کد خبر : 32006 / /
/

حقوق|حقوق کارمندان| حقوق ها

خبر جدید و مهم از حقوق کارمندان دولت| کارمندان پولدار شدند

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس، جزییات جدیدی از نحوه افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

خبر جدید و مهم از حقوق کارمندان دولت| کارمندان پولدار شدند

افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده به مرحله نهایی رسیده است. افزایش حقوق کارمندان در بودجه هر ساله با تغییرات به مجلس ارائه می شود.افزایش حقوق کارمندان می تواند کمک اقتصادی مناسبی برای آنها باشد. افزایش حق فرزند و عائله مندی هم باعث افزایش فوق العاده حقوق کارمندان شد.هیئت دولت مدلهای مختلف افزایش حقوق کارمندان را در سال آینده بررسی می کند.

حقوق کارمندان

خبر زمستانی حقوق کارمندان دولت

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس از احتمال افزایش پلکانی حقوق های کارکنان دولت در سال آینده با مصوبه مجلس خبر داد.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت لحاظ شده است.

لایحه بودجه 1402 نشان می‌دهد دولت برای سال آینده کف حقوق کارمندان را 7 میلیون تومان در نظر گرفته است،

این درحالی است که در بودجه 1401 حداقل حقوق کارمندان دولت حدود 5 میلیون تومان بوده است. در سال 1401 ابتدا متوسط افزایش حقوق 10درصدی در بودجه گنجانده شد اما در نیمه دوم سال دولت با افزایش مجدد 10درصدی حقوق‌ها موافقت کرد و تحت لایحه‌ای جدید اصلاحات در پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اعمال شد.

لازم به ذکر است بر اساس برنامه دولت، برای افزایش حقوق کارکنان متوسط افزایش 20درصدی در نظر گرفته شده است. پیش از این رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با ابراز اینکه "در بودجه 1402 شاهد افزایش حقوق 20درصدی کارمندان هستیم"، گفته بود: سه سناریو برای مدلهای مختلف این افزایش لحاظ شده است، همچنان مدل دقیق این افزایش مشخص نیست و در نهایت باید دید که در مجلس چه تصمیمی در این خصوص گرفته می‌شود.

حقوق کارمندان

حقوق کارمندان /حداقل عیدی کارمندان سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

طبق تصمیم و نظر شورای عالی کار، تمام شرکت‌هایی که زیر نظر قانون وزارت کار فعالیت می‌کنند باید به کارمندان خود به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. فرمول محاسبه حداقل عیدی به صورت زیر است:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲ = ۶۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در ۶۰ ضرب کنیم، حداقل عیدی سال ۱۴۰۱ به دست خواهد آمد.

حقوق کارمندان/ حداکثر عیدی کارمندان سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

حداکثر میزان عیدی نباید از معادل ۹۰ روز حداقل دستمزد روزانه همان سال بیشتر شود. برای محاسبه حداکثر میزان عیدی در سال ۱۴۰۲ باید میزان حداقل دستمزد روزانه خود را در ۹۰ ضرب کنید. فرمول آن به صورت زیر است:

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲ = ۹۰ x حداقل دستمزد روزانه

اگر عدد ۱۳۹,۳۲۵ تومان که مبلغ دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ است را در معادله زیر قرار دهیم، به مبلغ سقف عیدی سال ۱۴۰۲ خواهیم رسید.

حقوق کارمندان

روش محاسبه عیدی کارمندان برای سابقه کار کمتر از یک سال

همان‌طور که گفته شد عیدی کامل به افرادی تعلق می‌گیرد که یک سال با سازمان و شرکتی همکاری داشته باشند. اما به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کاری کمتر از یک سال، عیدی دریافت نکنند. فرمول محاسبه عیدی افراد با سابقه کاری کمتر از یک سال به شرح زیر است:

حقوق ماهیانه ضرب در تعداد ماه نتیجه تقسیم بر ۱۲؛ به عنوان مثال، فردی با ۷ ماه کار رقم زیر را به عنوان عیدی دریافت می‌کند:

۴۱۷۹۷۵۵ * ۷ / ۱۲ = ۲,۴۳۸,۱۹۰

بر این اساس رقم عیدی با توجه به سابقه کار این گونه خواهد بود:

یک ماه ۶۹۶,۶۲۵ تومان

دو ماه ۱,۳۹۳,۲۵۰ تومان

سه ماه ۲,۰۸۹,۸۷۵ تومان

چهار ماه ۲,۸۷۶,۵۰۰ تومان

پنج ماه ۳,۴۸۳,۱۲۵ تومان

شش ماه ۴,۱۷۹,۷۵۰ تومان

هفت ماه ۴,۸۷۶,۳۷۵ تومان

هشت ماه ۵,۵۷۳,۰۰۰ تومان

نه ماه ۶,۲۶۹,۶۲۵ تومان

ده ماه ۶,۹۶۶,۲۵۰ تومان

یازده ماه ۷,۶۶۲,۸۷۵ تومان

یک سال (حداقل) ۸,۳۵۹,۵۰۰ تومان

یک سال (حداکثر) ۱۲,۵۳۹,۲۵۰ تومان

ناصر چمنی, فعال کارگری معتقد است که رقم دستمزد کارگران پس از مشخص شدن مبلغ هزینه سبد معیشت در کمیته دستمزد با حضور شرکای اجتماعی و در شورای‌عالی کار تعیین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماده 41 قانون کار مبنا و ملاک عمل شورای‌عالی کار برای تعیین دستمزد است، بیان می‌کند: در بند 1 ماده 41 به نرخ تورم و بند 2 به سبد معیشت خانوار کارگری اشاره شده است، بنابراین ضرورت دارد که ابتدا جلسات کمیته دستمزد درباره هزینه‌های زندگی کارگران تشکیل شود.

این فعال کارگری اظهار داشت: سال گذشته رقم سبد معیشت 9میلیون و خرده‌ای تعیین شد, اما با افزایش هزینه‌ها این رقم امسال به بیش از 13میلیون تومان رسیده است، بنابراین در جلسات کمیته دستمزد باید سبد معیشت کارگران را با هزینه‌های کارشناسی بررسی و با حضور شرکای اجتماعی مبلغ را تعیین و درباره دستمزد سال آینده تصمیم‌گیری شود.

چمنی افزود: اعداد و ارقام بازار مشخص است و بر کسی پوشیده نیست, هر چقدر میزان تورم بیشتر باشد, قدرت خرید کارگران کمتر است. شرایط زندگی کارگران در زمان حاضر به هزینه‌های مسکن و اقلام اساسی به‌شدت دچار مشکل است.

وی گفت: مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی گزارشی درباره هزینه‌های سبد معیشت ارائه کرده است که در حد کارشناسی نتایج خود را اعلام کرده است اما مبنای تعیین دستمزد نیست. مطابق مصوبه شورای‌عالی, کمیته دستمزد می‌بایست تشکیل شود و هر کدام از شرکای اجتماعی گزارش‌های میدانی خود را از هزینه ارائه کنند و پس از بررسی, عدد و رقم سبد معیشت به دست می‌آید./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.