کد خبر : 50606 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت جدید | سهام عدالت وراث

خبر غافلگیر کننده آخر سالی برای دارندگان سهام عدالت | اگر این موارد را رعایت نکرده باشید سود سهام عدالت برایتان واریز نمی شود + جزییات

مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت در خصوص دلایل عدم واریز سود سهام برای برخی مشمولان نکاتی را مطرح کرد.

خبر غافلگیر کننده آخر سالی برای دارندگان سهام عدالت | اگر این موارد را رعایت نکرده باشید سود سهام عدالت برایتان واریز نمی شود + جزییات

واریز سود مرحله دوم سهام عدالت هم در نیمه دوم اسفند انجام خواهد شد. مبلغ سود مرحله دوم سهام عدالت برای افراد مختلف متفاوت است. در صورتی که فرآیند تقسیم سود سهام عدالت وراث حداکثر تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ به پایان برسد، گروهی از صاحبان سهام عدالت در ماه پایانی سال دو سود  جداگانه دریافت می‌کنند.آخرین اخبار درباره ثبت نام جدید و ارزش سهام عدالت را در خبر آزاد بخوانید.

مهدی حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: اگر سهامداری سود مرحله نخست سهام عدالت و یا سود سنوات گذشته را دریافت نکرده است باید به سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت مراجعه کند در این سامانه‌ها چرایی عدم واریز سود مشخص شده و سهامدار می‌تواند نسبت به اصلاح شماره شبا یا ورود اطلاعات جدید بانکی اقدام کند.

این مقام مسئول می‌گوید: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او ادامه داد: بنابر این افراد با رفع مشکلات مربوط به حساب سود سهام عدالت این دوره و سنوات گذشته را اگر دریافت نکرده باشند دریافت خواهند کرد./ باشگاه خبرنگاران

سهام عدالت

مبلغ سود سهام عدالت امسال

به‌گفته سعادتی، سود سهام عدالت امسال برای برخی از سهامداران تحت پوشش، از یک تا دو میلیون تومان است. برای برخی دیگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است. سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند. به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند. مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند. به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند. مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

پرداخت سود سهام عدالت همچون سال گذشته

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام عدالت نیز اظهار کرد.  با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند. اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم. هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

وی همچنین درباره افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند. آیا سود آن‌ها برای سال‌های گذشته باطل و سوخت شده. گفت: قطعا کسانی که در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام کردند. شماره حساب کردند سود سنوات گذشته برای افراد واریز شده. اگر فردی در این دو سامانه ثبت نام نکرده و سود سهام عدالت را دریافت نکرده و بخواهد امروز ثبت نام کند. سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده. محفوظ است و به محض ثبت نام واریز می‌شود.

درباره سهام عدالت جاماندگان نیز سال گذشته حدود ۳.۵ میلون نفر به عنوان جاماندگان سهام عدالت شناسایی شدند. قرار بود به هرکدام از این افراد مبلغ ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت اختصاص پیدا کند. اما رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد. تحقق این موضوع به ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. چنین منابعی فعلا موجود نیست. اواسط شهریور امسال هم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اظهار کرد. مراحل تصویب و تخصیص سهام عدالت به جاماندگان باید از طریق هیات دولت طی شود.

چندی پیش احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی و زمان واریز گفت. صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده. اگر همزمان سود‌ها پرداخت شود عدد آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: اما اگر مانند سال گذشته سود برخی شرکت‌ها مانند پتروشیمی خلیج فارس با تاخیر مواجه شود. پرداخت آن دو مرحله‌ای خواهد شد.

سهام عدالت

زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت مشخص شد

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از واریز مرحله دوم   در ۲۵ اسفند خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز، او با اشاره به تلاش‌های دولت در سال‌ ۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع گفت: همواره تلاش کردیم که سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌های قبل پرداخت کنیم و انشالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت می‌شود.

مبلغ سود مرحله دوم برای افراد مختلف متفاوت است.

آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نشان می دهد که از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان هفته چهاری دی ماه، سود جاری و سنواتی ۷۶۱ ناشر شامل ۱۰۳ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز شده است.

تکلیف انتقال سهام عدالت متوفیان یکسره شد/ توصیه مهم به وراث

اقتصادنیوز: سرانجام با فراهم شدن سامانه میراث یعنی همان سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تکلیف انتقال این سهام هم مشخص شد.

 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر اعلام مسئولان، وراث متوفیان سهام عدالت حداکثر تا روز ۱۷ اسفندفرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث که فرآیند آن رایگان است، در فهرست دریافت کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

سرانجام با فراهم شدن سامانه میراث یعنی همان سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تکلیف انتقال این سهام هم مشخص شد.

بر این اساس یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شود و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرا رسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌تواند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» از جمله بخش‌هایی هستند که بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس اقدامات مربوط به انتقال سهام عدالت به وراث را رایگان انجام خواهد داد.

برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مدارک زیر مورد نیاز است:

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

اما بنابر اعلام مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام متوفیان به حساب وراث در سال ۱۴۰۲ وراث باید سریع‌تر اقدامات مربوطه را انجام دهند در همین راستا محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: وراث متوفیان سهام عدالت حداکثر تا روز ۱۷ اسفندماه فرصت دارند تا با ثبت نام در سامانه میراث در فهرست دریافت کنندگان سود سهام عدالت سال ۱۴۰۲ قرار گیرند.

پیش از این هم باغستانی در رابطه با واریز سود سهام عدالت متوفیان به وراث اظهار کرد: اگر وراث سجامی بوده و شماره شبای معتبر بانکی داشته باشند، سود آن‌ها همزمان با مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال ١٤٠١ به حساب این افراد واریز می‌شود.

باغستانی در پاسخ به این پرسش که سود افرادی که تا زمان مقرر (۱۷ اسفند) نتوانند فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان را طی کنند، چه خواهد شد؟ بیان کرد: سهامداران نباید نگران باشند، زیرا سود آن‌ها در مراحل بعدی پرداخت سود سهام عدالت به حسابشان واریز خواهد شد.

در ادامه مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: نکته مهم این که برای دریافت سود (سهام عدالت و متوفیان) هیچ لینک و پیامکی برای افراد ارسال نخواهد شد و افراد هم باید در این زمینه هوشیار باشند.

در نهایت بنابر اعلام سازمان بورس، تمامی خدمات مربوط به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق سامانه «میراث» در ۴ بانک و ۴۴ کارگزاری منتخب به صورت رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نخواهد بود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.