کد خبر : 40614 / /
/

دلار از مذاکرات ناامید شد؟ | قیمت دلار کانال عوض کرد

قیمت دلار برای دومین بار ظرف 10 روز گذشته خود را به کانال 50 هزار تومان نزدیک کرد و به 49 هزار و 900 تومان رسید و قیمت دلار فردایی هم وارد کانال 50 هزار تومان شد. اما علت افزایش قیمت دلار چیست و آیا دلار در این کانال ماندگار است؟

دلار از مذاکرات ناامید شد؟ | قیمت دلار کانال عوض کرد

قیمت دلار برای دومین بار ظرف 10 روز گذشته خود را به کانال 50 هزار تومان نزدیک کرد و به 49 هزار و 900 تومان رسید و قیمت دلار فردایی هم وارد کانال 50 هزار تومان شد. اما علت افزایش قیمت دلار چیست و آیا دلار در این کانال ماندگار است؟

در سه هفته گذشته قیمت دلار در کانال 48 و 49 هزار تومان در نوسان بود و کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که دلار خود را در کانال 49 هزار تومان تثبیت کرده و کف قیمت دلار همین رقم است و دلار وارد کانال پایین‌تر نمی‌شود اما احتمال افزایش قیمت آن وجود دارد.

امروز 11 تیر ماه قیمت دلار به نزدیک کانال 50 هزار تومان رسید و فقط یک پله تا این قیمت فاصله دارد. البته باید منتظر ماند و دید تغییر کانال دلار مانند هفته گذشته مقطعی است یا نه. چون هفته گذشته و همزمان با شورش واگنرها در روسیه، قیمت دلار برای یک روز وارد کانال 50 هزار تومان شد اما دوباره یک کانال عقب نشست. این عقب‌نشینی نشان می‌داد که دلار نقطه تعادلی خود را پیدا کرده و فعلا در همین محدوده ماندگار است.

اما امروز بدون هیچ رویداد سیاسی خاصی دلار کانال 49 هزار و 800 تومان که عددی مهم در بازار بود را پشت سر گذاشت و به 49 هزار و 900 تومان رسید. ین افزایش می‌تواند پیرو اخبار سیاسی منفی مخابره شده درباره برجام باشد. تا قبل از این بازار در بیم و امید مذاکرات هسته‌ای بود و احتمال احیای برجام، قیمت دلار را مهار کرده بود.

اما از هفته گذشته سیگنال‌های مثبت برجامی قطع شد و دو روز قبل هم میدل ایست آی خبر داد که مذاکرات میان ایران و آمریکا متوقف شده چون دو کشور درباره تبادل زندانی با همدیگر به توافق نرسیده‌اند. مساله دیگر سفر امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران به عمان و قطر بود که نتوانست با خبر خوش برجامی همراه شود.

حالا به نظر می‌رسد که بازار ارز از مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام ناامید شده است. سیگنال‌های مثبتی که تا قبل از این روزانه به بازار ارز می‌رسید قطع شده است.

ماندگاری دلار در کانال 49 هزار تومان سبب شد که کارشناسان بسیاری اعلام کنند که دلار به کف قیمتی خود رسیده است و اگر توافقی در کار نباشد، دلار به محدوده پایین‌تری ورود نمی‌کند و احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد.

معامله‌گران می‌گویند مرز روانی قیمت دلار محدوده 49 هزار و 800 تومان است و اگر دلار این مرز را پشت سر بگذارد وارد کانال 50 هزار تومانی می‌شود. به گفته این گروه مقاومت بعدی قیمت دلار رقم 50 هزار و 800 تومان است. اگر دلار این دو مرز را پشت سر بگذارد احتمالا تقاضای جدید وارد بازار می‌شود و روند قیمت صعودی می‌شود.

اما اگر بازارساز بتواند قیمت دلار به کانال 49 و یا 48 هزار تومان برگرداند، می‌تواند قیمت را در محدوده کنونی مهار کند و اجازه رشد قیمت را به دلار ندهد./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.