کد خبر : 31686 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی و کالابرگ

دولت خیال مردم را بابت یارانه ها راحت کرد | پرداخت همزمان یارانه نقدی و کالابرگی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از رانت و فساد مهمترین دلیل تخصیص یارانه نقدی بود و احتمال می‌رود با اجرای طرح کالا برگ، دوباره فساد در این حوزه رخ دهد.

دولت خیال مردم را بابت یارانه ها راحت کرد | پرداخت همزمان یارانه نقدی و کالابرگی

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به صورت نقدی در شرایط کنونی بهترین و درست‌ترین کار است، گفت: درخواست مردم پرداخت یارانه نقدیاست. بر همین اساس و با توجه به شرایط کنونی پرداخت یارانه به صورت یارانه نقدیبهتر است، چراکه مردم خود برای پولشان تصمیم می‌گیرند و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در کالابرگ الکترونیکی پول‌ها به مسیرهای دیگری برود.یارانه نقدی، جبران‌کننده مناسبی برای سبد کالاهای اساسی بود، اما با گذشت زمان و تورم، یارانه نقدیمردم آب شده و دیگر پاسخگوی نیاز ۷ ماه پیش نیست.آخرین اخبار یارانه نقدیدر سایت خبر آزاد بخوانید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جلوگیری از رانت و فساد مهمترین دلیل تخصیص یارانه نقدی بود و احتمال می‌رود با اجرای طرح کالا برگ، دوباره فساد در این حوزه رخ دهد.

اصغر سلیمی در مورد اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد:مردم خواهان پرداخت یارانه نقدی هستند و در شرایط کنونی شیوه پرداخت نقدی این انتخاب را به مردم می دهد تا بر اساس نیاز خود هزینه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به چالش های اجرایی کالابرگ الکترونیکی گفت: با توجه به مساعد نبودن زیر ساخت های این بخش ممکن است با مشکل مواجه شویم و بهتر است شیوه یارانه نقدی ادامه پیدا کند.

نماینده مردم سمیرم بیان داشت: برنامه‌های پرداخت نقدی دولت با هدف حمایت از خانوارها و به منظور تضمین امنیت معیشتی آنها در دستور کار قرار گرفت. اجرای این سیاست‌های حمایتی برای جلوگیری از رانت و فساد مهمترین دلیل تخصیص یارانه نقدی بود و احتمال می‌رود با اجرای طرح کالا برگ، دوباره فساد در این حوزه رخ دهد.

سلیمی تصریح کرد:همچنین دولت می تواند طرح پرداخت یارانه را به دو قسمت نقدی و کالا برگی تقسیم کند و مردم خود شیوه مورد نظر دریافت یارانه را انتخاب کنند. /ایرنا

یارانه نقدی

درخواست مردم پرداخت یارانه نقدی است نه کالابرگ الکترونیکی

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه به صورت نقدی در شرایط کنونی بهترین و درست‌ترین کار است، گفت: درخواست مردم پرداخت یارانه به صورت نقدی است.

«غلامرضا قربانی مقدم» کارشناس اقتصادی در مورد اجرای کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: اینکه از پرداخت یارانه نقدی به سمت کالابرگ الکترونیکی برویم مورد خوشایند مردم نیست و مردم علاقه‌ای به تغییر در این مورد ندارند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی بهتر است تا پول را به خود مردم بدهیم تا بر اساس نیاز و برنامه‌ریزی‌های خود برای آن تصمیم گیری کرده و هزینه کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات کالابرگ الکترونیکی گفت: اگر اجرایی کردن کالابرگ الکترونیکی با مشکل مواجه شویم، آن زمان چه کسی پاسخگو خواهد بود، اینکه کالابرگ الکترونیکی در دیگر کشورها پیاده می‌شود را با توجه به زیرساخت‌های موجود بخواهیم در کشورمان پیاده سازی کنیم کار درستی نیست.

قربانی مقدم در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: بر همین اساس و با توجه به شرایط کنونی پرداخت یارانه به صورت نقدی بهتر است، چراکه مردم خود برای پولشان تصمیم می‌گیرند و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در کالابرگ الکترونیکی پول‌ها به مسیرهای دیگری برود./ایرنا

تغییر دهک بندی یارانه نقدی خانوار

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوارها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوارها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بارها عنوان شده بود.

پیش از این هم پیگیری‌های تجارت‌نیوز از سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

یارانه نقدی

کسر مبلغ یارانه نقدی خانوار از واریز یارانه نقدی بعدی

اطلاعاتی که تاکنون درباره طرح کالابرگ الکترونیکی نشان می دهد که با اجرای این طرح، امکان برداشت نقدی یارانه همچنان مهیاست. اما اختیار جدیدی به سرپرستان خانوار داده می شود که بر اساس آن می توانند این یارانه را زودتر از موعد به صورت کالایی دریافت کنند.

در این طرح کالابرگ الکترونیکی که در حال حاضر اجرای آن به صورت نسبی در استان هرمزگان آغاز شده است، معادل یارانه نقدی هر خانوار، حدود یکماه زودتر روی کارت بانکی سرپرست خانوار اعتبار شارژ می‌شود و با این اعتبار، می توان از فروشگاه‌های زنجیره ای و برخی دیگر از فروشگاه‌های مشخص اقدام به خرید کالاهای اساسی کرد.

هر میزان خریدی که از این محل انجام شود، در واریز یارانه نقدی بعدی، از مبلغ یارانه نقدی خانوار کسر خواهد شد.

از آنجا که تاکنون مردم تمایل بیشتری به دریافت یارانه نقدی نشان داده‌اند،‌ به نظر می رسد دولت نیز با اجرای طرح کالابرگ الکترونکی به این نحو، این اختیار را به سرپرستان خانوار داده است تا آنگونه که خود صلاح می دانند،‌ نسبت به دریافت یارانه نقدی یا کالایی اقدام کنند.

در این زمنیه وزیر  رفاه نیز تأکید کرده است این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر این اساس یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود.

همچنین مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان نیز در این باره به همشهری آنلاین گفت: بهره‌مندی خانوارها از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و مردم استان هرمزگان می‌توانند با آغاز اجرای طرح از مزایای آن بهره‌مند شوند. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر استان هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد به‌زودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.