کد خبر : 36939 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

واریزی جدید سود سهام عدالت در راه است؟ | تاریخ واریز سود سهام عدالت مشخص شد

150 هزار نفر از دارندگان سهام عدالت نتوانستند سود خود را دریافت کنند. حالا مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده که جاماندگان اطلاعات خود را تکمیل کنند تا سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود. اما آیا تاریخ واریز سود سهام عدالت مشخص است؟

واریزی جدید سود سهام عدالت در راه است؟ | تاریخ واریز سود سهام عدالت مشخص شد

سهام عدالت | انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بنا بود در سال گذشته تعیین تکلیف شود، اما به نتیجه نرسید که رئیس سازمان بورس در آخرین نشست خبری خود از سازو کاری جدید برای تعیین تکلیف سهام عدالت خبر داده است.بیش از سه میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت طی سال‌های گذشته فوت شده‌اند.آخرین اخبار سهام عدالت را در خبر آزاد بخوانید.

150 هزار نفر از دارندگان سهام عدالت نتوانستند سود خود را دریافت کنند. حالا مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده که جاماندگان اطلاعات خود را تکمیل کنند تا سود سهام عدالت به حساب آنها واریز شود. اما آیا تاریخ واریز سود سهام عدالت مشخص است؟

اسفند 1401 سود سهام عدالت سال 1400 به حساب سهامداران واریز شد. اما آنگونه که مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خبر داده ۱۵۰ هزار سهامدار نتوانستند سود مرحله دوم را دریافت کنند.

دلایلی از جمله شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، حساب راکد، حساب مشترک (دو امضا)، حساب ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که سود به حساب این تعداد از سهامداران سهام عدالت واریز نشده است.

اکنون این مقام مسئول اعلام کرده که دارندگان سهام عدالت که سود مرحله دوم را دریافت نکرده‌اند باید به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (sejam.ir) مراجعه و یا شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir وارد کنند. پس از این مرحله است که سود سهام عدالت به حساب این 150 هزار نفر واریز می‌شود.

اما این مقام مسئول درباره تاریخ واریز سود سهام عدالت هیچ اطلاعی نداده و مشخص نکرده که بعد از اصلاح اطلاعات حساب، سود واریزی چه تاریخی به حساب دارندگان سهام واریز می‌شود.

سود سهام عدالت مرحله دوم، اسفند ماه سال گذشته به حساب سهامداران واریز شد. سود سهام عدالت دارندگان سهام یک میلیونی حدود یک میلیون و سود برگه‌های 532 هزار تومانی هم حدود 500 هزار تومان بود.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

همچنان که راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث در هاله‌ای از ابهام بود، در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ آقای محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است که در همین رابطه آقای باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با رسانه ملی گفت: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.

سهام عدالت

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می‌دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می‌شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

در این راستا اعلام شد که سال ها قبل که فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند که سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند. به گفته علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درامدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بلکه مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.