، جانبازان و ایثارگران از کار افتاده، مقرر شد که 5 میلیون و 600 هزار تومان به آنها پرداخت شود، همچنین کمک معیشت کمیته امداد و بهزیستی هم 30 درصد افزایش پیدا می‌کند.

زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در پاسخ به این سوال که منابع این افزایش حقوق ها از کدام محل تامین می‌شود، گفت: دولت منابع و مصارف امسال را بر اساس 70 درصد تحقق پیش‌بینی کرده است، و بر اساس 70 درصد منابع، هزینه‌ها را تعدیل کرده است. یک سری منابع هست که دولت پیش‌بینی می‌کند که این منابع بیش از 70 درصد محقق شوند. به عنوان مثال فروش خودروهای مزایده‌ای که اخیرا انجام شد، یا مورد بعدی حقوق ورودی خودرو های وارداتی که پیش‌بینی می‌شود در سقف 100 درصد محقق شود، مورد بعدی حقوق معادن است که در طی دو سال گذشته از 3-4 هزار میلیارد تومان به حدود 45 هزار میلیارد تومان رسیده است و در بودجه پیش‌بینی شده است ( که تا الان تحقق آن هم خوب بوده است)، مورد بعدی هم از صرفه‌جویی‌هایی است که دولت در مصارف انجام می‌دهد و اگر دولت مجبور شود که از منابع عمرانی برای افزایش حقوق‌ها کم کند، به دنبال این هستیم که با اجازه‌ای که از رهبری اخذ می‌کنیم، از محل 40 درصد صندوق توسعه بخش عمرانی را جبران کنیم.

وی افزود: بنابراین می‌توان گفت بخش عمده تامین منابع افزایش حقوق‌ها از محل منابع مازاد بر 70 درصد است که دولت پیش‌بینی می‌کند بتواند آن را محقق کند. لازم به ذکر است که کل تعهد مالی که افزایش حقوق‌ها برای دولت دارد حدود 50 تا 54 هزار میلیارد تومان است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.