کد خبر : 28260 / /
/

حقوق کارمندان | حقوق کارمندان دولت | افزایش حقوق کارمندان

خبر داغ آخر هفته برای همه حقوق بگیران | تعیین دوباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در مجلس | تغییر اساسی در حقوق کارمندان و بازنشستگان منتظر خبرهای خوب باشید

افزایش حقوق مهر ماه کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت علی‌الحساب پرداخت می شود.

خبر داغ آخر هفته برای همه حقوق بگیران  | تعیین دوباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در مجلس | تغییر اساسی در حقوق کارمندان و بازنشستگان منتظر خبرهای خوب باشید

دولت بررسی الگوی جدید افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری را با هدف بهبود معیشت و افزایش قدرت خرید آغاز کرد. نمایندگان پیشنهاد دهنده افزایش حقوق کارمندان به روش درصد افزایش برای سطح پایین و مقدار ثابت افزایش ریالی برای سطوح بالا معتقدند. سازمان‌  امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه، در پیشنهادی مشترک، الگوی جدیدی از افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را برای بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارائه کرده‌اند. دولت قرار است سال آینده حقوق کارمندان دولت را 25 درصد افزایش دهد.آخرین اخبار مرتبط به حقوق کامندان را در سایت خبرآزاد می‌خوانید.

افزایش حقوق مهر ماه کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت علی‌الحساب پرداخت می شود.

به نقل از صدا وسیما؛ عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تصویب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش حقوق مهر ماه کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت علی‌الحساب پرداخت می شود.

برنامه صف اول پنجشنبه ۲۸ مهر با حضور آقای حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به موضوع عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه؛ از بررسی گزارش تفریغ بودجه تا تصویب افزایش حقوق پرداخت.

حقوق کارمندان

عملکرد کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تصویب افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان

مجری: یکی از خبر‌های خوشی که در این چند روز گذشته بود، بحث افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران بود، جزئیات این را ابتدا یک گزارش می‌بینیم و بعد راجع به آن صحبت می‌کنیم. (پخش گزارش) جزئیات این را از زبان شما بشنویم.

آقای حاجی بابایی: اجازه دهید این دو فوریتی که دولت به مجلس آورد چند بند دارد؛ این‌ها را یکی یکی توضیح دهم و اگر اجازه دهید یک مقدار هم دقیق بیان کنم، چون در رابطه با این موضوعات نگاه‌های کشور و نگاه‌های همه، دقیق به این برنامه و موضوع است و مهم است موشکافی شود. لایحه‌ای که دولت به مجلس آورد، اول قبل از این که من صحبت هایم را در رابطه با لایحه شروع کنم؛ چند نکته لازم است عرض کنم؛

۱-دولت اعلام کرد این لایحه‌ای که من به مجلس می‌دهم ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد یعنی برای دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان خرج دارد. مجلس از این بیشتر خرج نکند، چون ما نداریم و اگر بیشتر از این هزینه شود ما به شورای نگهبان نامه می‌نویسیم که ما این پول را نداریم و می‌شود اصل ۷۵ قانون اساسی؛ یعنی از نظر شورا رد می‌شود.

– این ۵۰ هزار میلیارد تومان از کجا می‌آید؛ درآمد جدید نیست. به دولت به دلیل مشکلاتی که برای کارکنان و بازنشستگان در سراسر کشور به وجود آمد می‌خواهد ترمیم حقوق کند. این همسان سازی و متناسب سازی نیست. دولت ترمیم حقوق می‌خواهد کند.

۳- هر آن چه پرداخت می‌شود قطعاً به اندازه نیاز نیست، قطره چکانی در حد وسع دولت است. پس این طور نیست که آن چه دولت می‌پردازد حق است. همه آن‌هایی که دریافت می‌کنند این است، نه حق خیلی بالاتر است، اما این به اندازه آن چیزی است که دولت بیش از این نمی‌تواند دهد.

