کد خبر : 43079 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان همسان سازی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر خوش اول صبحی درباره حقوق بازنشستگان | اطلاعیه مهم سازمان تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان

خبر مهم میرهاشم موسوی درباره حقوق بازنشستگان .

خبر خوش اول صبحی درباره حقوق بازنشستگان | اطلاعیه مهم سازمان تامین‌اجتماعی برای بازنشستگان

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1402 موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

میرهاشم موسوی صبح امروز در بازدید از بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان گنبدکاووس در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بازنشستگان تامین اجتماعی در سامانه متمرکز برای وام ۲۰۰ میلیون ریالی ثبت‌نام کرده‌ بودند و اواخر هفته آینده این وام بصورت قرعه‌کشی به ۴۰ هزار نفر از این بازنشستگان پرداخت می‌شود.

وی تصریح‌کرد: اولویت دولت سیزدهم با تاکید رئیس‌جمهور در تامین‌اجتماعی کشور، توسعه خدمات درمانی در همه بخش‌ها به ویژه خدمات درمانی رایگان است.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی کشور خاطرنشان‌کرد: در راستای توسعه خدمات درمانی در حال حاضر بیش از ۱۳۳ پروژه درمانی در کشور در حال اجرا است که حدود هفت پروژه آن مربوط به استان گلستان خواهدبود.

وی ادامه داد: هتلدینگ بیمارستان تامین‌اجتماعی گنبدکاووس با ۵۰ تخت و اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال احداث شده و در روزهای آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی گفت: پیش‌بینی شده امسال برای ساخت و توسعه مراکز درمانی کشور مبلغ ۹هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شود که این مبلغ قبل از آغاز دولت سیزدهم بیش از چهارهزار میلیارد تومان بوده‌است و در دولت سیزدهم بیش از دو برابر رشد داشته‌است./ فارس

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان | خبر مهم درباره ثبت نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

ثبت نام این وام که به صورت «غیرحضوری» از اول هفته (۲۱ مردادماه) آغاز شد، «غیرحضوری» است و بنابر اعلام سازمان تامین‌اجتماعی متقاضیان بازنشسته و مستمری‌بگیران صرفا تا ساعت ۲۴ امروز (جمعه ۲۷ مرداد ماه) برای ثبت‌نام فرصت دارند.

این در حالیست که لازم است متقاضیان از طریق مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام خود را نهایی کنند لذا بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای دریافت این تسهیلات، نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

اما تامین اجتماعی برای پرداخت این وام شروطی از جمله داشتن ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و بیشتر، حداکثر مستمری دریافتی ۱۵۰ میلیون ریال، دارای سن ۵۰ تا ۷۸ سال، عدم مسدودی حساب، مالکیت تلفن همراه به نام شخص متقاضی، عدم سابقه چک برگشتی، عدم بدهی معوق به سیستم بانکی کشور (بابت شخص متقاضی یا ضمانت وام دیگران)، عدم استفاده از تسهیلات مشابه طی ۳ سال گذشته و داشتن موجودی مکفی در حساب بانکی شخص به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان، اعلام کرد که انتقادات مستمری‌بگیران را به همراه داشت.

اما محسن تقیانی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی محدودیت منابع سازمان را دلیل اتخاذ این شروط دانست و گفت که باید برای پرداخت تسهیلات اولویت‌بندی صورت گیرد که معیشت و دریافتی مستمری، از جمله اولویت‌هاست لذا دریافت ۱۵ میلیون تومان مستمری را ملاک قرار دادیم که در جمع‌بندی‌های کارشناسی احصاء شد. این در حالیست که درصد بالایی از بازنشستگان مشمول دریافت وام و تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بازنشستگان خارج از محدوده هستند.

اطلاعیه مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان در تابستان

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد.

اصلاح تصویب‌نامه موضوع تعیین ضریب حقوق کارمندان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، قضات و بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه اول مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد شماره ۱۷۲۵۷۹/۵۱۰۳۹ مورخ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نامه شماره ۳۶۰۷/ ت ۶۱۱۲۴ هـ مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ به شرح زیر اصلاح کرد.

۱- در بند (۳) بعد از واژه «افزایش» واژه «ضریب» الحاق میشود.

۲- بند (۵) به شرح زیر اصلاح و تبصره‌های (۱) و (۲) آن به قوت خود باقی و متن زیر به عنوان تبصره (۳) به بند مذکور الحاق می‌شود.

