کد خبر : 45331 / /
/

خبر مهم برای یارانه بگیران در اول هفته | جزئیات الحاق دو دهک جدید به کالابرگ الکترونیکی | واریزی 2 برابری در انتظار این یارانه بگیران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات الحاق دو دهک ۶ و ۷ به فرآیند افزایش یارانه کالابرگی را تشریح کرد.

خبر مهم برای یارانه بگیران در اول هفته | جزئیات الحاق دو دهک جدید به کالابرگ الکترونیکی | واریزی 2 برابری در انتظار این یارانه بگیران

کالابرگ | مسئولین از اضافه شده ۲۰ درصدی یارانه خبر داده اند و شرط این افزایش را استفاده از کالابرگ اعلام کردند، و تاکید کردند این افزایش فعلا برای سه دهک اول جامعه که شامل مددجویان کمیته امداد و مددجویان و مستمری بگیران سازمان بهزیستی است، می باشد. مرحله جدید کالابرگ  با افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی از روز شنبه آغاز شد. در این مرحله به مبلغ یارانه کالابرگ خانوارهای دهک یک تا سه که ۴۰۰ هزار تومان است ۸۰ هزار تومان دیگر معادل ۲۰ درصد اضافه می شود به شرط آنکه ۷۰ درصد اعتبار یارانه خود را صرف خرید کالابرگ کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات الحاق دو دهک ۶ و ۷ به فرآیند افزایش یارانه کالابرگی را تشریح کرد.

 سید صولت مرتضوی در مورد جزئیات الحاق دو دهک جدید به کالابرگ الکترونیکی گفت: حسب دستور رئیس جمهور دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی هم مشمول افزایش یارانه در صورتی که اقلامی که پیش‌بینی شده را خریداری کنند، می‌شوند.

وی اضافه کرد: طرح کالابرگ پیشرفت خوبی داشته و در حال اجراست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد شرایط جدید دهک‌بندی و صدک بندی افراد گفت: قانون‌گذار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده که نسبت به بازنگری در دهک‌بندی اقدامات جدیدی را انجام دهد و ما با استفاده از داده‌ها و اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مواردی که نیاز به اصلاح دارد را هرچند وقت یکبار انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: صدک بندی از قبل وجود داشته و ما از صدک‌بندی به دهک‌ رسیدیم. امکان دارد افرادی در این دهک‌ها بالا یا پایین شوند و همکاران ما مرتب این اطلاعات را بررسی می‌کنند و به محض اینکه اتفاقی بیفتد آن را به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم.

مرتضوی در مورد دلایل عدم استقبال از کالابرگ الکترونیکی گفت: دلایل مختلفی دارد، برخی مردم ترجیح می‌دهند پولی که به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کنند، در اختیار خودشان باشد و هر طور که علاقه دارند هزینه کنند. دلایل دیگری هم هست و ما هرچند ماه یکبار بررسی جامعی انجام می‌دهیم و یافته‌های جدیدی به دست می‌آوریم و بر اساس آن یافته‌ها، تصمیم جدیدی گرفته می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه فرایند کالابرگ پیچیده است و باید فرد به اندازه ۲۰۰ هزار تومان از کالابرگ خود را از کالاهای مدنظر خرید کند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه اضافه خرید کند، گفت: ما متناسب با سبد نیاز خانوار با کمک انستیتو تغذیه و مراکز صاحب نظر سبد کالابرگ را انتخاب کرده‌ایم و البته نگفته‌ایم که صد درصد یارانه را از کالاهای این سبد خریداری کنند که اگر آن طور باید باید همه ۴۰۰ هزار تومان یارانه صرف خرید آن می‌شد. اما گفته‌ایم هر کس تا ۲۰۰ هزار تومان یارانه خود را از کالاهای سبد کالابرگ خریداری کند، آن موقع ۱۲۰ هزار تومان یارانه اضافی دریافت خواهد کرد، بنابراین اختیاری در مورد خرید اقلام کالابرگ برای خانوارها وجود دارد.

طرح کالابرگ الکترونیکی که مصوبه مجلس دارد، با هدف تامین سلامت خانوار و مصرف ۱۱ قلم کالای ضروری مانند شیر خام، ماست، پنیر، مرغ، تخم مرغ، قند و شکر، روغن، برنج پرمحصول، گوشت قرمز منجمد، ماکارونی و حبوبات مورد مصرف خانوار قرار گیرد، بنابراین پیش شرطی گذاشته‌اند تا دهک‌های یک تا ۷ درآمدی اگر به میزان ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها خریداری کنند، اولا این کالاها به قیمت ۱۴۰۱ برایشان محاسبه می‌شود، ثانیا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند گرفت که این مبلغ جدید هم باید صرف خرید همان کالاها شود.

کالابرگ یک الزام قانونی است که بر اساس قانون بودجه بر دوش دولت قرار داده شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس اطلاعات اقتصادی ایرانیان در پایگاه رفاه اجتماعی اقدام به شناسایی دهک‌های درآمدی می‌کنند./ فارس

کالابرگ

جزئیات نحوه خرید از فروشگاه‌های اینترنتی در طرح کالابرگ الکترونیک

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مردم به‌زودی می‌توانند در فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه‌های ما متصل هستند، خرید اینترنتی طرح کالابرگ الکترونیکی را انجام دهند

علیرضا عسگریان افزود: به‌زودی مشمولان هنگام خرید اینترنتی می‌توانند محصولات مورد نظر خود را در سبدی ذخیره کنند و پس از نهایی‌شدن خرید از آنان پرسیده می‌شود که آیا از اعتبارشان استفاده شود؟

وی گفت: در صورت تایید نهایی فرآیند خرید تکمیل می‌شود و از سطح یارانه کسر و پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر تعاون ادامه‌داد: دهک یک تا پنج درآمدی و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره)، مشمول ۲ امتیاز تشویقی طرح کالابرگ الکترونیک هستند و به عبارتی افراد مذکور در صورتی که مبلغ ۲۰۰ هزار تومان از یارانه‌شان را از میان کالاهای اساسی تعریف‌شده در طرح کالابرگ الکترونیک، خریداری و مصرف کنند، مشمول دریافت ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند شد. همچنین تورّمی که تا پایان سال به‌روی این اقلام ایجاد می‌شود، توسط دولت پوشش داده خواهد شد.

عسگریان تأکید کرد: وزارت رفاه در این طرح علاوه بر خرید از میان ۱۲۲ هزار فروشگاه متصل به طرح اقدام به تسهیل در خرید مردم کرده و قرار است امکان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه متصل هستند نیز برای مردم فراهم شود.

دولت سیزدهم با رویکرد افزایش سلامت تغذیه‌ای و ریشه‌کن کردن سوء تغذیه در خانوارهای ایرانی، طرح اعتبار مضاعف کالابرگ الکترونیک را در اول شهریور امسال گسترش داد و دهک‌های ۴ و ۵ را مشمول این طرح کرد. طرحی که تا قبل از شهریورماه فقط برای دهک‌های یک تا ۳ درآمدی اجرایی شده بود.

براین اساس، در صورتی که سه دهک کم درآمد از یارانه ۴۰۰هزار تومانی خود و ۲ دهک ۴ و ۵ از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خود به میزان ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای سبد معیشت شامل شیرخام، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر خریداری کنند، مشمول این طرح می‌شوند.

طرح کالابرگ الکترونیک، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ نخست، افزایش قدرت خرید مردم و تهیه اقلام اساسی تغذیه‌ای و دوم، ثبات قیمت‌ها برای یک سال ثابت و حفظ شدن ارزش یارانه‌ها. دولت درصدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت‌ها است./ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.