۴- این ۵۰ هزار میلیارد تومان را از کجا می‌آورد؟ شما می‌دانید از بودجه یک میلیون و ۳۹۴ هزار میلیارد تومانی ما و جدولشان برای ۱۴ ماه که ۶۳۶ هزار میلیارد تومان است این هزار و ۳۹۴ هزار میلیارد تومان فقط ۲۶۰ هزار میلیارد تومانش عمرانی است، بقیه اش جاری است. یعنی بقیه اش هزینه است. حقوق، اوراقی که خریداری شده، باید پراخت شود و خرج ادارات و بقیه؛ ۲۶۰ هزار میلیارد تومانش عمرانی است، دولت برای مشکلی که برای کارکنانش به وجود آمده و خواسته دستشان را بگیرد تا آن جا که می‌تواند و مجلس هم دنبال این بوده ۶۰ هزار میلیارد تومان به آن چیزی که ما اضافه کردیم؛ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از این ۲۶۰ هزار تای عمرانی می‌خواهد بردارد بدهد به بازنشستگان، شاغلین و دوستان دیگری که مشکل دارند و حق طبیعی است دولت تا جایی که می‌تواند کمک کند.

 پنج درصدش می‌شود ۵۰۰ تومان، ۹۰۰ تومان هم می‌گیرد می‌شود یک و ۴۰۰، دویست هم عائله مندی؛ من بچه‌ها را حساب نکردم، اگر دو بچه داشته باشد ۲۰۰ تا بیشتر، ۳۰۰ تا هم عائله مندی می‌شود چقدر روی هم دیگر؟ می‌شود یک و ۶۰۰، یک و ۶۰۰ برای کسی که ۱۰ میلیون می‌گیرد اینجا ۱۶ درصد اضافه می‌شود، ۱۰ درصد هم اول سال اضافه شده می‌شود ۲۶ درصد. حالا کسی ۱۵ میلیون می‌گیرد؛ یک ۹۰۰ تومان، یک ۷۵۰ و یک ۲۰۰ تومان می‌گیرد یعنی می‌شود یک و ۸۵۰، یک و ۸۵۰؛ یک و ۱۵ اش می‌شود ۱۰ درصد، ۳۰۰ هم می‌شود حدود ۲ درصد، حدود ۱۲ و نیم درصد می‌شود کسی که ۱۵ میلیون می‌گیرد. پس ببینید رعایت شده. اما بازنشستگان عزیز ما که اعتقاد ویژه دارم و خدا شاهد است هر کدام که پیامشان را می‌شنویم هزار بار با خود می‌گویم‌ ای کاش امکاناتی برای ما وجود داشت یا می‌توانستیم آن قدر کار کنیم که یک بازنشسته در کشور ما پهلوی خانواده اش شرمنده نباشد. سی سال است من این حرف‌ها را می‌زنم، گاهی وقت‌ها دوستان می‌گویند حرفی که شما می‌گویید نشد. البته این که ما همسان سازی داشتیم و متناسب در جدول شماره دو ما به آن دستی نزدیم، دولت برایش امکانات وجود داشته باشد آن را انجام دهد. بازنشستگان عزیز، این فقط ترمیم است، ربطی به متناسب سازی و آن‌ها ندارد، یک ترمیم بود دولت آورد ما هر چه توان، نکته بدانید ما بودجه دولت را که تغییر دادیم؛ ۵۰ هزار را که تغییر دادیم ممکن است ۱۰ هزار تغییر کرد، از این حدود ۱۲ هزاری که تغییر کرد، هفت هزارش ویژه بازنشستگان است که با زمان جا به جا کردیم، زمان را تغییر دادیم، این بازنشستگان.

