کد خبر : 35603 / /
/

کالابرگ | کالابرگ اختیاری

خبر داغ صبح روز سه شنبه درباره حذف یارانه نقدی | مبلغ 530 هزار تومان کالابرگ برای همه یارانه بگیران واریز شد | حساب خود را چک کنید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

خبر داغ صبح روز سه شنبه درباره حذف یارانه نقدی  | مبلغ 530 هزار تومان کالابرگ برای همه یارانه بگیران واریز شد | حساب خود را چک کنید

کالابرگ | استفاده از این طرح کالابرگ اجباری نیست بلکه فرد می تواند یا کالا بخرد یا در بیستم هر ماه به صورت نقدی برداشت کند در کالابرگ اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می‌توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد.مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح کالابرگ به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را خریداری کنند. آخرین اخبار در مورد کالابرگ را در خبر آزاد بخوانید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران، ستاد استانی کالابرگ الکترونیکی استان تهران با حضور محمد علی‌مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران و سایر اعضای کارگروه برگزار شد.

علی‌مهری در این جلسه با اشاره به مزایای این طرح اظهار داشت: اینکه در طرح کالابرگ الکترونیکی، شهروندان می‌توانند از اعتبار ماه بعدی یارانه خود استفاده کنند مزیت خوبی است.

وی با اشاره به وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی تاکید کرد: این طرح کاملا اختیاری است و یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۱۶۷۵ فروشگاه با بیش از ۵۱۶۷ پایانه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند که این آمار به صورت روزانه در حال افزایش است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران ضمن تاکید بر لزوم ارائه مشوق به فروشندگان و مصرف کنندگان شرکتت کننده در این طرح افزود: دستگاه‌ها حسب وظایف خود برای اجرای این طرح همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا شهروندان به بهترین وجه ممکن از این طرح بهره‌مند شوند.

گفتنی است امروز و بر طبق اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه نمایند.

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به‌درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند؛ همچنین فروشگاه‌های خُرد جهت اتصال به طرح ملّی کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.

کالابرگ

این خانوار ها هم یارانه نقدی می گیرند هم کالابرگ !

دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر را مهم‌ترین اولویت کشور دانست.

 سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توئیتی نوشت: هم‌زمان با این نابسامانی‌های اقتصادی و فشارهای ارزی، حفظ معیشت اقشار آسیب‌پذیر، مهم‌ترین اولویت کشور است.

دولت باید علاوه بر یارانه نقدی، به مردم کالابرگ بدهد تا تامین حداقل نیازهای سفره این اقشار، آسیب نبیند./بازار

طرح  کالابرگ الکترونیک شامل  افرادی می شود

وی با بیان اینکه طرح  کالابرگ الکترونیک شامل  افرادی می شود که مشمول دریافت یارانه هستند، گفت: استفاده از کالابرگ الکترونیک کاملا داوطلبانه است و اگر کسی تمایل نداشت می تواند از این طرح استفاده نکند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه ۱۰ قلم کالای این طرح شامل شیر معمولی و کم چرب، ماست کم چرب، مرغ و تخم مرغ، روغن مایع، ماکارانی، قند، شکر و برنج است، خاطرنشان کرد: مزیت طرح کالابرگ الکترونیک نسبت به دریافت یارانه نقدی این است که افراد پولی که الان در حساب آن ها نیست را می توانند هزینه کنند به این معنی که اگر برای فروردین ماه نیاز به کالایی داشتند، می توانند سهم فروردین خود را در اسفند ماه خرید کنند.

خواجه مظفری با اشاره به اعلام جزئیات طرح در روزهای آتی، تصریح کرد: به زودی به اطلاع مردم می رسانیم که از چه فروشگاه هایی می توانند با استفاده از کالابرگ الکترونیک خرید کنند./ایسنا

یارانه نقدی و کالابرگ افزایش می یابد؟

پرواضح است دولت باید به اشکال مختلف کاهش قدرت خرید خانوارها را جبران کند تا کشور از تبعات اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی آن مصون بماند.

روزنامه اصولگرای فرهیختگان در یادداشتی به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت:

با افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت مسکن، سه هزینه دارو، مسکن و خوراک، در سال آینده می‌تواند فشار مضاعفی بر معیشت خانوارها وارد کند. با توجه به اینکه قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد  طی سال‌های اخیر ۴۰ درصد تخریب شده، به نظر می‌رسد اعطای یارانه‌های نقدی اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تاحدودی توانسته باشد بخشی از این کاهش قدرت خرید را جبران کند که البته با اتفاقات اخیر بار دیگر قدرت خرید خانوارها روند کاهشی را به خود گرفته است.

پرواضح است دولت باید به اشکال مختلف کاهش قدرت خرید خانوارها را جبران کند تا کشور از تبعات اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی آن مصون بماند.

حال سوال این است که نحوه حمایت دولت باید چگونه باشد. به نظر می‌رسد اگر دولت بخواهد سیاست‌های حمایتی در پیش بگیرد، با سه سناریو روبه‌رو خواهیم شد.

سناریوی اول همان ادامه روش فعلی پرداخت یارانه نقدی است که در سال آینده نیز افزایشی را برای اغلب دهک‌ها در پی نخواهد داشت.

اما سناریوی دوم می‌تواند تغییر تخصیص یارانه‌ها از اول زنجیره به آخر زنجیره و به‌طور واضح‌تر تخصیص یارانه ارزی اعطایی واردات کالاهای اساسی به خانوار باشد. آنطور که از اظهارات مسئولان بانک مرکزی درخصوص شیوه تخصیص ارز نیمایی بر‌می‌آید، قرار است برای حمایت از خانوارها و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، برای مدتی البته نامعلوم، دولت برای کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تخصیص دهد که منابع آن از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین خواهد می‌شود. بنابراین، یک سناریو حمایتی دولت می‌تواند همین مورد باشد که به جهاتی بسیار شبیه به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی است. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دولت و مردم پیش آورد، تخصیص ارز یارانه‌ای به این اقلام همان راهی را برود که ارز ۴۲۰۰ تومانی طی کرد. بنابراین واضح است که دولت باید به جای تکرار اشتباهات قبلی، اگر می‌خواهد از خانوارها حمایت کند، در قالب یارانه نقدی که اصابت آن بسیار دقیق بوده، بپردازد.

اما سناریوی سوم نیز مربوط به سیاست‌هایی همچون کالابرگ الکترونیکی است که هر‌از‌چند‌باری مسئولان دولتی به آن اشاره می‌کنند. گرچه از کمیت و کیفیت آن اطلاعات چندانی منتشر نشده، اما اگر اعطای آن صرفا تبدیل یارانه نقدی فعلی به کالابرگ الکترونیک بدون افزایش قدرت خرید باشد، تاثیر چندانی بر بهبود قدرت خرید خانوارها نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد با تغییر رویکرد فعلی استحقاق‌سنجی و تخصیص منابعی که در حال حاضر به هدر می‌روند (به پردرآمدها تخصیص می‌یابد) به خانوارهای کم‌درآمد، می‌توان بخشی از قدرت خرید تخریب‌شده این گروه‌ها را بازسازی کرد/

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.