کد خبر : 44343 / /
/

عیدی رئیس جمهور برای مردم | یارانه جدید 2 میلیون و 200 هزار تومانی دولت برای این خانوار ها

سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی 389 هزار ناشنوا را تحت پوشش دارد که در قالب یارانه جدید از آنها حمایت می‌کند.

عیدی رئیس جمهور برای مردم | یارانه جدید 2 میلیون و 200 هزار تومانی دولت برای این خانوار ها

 78 میلیون نفر ماهانه یارانه نقدی و معیشتی دریافت می‌کنند . یارانه نقدی جاماندگان هم تا آخر هفته واریز می شود ثبت نام یارانه نقدی خانوارهای جدید نیز هفته آینده آغاز می شود   یارانه نقدی معوقه جاماندگان و معترضانی که درخواست آنها مورد موافقت وزارت رفاه قرار گرفته‌است، چه زمانی پرداخت می‌شود؟جدیدترین خبر ها درباره یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید

سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان حمایتی 389 هزار ناشنوا را تحت پوشش دارد که در قالب یارانه جدید از آنها حمایت می‌کند.

روز جهانی گرامیداشت افراد دارای معلولیت شنوایی هرساله در آخرین یکشنبه ماه سپتامبر برگزار می‌شود که امسال مصادف با ۲ مهرماه است که به دلیل اهمیت توجه دادن جامعه به این عزیزان مراسمی طی یک هفته از دوم مهرماه تا هشتم همین ماه برگزار خواهد شد و این هفته فرصتی است تا موضوعات و چالش‌های پیش روی جامعه ناشنوایان و سخت شنوایان طرح شده و جامعه را نسبت به آنها آگاه کنند.

از دیگر اهداف این روز برجسته کردن تجربیات منحصر به فرد افراد ناشنوا از فرهنگ های مختلف اقصی نقاط دنیاست. در این روز طی رویدادهای گوناگون بر اهمیت مشارکت ناشنوایان در جامعه تاکید کرده و به دیگران یادآوری می‌شود که ناشنوایی برابر با ناتوانی نبوده بلکه روش متفاوتی است از تجربه زندگی در دنیا .نکته حائز اهمیت اینکه طی آگاهسازی جامعه سعی شده است عبارت «کر ولال» از واژگان معلولیت شنوایی حذف شود.

آسیب شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد مهارت های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی است. میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از 2 برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است. به طوری که به طور میانگین 2تا 4 تولد کودک ناشنوا در هر هزار تولد را شاهد هستیم اما خوشبختانه تشخیص به موقع و مداخله به هنگام روند اثربخشی در خدمات را داشته و کاهش معلولیت را در پی داشته است.

مسأله حائز اهمیت آن است که باید بدانیم ۲۵درصد ناشنوایی‌ها، به دلایل ناشناخته رخ می دهد، ۵۰ درصد ژنتیک و ۲۵درصد نیز در اثر بیماری هایی مانند زردی، بیماری های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان رخ می دهد.

سازمان بهزیستی، کودکان معلول را هر ۲ سال یکبار و بزرگسال ومعلولیتهای غیر پیشرفته را هر ۵ تا ۱۰ سال را به منظور بررسی وضعیت معلولیت در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه قرار می دهند و با ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی به خانواده و کودک دارای اختلالات ناشنوایی تلاش می کند تا بسترهای لازم برای بهبود وضعیت کودک آماده شود.

سازمان بهزیستی در حال حاضر ۱۱۸ مرکز روزانه آموزشی توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی در کشور دارد که ظرفیت آنها بیش از ۶هزار نفر است و بیش از ۵هزار نفر از آن مراکز خدمت گرفته اند و ۵هزار نفر نیز از سوی سازمان بهزیستی یارانه می گیرند.

یارانه جدید

تمام کودکان بهره مند از خدمات مراکز فوق به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار بوده و میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی از سوی سازمان به ازای هر کودک به مراکز مذکور بین ۲.۲۷۰.۰۰۰ تا ۲.۵۶۰.۰۰۰ تومان در ماه (متناسب با درجه ارزشیابی مرکز) است.

ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه ای بالای 15 سال و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به توانخواهان کم شنوا و ناشنوا در قالب کارگاه های تولیدی حمایتی از دیگر خدمات بهزیستی به افراد دارای اختلال ناشنوایی است.

دفتر امور توانبخشی آموزشی،حرفه ای و توانپزشکی برای توانخواهان کم شنوا و ناشنوا پس ازطی دوره های آموزش حرفه ای در مراکز حرفه آموزی شرایط حضور در کارگاه های تولیدی حمایتی را فراهم آورده است تا توانخواهان بتوانند با استقلال نسبی در انجام قسمتی از یک حرفه توانایی کسب شده و بالقوه خویش را در راستای تولید یا ارایه خدمت به کار گرفته و با حضور در کارگاه های تولیدی حمایتی در این زمینه موفق گردند.

طی سال ۱۴۰۱ تعداد۳۳۵ نفر افراد دارای معلولیت شنوایی از خدمات کارگاههای تولیدی حمایتی بهره مند شده اند.

مراکز پشتیبانی شغلی که با هدف تسهیل شرایط دستیابی به شغل پایدار توانخواهان کم شنوا و ناشنوا و به عنوان مؤسسه مجری در برقراری ارتباط با کارفرما و نظارت بر روند بکارگیری توانخواهان اقدام می‌کند. یکی از برنامه های دفتر مراکز توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشوربا هدف استفاده از حداقل توان افراد کو شنوا و ناشنوا جهت ایجاد شغل شایسته وایجاد انگیزه و ارتقاء کیفیت زندگی این افراد می باشد.این مراکز با استخدام افرادی تحت عنوان مربی شغلی (J.C) مبادرت به ایجاد اشتغال برای توانخواهان می نماید. طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۳۲ فرد دارای معلولیت شنوایی از این مراکز خدمت گرفته اند.

تسهیلگری اشتغال ۷۰۴۰ نفر از ناشنوایان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۶۵نفر از گروه هدف مذکور در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ از طرق مختلف از جمله پرداخت تسهیلات اشـتغالزایی، پرداخت مشوقهای حمایتی، مشاغل خانگی، تعاونیها، گروههای همیار و… محقق شده است.

۲۰درصد از اعتبار وسایل کمک توانبخشی به مبلغ ۴۴۵.۱۵۴ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ به افراد دارای معلولیت شنوایی اختصاص یافته است.

درحال حاضر تعداد۵۹۸۱نفر پشت نوبت خدمات بوده که انتظار میرود تا پایان سال جاری به صفر برسد.

از سال ۸۶ اعتبار قابل توجهی با پیگیری های به عمل آمده به امر کاشت حلزون اختصاص یافت که جهت کاشت حلزون و تعمیر و تعویض هزینه می‌شود. تعداد ۲۵۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ توانستند از مساعدت مالی سازمان و توانبخشی بعد از عمل کاشت بهره مند شوند.هم چنین در راستای هم افزایی در ارائه خدمات به افراد نیازمند به کاشت ، (سرانه هر کودک ۶میلیون تومان مشمول حمایت می گردد وسنین ۴تا۶ سال را دربردارد)

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.