اما شاغلین؛ برای شاغلین مان نکته مهم است که دقت کنند؛ یک ۹۰۰ تومان اضافه می‌شود یعنی کمترین حقوق می‌شود تقریباً​ چیزی حدود ۶۶۰۰ از ۵۶۰۰، یک ۱۰ درصد به آن‌ها اضافه می‌شود، یک عائله مندی اولاد یعنی کسی که میانگین دو تا بچه؛ ۴۰۰ هزار تومان به او عائله مندی اضافه می‌شود می‌شود یک و ۳۰۰، یک موضوع مهم اینجا داشتیم برای شاغلین عبارت بود از بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون برنامه؛ قانون مدیریت خدمات کشوری. گفته شده بود که دولت می‌تواند تا ۵۰ درصد آن فوق العاده‌ها به کارکنان خود فوق العاده ویژه دهد. دولت این‌ها را اقدام متفاوت کرده در لایحه‌هایی برای ما آورده بود که مجوز بگیرد که هفت هزار میلیارد تومان داشته باشد تا ۳۵ درصد فوق العاده‌ها را برساند. ما نگاه کردیم دیدیم بعضی‌ها ۵۰ درصد، بعضی‌ها ۳۵ درصد، بعضی‌ها ۲۵ درصد و بعضی‌ها ۲۱ درصد گرفتند. دولت هم می‌گوید من هفت هزار میلیارد تومان گذاشتم برای این کار. دولت سقف ۳۵ تعیین کرده بود. ما به دولت اجازه دادیم، چون خودمان اول سال این را هر گونه اضافه را دیگر گفته بودیم با اجازه مجلس باشد این را برداشتیم، گفتیم به دولت اجازه داده می‌شود هر جا صلاح می‌داند در کشور، وضعیت شغلی سختی دارند یکی مثلاً در مرز گیر کرده، آنجا در سنگر نشسته یا هر جای دیگری این باید به او اضافه شود. دولت برود با صلاحدید خود ۵۰ درصد یا ۴۰ درصد یا ۳۰ درصد؛ هر طوری که در اختیار دولت قرار داده شد، آن اضافه‌ای که انجام می‌پذیرد اینجا نمی‌دانم چقدر است بخواهم اعلام کنم، اما به شاغلین ما یک و ۳۰۰ اضافه می‌شود. اینجا یک نکته است دقت کنید؛ بعضی‌ها ممکن است در ذهنشان باشد، این قبلاً در لایحه نبود، اما الآن که اضافه شده، در واقع لایحه دولت است، چون خود دولت عنایت داشت این کار شود.

مجری: محل تأمین اعتبارحقوق کارمندان از کجاست؟

آقای حاجی بابایی: همه منابعی که از اینجا تأمین می‌شود از محل بودجه عمرانی است، یعنی بودجه جدیدی وجود ندارد. چون دولت همین بحثی که الآن پخش شد، این بازنشستگان و شاغلین ما در سراسر کشور دچار مشکل اند یعنی دولت با تمام توان وارد شد و مجلس هم کمکش کرد تا جایی که می‌تواند یک کمکی اگرچه نمی‌تواند آن رضایت عمومی را ایجاد کند، اما حسن نیت نشان دهد. من هر چه دارم می‌خواهم کمک کنم دست کارمند یا بازنشسته ام را

 به اندازه بگیرم؛ این قابل تقدیر است. پس یک نکته هم در مورد شاغلین وجود دارد؛ هیأت‌های علمی سال گذشته، دولت قبل آن پایانی که داشت می‌رفت یک اضافاتی را انجام داد، همان لحظات آخر، دولت بعدی که آمد گفت منابع برای این‌ها ندارم، دو تا ۳۰ درصد بود که آن موقع اضافه کرد؛ یک ۳۰ درصدی را دولت حذف کرد یعنی به هیأت علمی پرداخت شده بود دوباره از آن برگرداند. دولت تمایل داشت و مجلس تمایل داشتند که یک مقدار این را جبران کنند؛ ۱۵ درصدش را برگرداندند. موضوعی هم بحث می‌شود که البته این بحث در صحن مجلس رأی آورد برای کمیسیون نبود؛ سقف بود. سقف معنایش این نیست که هر کس سقف اگر کاملاً باز است، همان هفت برابر است. قبلاً ۳۹ و ۲۰۰ بوده، چون کف ما چقدر است؟ پنج و ۶۰۰، اگر می‌گویم مثلاً دو سال قبل ۱۵ برابر بود بین حداقل حقوق و حداکثر. ما در بودجه ۱۴۰۱ این را به هفت برابر رساندیم یعنی پایین‌ها را کشیدیم بالا، بالایی‌ها را متوقف کردند، شد هفت برابر. حالا این قانونش است که اگر آنجا اضافه شد این هم اضافه می‌شود، اما کمیسیون باز گفت رعایت کنیم، اما در صحن مجلس پیشنهاد داده شد و این در صحن مجلس رأی آورد. نه این که هفت برابر اضافه می‌کنند به آنها، مثلاً اگر ما به یک کارمندی گفتیم یک میلیون و ۴۰۰ باید به او اضافه شود، همان یک میلیون و ۴۰۰ به او اضافه می‌شود نه این که هفت برابر اضافه می‌کنند. همان یک میلیون و ۴۰۰ به سقف اضافه می‌شود. اگر دو و ۲۰۰ است، دو و ۲۰۰ به سقف اضافه می‌کنند نه این که هفت برابر. چون تدوین شده بود که هفت برابر می‌خواهند به سقف حقوق کسانی؛ این طور نیست مجلس روی این حساسیت دارد و داشت؛ این در مورد شاغلین.

