کد خبر : 22301 / /
/

یارانه نقدی/مبلغ قطعی یارانه/یارانه خانوارها

تیرماه یارانه نقدی نداریم؟ | کالابرگ جای یارانه نقدی را گرفت | مبلغ هر کالابرگ برای خانوارها چقدر است؟

روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد. پس از آن هم اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر اجرا می‌شود. آیا این به معنای حذف یارانه نقدی است؟

تیرماه یارانه نقدی نداریم؟ | کالابرگ جای یارانه نقدی را گرفت | مبلغ هر کالابرگ برای خانوارها چقدر است؟

یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه نتیجه بررسی گروه اول ثبت‌نام کنندگان یارانه‌ نقدی مشخص شده است، گفت: این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

تجارت‌نیوز نوشت: روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد. پس از آن هم اعلام شد که طرح کالابرگ در سه شهر اجرا می‌شود. آیا این به معنای حذف یارانه نقدی است؟

مرحله ۱۳۷ واریز یارانه‌ معیشتی روز دوشنبه بیستم تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. مطابق روال دو ماه گذشته این پرداخت نقدی است اما روز گذشته نقل‌قول‌هایی مطرح شد که به احتمال کالایی شدن این پرداخت و حذف یارانه‌ نقدی قوت بخشید.

به صورت مشخص روز گذشته محمد سبحان حسنی، معاون سیاسی استانداری ایلام از اجرای آزمایشی پرداخت کالایی یارانه در شهر ایلام خبر داد، ساعتی پس از انتشار این خبر نیز محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز در مجلس گفت: از فواید کالایی شدن پرداخت یارانه جدید صحبت کرد.

بعد از آن هم اعلام شد طرح کوپن در سه شهر گرمسار، آبیک و ایلام اجرا می‌شود.

هرچند در هفته‌های گذشته مقامات مختلف دولتی به صورت ضمنی از استمرار پرداخت نقدی یارانه جدید برای مدت نامعلوم خبرداده‌اند اما صحبت‌های این دو مقام دولتی احتمال کالایی شدن پرداخت یارانه معیشتی را تقویت کرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با رد پرداخت کالایی یارانه جدید به تجارت‌نیوز می‌گوید: پرداخت تیرماه صد در صد به صورت نقدی خواهد بود و برای ماه‌های پیش رو نیز هنوز صحبتی از احتمال پرداخت کالایی یارانه نشده است.

وی در عین حال از اجرای آزمایشی، پرداخت کالایی یارانه در مناطقی مثل ایلام اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت شاید در آینده شیوه پرداخت‌ها از نقدی به کالایی تغییر کند اما درحال حاضر چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

از اردیبهشت ماه برنامه اصلاح ارز ترجیحی با هدف تامین اقلام ضروری زندگی مردم به نرخ شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد. هرچند نتیجه اجرای این برنامه تاکنون افزایش معنی‌دار بهای عمومی اقلام ضروری و غیر ضروری بود.

در دو ماه گذشته دولت به دلیل نبود زیرساخت‎‌های بانکی، یارانه معیشتی را به صورت نقدی واریز کرده است اما آنطور که در ابتدای اجرای این برنامه عنوان شد، در نهایت قرار است این یارانه به صورت کالایی پرداخت شود.

پرداخت کالایی یا نقدی یارانه معیشتی از این حیث حائز اهمیت است که تمایل افکار عمومی بر استمرار پرداخت‌ها به شیوه نقدی است، دست‌کم در هفته‌های گذشته هربار که خبری در رابطه با پرداخت یارانه‌ها منتشر شده، بخش عمده‌ای از نظرات و دیدگاه‌های مخاطبان تجارت‌نیوز به استقبال از پرداخت نقدی مربوط شده است.

در همین رابطه بارها صاحب‌نظران به دولت یادآورشدند که برای بخش‌های عموما ناتوان از نظر اقتصادی، یارانه‌های نقدی تنها منبع درآمدی پایدار محسوب می‌شود. بنابراین بی دلیل نیست اگر مردم از یکدیگر بپرسند و یا در اینترنت جستجو کنند که پرداخت نقدی یارانه‌ تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

یارانه نقدی

بسته معیشتی یارانه نقدی جدید توزیع می‌شود؟

چند روز قبل، رئیس بنیاد مستضعفان از توزیع بسته‌ معیشتی جدید در بین مردم خبر داد. پرویز فتاح گفته «برای تابستان ۱۴۰۱ با توجه به اثرات حذف ارز ترجیحی که از یک سو باعث افزایش قیمت مواد لبنی و کاهش قدرت خرید خانوارهای نیازمند شده و از سوی دیگر تولیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کرده بود، بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا در این مرحله یک میلیون بسته لبنی را میان نیازمندان توزیع کند.»

با توجه به این صحبت‌ها احتمالا بسته معیشتی جدیدی در راه است که هنوز زمان توزیع آن اعلام نشده است. اما قرار است به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نیازمندان ساکن در مناطق محروم پرداخت شود.

برخی معتقدند احتمالا این بسته معیشتی در یکی از مناسبت‌های مذهبی و اعیاد پیش رو پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه عید قربان در هفته پیش رو قرار دارد، این احتمال وجود دارد که این بسته در هفته آینده توزیع شود.

یارانه نقدیچند نفر مشمول یارانه نقدی جدید می شوند؟

 حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عدم دریافت کمک معیشتی دولت اعتراض کرده اند که از این تعداد، دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وارد لیست جدید یارانه بگیران شده اند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از لیست خط خورده اند.

چند روز قبل روز، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد «نتیجه بررسی گروه اول ثبت نام کنندگان یارانه ها مشخص شده است. این گروه شامل دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بودند که از این تعداد حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه شناخته شدند.»

بر این اساس کلیه افرادی که به عدم دریافت یارانه های جدید اعتراض کرده بودند مشمول این حمایت نقدی دولت می شوند و تنها ۳۰۰ هزار نفر از معترضان از لیست جدید خط می خورند.

حالا بسیاری از معترضان می توانند امیدوار باشند که مشمول حمایت دولت می شوند اما هنوز مشخص نیست زمان دقیق برداشت یارانه ها چه زمانی است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.