۵ -در اجرای جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان بیست درصد (۲۰) افزایش یافته و به شرح زیر تعیین میشود:

الف- برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مشمولان قانون مزبور و نیز بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان بیست و نه میلیون و ششصد و پنجاه و هشت هزار (۲۹.۶۵۸.۰۰۰) ریال

ب- برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت به میزان شانزده میلیون و سی و چهار هزار و چهارصد (۱۶.۰۳۴۴۰۰) ریال

تبصره -۳ در هر صورت رعایت حداقل مبلغ حکم کارگزینی موضوع بند (۶) این تصویب نامه در خصوص کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی است.

۳- بند (۶) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

الف- در ابتدای بند مذکور عبارت در اجرای جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور» الحاق میشود.

ب- عبارت «حداقل مبلغ حکم کارگزینی یا قرارداد افرادی که در سال جاری استخدام یا در قالب قرارداد کار معین (مشخص) یا طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کارگیری میشوند هفتاد میلیون (۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین میشود.» حذف میشود.

پ- در تبصره (۱) بند یاد شده، عبارت و صرفاً در محاسبه پاداش پایان خدمت موضوع بند (هـ) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و ذخیره مرخصی استحقاقی در زمان بازنشستگی احتساب می‌شود.» حذف می‌گردد.

قانون رتبه‌بندی معلمان با هدف افزایش کیفیت در مدارس کشور و حمایت بیشتر از معلمان با شاخص‌هایی همچون توانمندی بیشتر در تدریس، ارتباط با دانش‌آموزان و ... از 31 شهریور 1400 اجرا شد.

در مجموع 960 هزار نفر از معلمان مشمول رتبه‌بندی شدند و معلمان در رتبه‌های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب معادل رتبه‌های 1، 2، 3، 4 و 5 گروه بندی شدند.

با وجود اجرای رتبه‌بندی برای معلمان شاغل اما این موضوع برای معلمان بازنشسته سال 1400 و 1401 محقق نشده بود.

طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، اجرای رتبه‌بندی برای 63 هزار معلم بازنشسته سال 1400، 51 هزار بازنشسته سال 1401 و 80 هزار بازنشسته سال 1402 حدود 5 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سازمان برنامه و بودجه تعهد داده تا دو ماه آینده کل مبلغ را وصول کند تا قبل از شهریور، رتبه‌بندی معلمان بازنشسته اجرا شود.

در همین ارتباط، محمد وحیدی؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تسنیم گفت: آموزش و پرورش بابت بازنشستگان سال 1400 و 1401 حدود 4300 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری بدهکار بود که این بدهی پرداخت شده است.

وی افزود: در سال 1402 به صورت ماهانه، سهم صندوق بازنشستگی برای معلمان شاغل واریز می‌شود و نگرانی بابت بازنشستگی آنها وجود ندارد.

حقوق بازنشستگان

حقوق بارنشستگان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه بدهی آموزش و پرورش بابت رتبه‌بندی معلمان بازنشسته به صندوق بازنشستگی کشوری تسویه شده است، گفت: صندوق بازنشستگی کشوری حکم رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته از 31 شهریور 1400 به بعد را با لحاظ رتبه‌بندی صادر می‌کند تا بتوانند از مزایای آن در حقوق خود بهره‌مند شوند.

وحیدی درباره پرداخت معوقات رتبه‌بندی 6 ماهه دوم سال 1400 معلمان شاغل بیان کرد: آموزش و پرورش می‌گوید درخواست را ارائه کرده اما سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را پرداخت نکرده است./تسنیم

کاهشِ سنواتِ ارفاقیِ کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور، یکی از اصلاحاتی است که برای رفع ناترازی صندوق‌ها همواره مطرح شده است. استدلالِ مدعیانِ اصلاحات این است که بازنشستگی کارگران زیر ۵۰ سال افزایش پیدا کرده و این موضوع فشارِ بسیاری بر صندوق‌ها وارد می‌کند. آن‌ها همچنین می‌گویند، فردی که بعد از بیست سال کار، بازنشست می‌شود، در اوجِ کارایی است و بازنشستگی در این سن نه تنها به دلیلِ تحمیل بارِ مالیِ بسیار به صندوق‌ها، بلکه از آن جهت که سبب کنار رفتنِ نیروی کار آزموده در اوجِ دورانِ کارایی‌‎اش می‌شود، بر تولید هم ضربه وارد می‌کند. این افراد البته نمی‌گویند، کسی که بیست سال در یک شغل سخت و زیان‌آور کار کرده و با انواع و اقسامِ بیماری‌ها مواجه بوده، چگونه می‌تواند ده سالِ دیگر نیز آن شرایط را تحمل کند؟