مجری: الان در مورد قضات هم مستثنی نشد؟/آقای حاجی بابایی: نه در مورد قضات نیست، نه، الان فقط هیأت علمی است، مگر این که در سهم یا جای دیگری! این یک ترمیم است و باز یک پارامتر است. دولت یک کاری کرد که این حقوق‌ها را ترمیم کند الان، چون دارد لایحه بودجه را می‌نویسد، لایحه بودجه سال بعد که می‌خواهد بیاورد با ترمیم افزایش دهد. یعنی این حقوق یک مقدار ترمیم شود اگر گفت فلان قدر می‌خواهم اضافه کنم با یک ترمیم بتواند حقوق‌ها را به یک جای عادلانه تری برساند. در صحن مجلس دنبال پیشنهاد‌های گوناگون باشد، اما ۹۰ درصد طبق آن چیزی که الان از کمیسیون آمده آن رأی را بردارد. نکته بعد کمیته امدادی‌ها و بهزیستی‌ها هستند؛ ما اول سال ۲۰ درصد به مستمری بهزیستی‌ها و کمیته امدادی‌ها اضافه کردیم، کمیته امداد همین الآن یک نفر باشد تحت پوشش به او ۴۲۰ هزار تومان مستمری می‌دهند، اگر پنج نفر باشد حدود دو میلیون و ۱۰۰ تومان به او می‌دهند، الآن چه اتفاقی می‌افتد؟ ۳۰ درصد به این اضافه می‌شود یعنی یک خانواده کمیته امدادی که دو و ۱۰۰ می‌گرفت الآن به او حدود ۶۰۰ تومان اضافه می‌شود به او یعنی می‌شود دو و ۷۰۰ تقریباً اگر یک نفر باشد می‌شود ۵۴۰ تومان اضافه می‌شود به او؛ این کمیته امداد ۳۰ درصد الآن اضافه شد، ۲۰ درصد اول سال اضافه شد؛ ۵۰ درصد امسال به مستمری کمیته امداد اضافه شد. من اینجا می‌خواهم این را بگویم دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان علاوه بر آن چیزی که دولت آورده به مجلس، اضافه شد. یعنی دولت اگر به شورای نگهبان می‌گفت من این را اجازه ندادم، آن رد می‌شد. دولت اعلام کرد من هماهنگم با مجلس در این. یعنی الآن شد؛ مصوبه مشترک دولت و مجلس یعنی ما ۱۰۰ درصد با هم توافق کردیم و آن‌ها هم پذیرفتند ۳۰ درصد باشد.

مجری: پس کی دریافت  می‌کنند؟/حقوق کارمندان

آقای حاجی بابایی: شیرینش اینجاست؛ ما هنوز قانون را کامل نکردیم، هفته بعد هم مجلس نداریم، دولت اعلام کرد همین مهر ماه علی الحساب می‌پردازیم. من باید تشکر کنم، یعنی قبل از این که قانون شود یک علی الحساب به همه می‌دهیم، همه آن‌هایی که اینجا اضافه می‌شوند، مهر ماه علی الحسابش را به آن‌ها می‌دهند، نیازی نیست قانون برود بعد بیفتد برج بعد، همین برج علی الحساب آقای میرکاظمی به من گفتند ما این را انجام می‌دهیم.

