کد خبر : 22302 / /
/

حقوق بازنشستگان/حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

سورپرایز بازنشستگان در روز عید قربان | مبلغ عائله‌مندی در حقوق بازنشستگان دو برابر شد | واریزی جدید به حساب حقوق بازنشستگان در این ماه

"بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله‌مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم ۱۰۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد." در صورتی که تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندانشان در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد، مبلغ عائله‌مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود."

سورپرایز بازنشستگان در روز عید قربان | مبلغ عائله‌مندی در حقوق بازنشستگان دو برابر شد | واریزی جدید به حساب حقوق بازنشستگان در این ماه

مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد.وضعیت اصلاح مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان نامعلوم است. رئیس فراکسیون کارگری مجلس آخرین وضعیت نامه‌نگاری پیرامون مصوبه حقوق بازنشستگان را تشریح کرد. علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، درخصوص تعیین تکلیف مصوبه دولت درخصوص حقوق بازنشستگان و نظر هیات تطبیق مصوبات مبنی بر مغایرت آن با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، گفت: هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از دریافت گزارش و مستندات کمیسیون اجتماعی پس از یک مهلت قانونی یک هفته‌ای نظر خود را مبنی بر مغایرت مصوبه دولت با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی طی نامه‌ای به دولت اعلام کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

"بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله‌مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم ۱۰۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد." در صورتی که تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندانشان در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد، مبلغ عائله‌مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود."

اینها گوشه‌ای از اظهارات مدیر کل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد که به تازگی ایراد شده است: طبق این اظهارات عجیب، اگر بازنشستگان از سال 1401 به بعد ازدواج کنند و فرزند بیاورند حق عائله‌مندی آنها دو برابر خواهد شد!

به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در این مصوبه به صورت یک‌جانبه و بدون در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه صورت گرفته و به عبارتی دیگر، با واقعیات جامعه تطابق ندارد و در شرایط فعلی که بازنشستگان به علت مشکلات فراوان اقتصادی، توان تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود را ندارند، بیشتر شبیه طنز تلخی است که به هیچ عنوان نمی‌تواند رغبتی به فرزندآوری ایفا کند. ضمن اینکه افزایش سن ازدواج و بارداری، عامل مستقیم و مهمی است در رشد تصاعدی سندرم‌های کروموزومی و اختلالات ژنتیکی در سراسر دنیا. جمعیت عامل قدرت اسـت و باید مدیریت شود اما جمعیتی که سالم باشد و بتواند خود را اداره کند. طبق پژوهشی که از سوی محققان صورت گرفته، مهم‌ترین دلایل تمایل نداشتن به فرزندآوری؛ نگرانی درباره تأمین آینده فرزندان جدید و افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر گزارش شده است. کارشناسان بر این باورند؛ برطرف کردن مشکلات اقتصادی، فرهنگ‌سازی برای تغییر سبک زندگی و فراهم کردن زیرسـاخت‌های لازم برای ازدواج جوانان، حتی بدون تصویب سیاست‌های تشویقی، به تنهایی منجر به افزایش فرزندآوری خواهد شد. ضروری است مسئولان، ضمن ایجاد بسترهای لازم، نسبت به رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها گام‌هایی عملی بردارند. آنچه از بررسی مشوق‌های لازم برای افزایش جمعیت در کشورهای گوناگون به دست می‌آید، بیانگر آن است که مسئله اقتصادی و اجتماعی در تمامی مشوق‌ها بیش از موارد دیگر به چشم می‌خورد. برای نمونه، کشوری مانند روسیه برای فرزند اول ۱۵ هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌دهد.

حقوق بازنشستگان

منتظر تغییرات حقوق بازنشستگان باشید

پیشتر، با اینکه هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را داده بود اما در نهایت هیات دولت با افزایش ۱۰ درصدی دریافتی این گروه از مستمری‌بگیران موافقت کرد.

نتیجه این تصمیم دولت نارضایتی عمومی بازنشستگان تامین اجتماعی و طرح شکایت شماری از آنها در دیوان عدالت اداری بود.

مطابق تشریفات قانونی، مجلس شورای اسلامی باید نظر هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در خصوص ابطال مصوبه افزایش حقوق تامین اجتماعی را به دولت ابلاغ کند و در ادامه، این موضوع یکبار دیگر در جلسه هیات دولت به صورت صحیح بررسی و تصویب شود.

حقوق بازنشستگان

واریزی جدید به حقوق بازنشستگان بزودی

علی مهرتاش در نشست با مدیر صندوق بازنشستگان و روسای کانون‌های بازنشستگان استان عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی بازنشستگی به معنای متداول آن وجود ندارد، بلکه این عزیزان بیشتر با عناوین احترام آمیزی مانند پیشکسوت، بزرگ و زعیم مورد خطاب قرار می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری  عنوان کرد: پیشکسوتان چشم و چراغ کشور ما هستند و باید نهایت احترام در قبال این عزیزان به کار گرفته شود.

وی افزود: این عزیزان پیشکسوت دارای تجربه های بسیار گرانقیمت و گرانقدری در حوزه‌های مختلف هستند که آسان به دست نیامده و این تجربیات باید در عرصه های مختلف به کار گرفته شود.

مهرتاش با تقدیر از خدمات صندوق بازنشستگی استان عنوان کرد: این صندوق بیش از ۴۰ هزار نفر عضو دارد و خدمات مهمی همچون پرداخت منظم حقوق‌ و کارهای دیگری همچون فراهم کردن بسترهای بهره گیری بازنشستگان از خدمات تفریحی، رفاهی و درمانی و تسهیلات مناسب را پیگیری می‌کند.

وی تکریم شایسته بازنشستگان در ادارات و دستگاه‌ها را دغدغه مهم مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: کارمندانی که با عزیزان بازنشسته در ارتباط هستند باید آموزش‌های لازم را ببینند و با شایسته ترین رفتار، مطالبات و مشکلات این عزیزان را پیگیری کنند، زیرا آن ها جوانی خود را صرف توسعه و پیشرفته این استان کرده اند.

 مهرتاش همچنین عنوان کرد: برخی بیمارستان‌ها به شکل یک طرفه قراردادهای خود را با صندوق بازنشستگی لغو کرده‌اند که از طریق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برای حل این مشکل تلاش می کنیم.

حقوق بازنشستگان

وی همچنین بر ضرورت فراهم کردن زمینه استفاده بازنشستگان از ظرفیت های گردشگری استان تاکید کرد و گفت: استان کرمانشاه دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی و نقاط دیدنی بسیاری است که باید میراث فرهنگی بستری را فراهم کند تا بازنشستگان استان و کشور هنگام دیدار از این از آثار دیدنی و استفاده از امکانات اقامتی از تخفیفات لازم بهره مند شوند و تلاش کنیم کرمانشاه تبدیل به مقصدی برای این عزیزان شود.

 معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری عنوان کرد: بهره مندی بازنشستگان از ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری باعث تقویت روح و روان و سلامت جسمی آن‌ها می شود و در نتیجه به کاهش بیماری ها و هزینه های درمان کمک می کند.

 وی همچنین بر ضرورت تکریم افراد در موعد بازنشستگی، اختصاص تسهیلات مناسب و کم بهره به بازنشستگان و پرداخت منظم حقوق ماهیانه آن ها تاکید کرد./ایسنا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.