طبق آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، در مشاغلِ گروه الف - یعنی مشاغلی که ماهیتا سخت و زیان‌آور نیستند - کارفرمایان ملزم به پاک کردنِ صفتِ سخت و زیان‌آوری از کارگاه خود هستند اما از آنجا که بازرسیِ کار و تأمین اجتماعی، ضعیف عمل می‌کند، معمولا این اتفاق نمی‌‎افتد و کارگران مجبورند سال‌ها در همان شرایطِ زیان‌آور کار کنند. البته این بند از آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور معمولا به صورتِ صوری و با همدستیِ کارفرمایان و مأمورانِ آلاینده‌سنجی و با تمایلِ سازمان تأمین اجتماعی، به نفع کارفرمایان اجرا می‌شود. به عبارتی دیگر، کارفرمایانِ بسیاری با استفاده از این ماده قانونی، کارگاه را از صفتِ سخت و زیان‌آوری خارج می‌کنند، بی‌آنکه واقعا تغییری در شرایطِ کلی کارگاه ایجاد شده باشد. در چنین وضعیتی، کارگرانِ بسیاری شغل سخت و زیان‌آور دارند اما از معافیتهای شغل سخت و زیان‌آوری بهره‌مند نمی‌شوند.

واقعیت این است که همسویی منافع بین کارفرمایان و سازمان تأمین اجتماعی، بخش زیادی از کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور را از حقوق ارفاقی خود محروم می‌کند. عنوانِ شغلیِ بسیاری از کارگرانِ مشاغل سخت و زیان‌آور ساده رد می‌شود و این نیز یکی از شایع‌ترین، علل محرومیتِ کارگران از بهره‌مندی از سنواتِ ارفاقی است

اسماعیل امیدزاده (عضو هیأت مدیره کانون شوراهای استان گیلان و عضو اصلی کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور) در خصوص مشکلاتی که سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگی کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور ایجاد می‌کند، به ایلنا می‌گوید: کارگران بسیاری مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند، اما از آنجا که کارفرما عنوان این کارگران را کارگرِ ساده رد می‌کند، از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور محروم می‌شوند.

وی گفت: بعد از آنکه کارگری بعد از بیست سال کار سخت و زیان‌آور برای انجام کارهای بازنشستگی به تأمین اجتماعی مراجعه می‌کند، اگر کارفرما عنوان این کارگر را به اشتباه رد کرده باشد، تازه دردسرها شروع می‌شود. به کارگر می‌گویند برای اثبات عناوین شغلی قبل ازسال ۱۳۸۹ باید مدرک مکتوب یا سیستمی ارائه شود، در حالی که وزارت کشور تمام مدارک بالای ۱۰ سال را ابطال و فاقد اعتبار اعلام می‌کند. ببینید، تا قبل از سال ۹۰ تأمین اجتماعی روی عناوین شغلی خیلی حساس نبود اما از سال ۹۰ کارفرما باید عنوان شغلی را با کدهایی که سازمان تعیین کرده بود هماهنگ می‌کرد. قبل از این سال تأمین اجتماعی در چارت سیستم خودش کارگر ساده ثبت می‌کرد و هیچ عنوان یا کد شغلی دیگری نداشت حالا چطور اشتباه خودش را به گردن نمی‌گیرد.

امیدزاده ادامه داد: همچنین به کارگر اعلام می‌شود که برای اثبات عنوان به هیأت تشخیص یا هیأت حل اختلاف اداره کار مراجعه کند که این کار معمولا یک پروسه شش ماهه تا یک‌ساله زمان می‌برد. بماند که کارگر باید در این هیأت‌ها یک میلیون و پانصد تا دو میلیون تومان پول کارشناس رسمی دادگستری پرداخت کند!

عضو اصلی کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان‌آور بیان کرد: بعضی از کارگران قبل از سال ۱۳۸۹ در کارگاه‌هایی کار می‌کردند که در حال حاضر ورشکسته شده‌اند و وجود خارجی ندارند و یا کارگران برای کار در شرکت‌ها از طریق شرکت‌های کاریابی جذب می‌شدند که الان نیستند. حالا با وجود این مشکل کارگر چطور و از کجا عناوین شغلی خود را ثابت کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.