اما نکته بعد ما رزمندگان مان و آن‌هایی که حقوق بگیرند مثل بقیه، یک گروه ما داریم که حقوق بگیر نیستند؛ مستمری بگیرند ما ۳۷ هزار جانباز ۲۵ تا ۵۰ درصد داریم و رزمندگان معسر و آزادگان معسر یعنی چه؟ از هیچ جا حقوق نمی‌گیرند، شغلی ندارند، به این‌ها اول سال دو و ۴۰۰ می‌دادند، این‌ها در دو مرحله یعنی اول سال و امسال، ما گفته بودیم پنج و ۶۰۰، دولت برداشتش بود سه و ۶۰۰ به آن‌ها سه و ۶۰۰ داد. الآن شد پنج و ۶۰۰ یعنی از مهر ماه پنج میلیون و ۶۰۰ دریافت می‌کنند. یک رزمندگان داریم حدود ۱۷۰ هزار نفر هستند؛ رزمندگان معسر و جانباز که زیر ۲۵ درصد هستند، این‌ها اول یک و ۸۰۰ می‌گرفتند، ما این‌ها را کردیم سه و ۶۰۰، حالا از اول مهر ماه چهار میلیون و ۵۰۰ می‌گیرند یعنی ۹۰۰ تا به آن‌ها اضافه شد؛ این هم یک تغییری که انجام شد. این مجموعه آن چیزی که اتفاق افتاده در بودجه امسال، باز هم تأکید می‌کنم بر این که اگر ما در اینجا محدودیت داریم که با دولت هماهنگ کنیم اگر برویم در بودجه؛ در بودجه این محدودیت برای ما زیاد نیست،

یک کار دیگر هم در اینجا انجام شد که مهم است. می‌دانید ما رتبه بندی معلمان را نداشتیم. رتبه بندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان برای آن گذاشته شد. ما گلایه‌مند هم هستیم که این چرا تا الآن آیین نامه اش نوشته نشده، اجرا شود. این گلایه مندی مان سر خودش، ناراحتی شدیدمان این بود که ما ۸۰ هزار نفر معلم داریم که پیمانی اند، این‌ها از سال ۱۳۹۲ تا الآن پیمانی اند؛ حدود ۱۰ سال. قبلش هم شش سال سابقه داشتند، میانگین ۱۶ سال سابقه دارند؛ پیمانی اند. دوستان ما در دولت آماده بودند و گفته بودند این‌ها باید امتحان بدهند تا ما به آن‌ها آن مبلغ را بدهیم. برای من معلم خیلی این تلخ است این حرف؛ شما هر وقت می‌خواهی بروی صد امتحان بگیرید اشکال ندارد، رده‌ها را ببینید بالا اشکالی ندارد، اما این چه حرفی است وقتی می‌خواهی یک میلیون تومان ماه اضافه کنیم به کسی باید بیایی امتحان بدهی؛ این خیلی تلخ است. البته ما این را بردیم در کمیسیون و مصوب کردیم شوخی هم کردم گفتم این خط قرمز ماست، باید انجام شود. انصافاً دولت همراهی کرد یعنی این هم توافق ما با دولت. یعنی ما با دولت توافق کردیم که این‌ها هم ان شاء الله علی الحسابشان به آن‌ها مثل بقیه بپردازند و از آن حالت ویبره که می‌گویند در آن هستیم بیایند بیرون و ناراحتی شان برطرف شود و این هم الحمدلله حل شد، پس باز تأکید می‌کنم ما یک بار همسان سازی و متناسب سازی داریم، در بند «و» یا تبصره دو آنجامحل فروش سهام دولت برود انجام دهد و انجام داد، انجام دهد. آن بحث جداست؛ اینجا فقط ترمیم است؛ دولت اعلام کرد من ترمیم و ما در مجموع؛ دولتی که گفته بود ۵۰ هزار میلیارد تومان، ما در مجموع حدود هفت هزار میلیارد تومان برای سایرین به دولت یک طوری بودجه اش را افزایش دادیم البته با رضایت و هماهنگی که آن موارد کمیته امداد به خصوص ایثارگران را انجام دهد. هفت هزار میلیارد تومان هم با دولت توافق کردیم که زمان را تغییر دهیم تا پایه حقوق بازنشستگان را بالا ببریم. مثلاً سال ۱۴۰۲ اگر مثلاً گفتند ما به بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش دهیم. این که اینجا میانگین به بازنشستگان حدود دو میلیون تومان اضافه می‌شود، میانگین می‌گویم. از پنج میلیون شروع می‌شود که یک و ۵۰۰ است، بالاترینش می‌شود حدود دو و ۲۰۰ که بالاتر ما نداریم، پس این رنج اضافه می‌شود به حقوق که آن درصدی که می‌خواهند اول فروردین اضافه کنند، آن ضریب به این هم بخورد و دولت بتواند در هر جایی که بتوانیم روی این چشم ما هست همه بازنشستگان، دست همه آن‌ها را می‌بوسیم و احترام قائلیم والله اگر بتوانیم هر کمکی را بنده یا اعضای کمیسیون به بازنشسته‌ها انجام دهیم یک سر سوزن کوتاه نمی‌آییم. دولت هم همین طور است، ریاست مجلس تأکید فراوان روی بازنشسته ها، در کارمندان، همه، رئیس جمهور، از همه اعضای مجلس انصافاً نمایندگان مجلس با شادی و نشاط این‌ها را وقتی تصمیم می‌گیرند می‌گویند می‌دانیم که به اندازه، ولی همین قضایا که شد ما خوشحالیم بتوانیم این کار را انجام دهیم. پیش بینی شده بودجه؛ بودجه گفتیم ازمحل فروش سهام دولت برود انجام دهد و انجام داد، انجام دهد. آن بحث جداست؛ اینجا فقط ترمیم است؛ دولت اعلام کرد من ترمیم و ما در مجموع؛ دولتی که گفته بود ۵۰ هزار میلیارد تومان، ما در مجموع حدود هفت هزار میلیارد تومان برای سایرین به دولت یک طوری بودجه اش را افزایش دادیم البته با رضایت و هماهنگی که آن موارد کمیته امداد به خصوص ایثارگران را انجام دهد. هفت هزار میلیارد تومان هم با دولت توافق کردیم که زمان را تغییر دهیم تا پایه حقوق بازنشستگان را بالا ببریم. مثلاً سال ۱۴۰۲ اگر مثلاً گفتند ما به بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش دهیم. این که اینجا میانگین به بازنشستگان حدود دو میلیون تومان اضافه می‌شود، میانگین می‌گویم. از پنج میلیون شروع می‌شود که یک و ۵۰۰ است، بالاترینش می‌شود حدود دو و ۲۰۰ که بالاتر ما نداریم، پس این رنج اضافه می‌شود به حقوق که آن درصدی که می‌خواهند اول فروردین اضافه کنند، آن ضریب به این هم بخورد و دولت بتواند در هر جایی که بتوانیم روی این چشم ما هست همه بازنشستگان، دست همه آن‌ها را می‌بوسیم و احترام قائلیم والله اگر بتوانیم هر کمکی را بنده یا اعضای کمیسیون به بازنشسته‌ها انجام دهیم یک سر سوزن کوتاه نمی‌آییم. دولت هم همین طور است، ریاست مجلس تأکید فراوان روی بازنشسته ها، در کارمندان، همه، رئیس جمهور، از همه اعضای مجلس انصافاً نمایندگان مجلس با شادی و نشاط این‌ها را وقتی تصمیم می‌گیرند می‌گویند می‌دانیم که به اندازه، ولی همین قضایا که شد ما خوشحالیم بتوانیم این کار را انجام دهیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.