کد خبر : 22401 / /
/

یارانه نقدی/مبلغ قطعی یارانه/جاماندگان یارانه نقدی

خبر های خوشحال کننده برای جاماندگان یارانه نقدی| اطلاعیه جدید سازمان هدفمندی در راه است

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در اطلاعیه پیشروی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، وضعیت بخشی از متقاضیان یارانه معیشتی نیز مشخص خواهد شد. به صورت مشخص این احتمال وجود دارد تا برای تیرماه، شماری از جاماندگان نیز به فهرست یارانه بگیران اضافه شوند.

خبر های خوشحال کننده برای جاماندگان یارانه نقدی| اطلاعیه جدید سازمان هدفمندی در راه است

یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است دربعضی از شهرها کالابرگ جای یارانه نقدی را گرفته است آخرین خبر ها از یارانه نقدی را اینجا بخوانید

تا ظهر امروز (دوشنبه بیستم تیرماه) سازمان هدفمندی یارانه‌ها، اطلاعیه‌ای در خصوص واریز یارانه معیشتی تیر ماه  صادر خواهد کرد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از این سازمان نشان می‌دهد که در این اطلاعیه، وضعیت بخشی از متقاضیان یارانه جدید نیز مشخص خواهد شد. به صورت مشخص این احتمال وجود دارد تا برای تیرماه، شماری از جاماندگان نیز به فهرست یارانه بگیران اضافه شوند.

جاماندگان شهروندانی هستند که از زمان واریز نخستین یارانه نقدی در سال ۸۹ هیچ یارانه‌ای دریافت نکردند.

نام نویسی از جاماندگان بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها بود و وزارت رفاه به درخواست‌آنها رسیدگی می‌کرد.

دولت پیش از این اعلام کرده بود که هر زمان شهروندی مشمول گرفتن یارانه معیشتی جدید باشد، برای او از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی واریز خواهد کرد.

تفاوت جاماندگان و معترضان یارانه چیست؟

گروه دیگری از شهروندان که متقاضی دریافت یارانه معیشتی جدید هستند، معترضان نامدارند. عمده این افراد براساس تشخیص وزارت رفاه یا از دریافت یارانه خط خورده‌اند و یا اینکه یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

نام نویسی و رسیدگی به درخواست این گروه از ابتدا برعهده وزارت رفاه بود. پیگیری‌های تجارت نیوز نشان می‌دهد که شاید برای تیر ماه نیز وضعیت این افراد تعیین تکلیف شود.

تفاوت عمده جاماندگان با معترضان در این است که در پایگاه آمار وزارت رفاه، اطلاعاتی از جاماندگان وجود نداشته است.

با حال این رسیدگی به درخواست هردو گروه براساس آزمون‌های وسع سنجی وزارت رفاه خواهد بود.

یارانه نقدی

انتظار می‌رود در صورت افزوده شدن به فهرست یارانه بگیران، دولت به آنها علاوه بر پرداخت یارانه ماه تیر، یارا‌نه‌های معوقه اردیبهشت و خرداد را نیز پرداخت کند.

صرفه نظر از اینکه در اطلاعیه پیشروی سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه کسانی به ادامه فهرست یارانه بگیران اضافه خواهند شد. دولت همچنان حق اعتراض را برای  معترضان احتمالی محفوط نگهداشته است.

این بدان معنی است که به معترضان احتمالی فرصت داده خواهد شد تا ضمن اطلاع از علت محرومیت خود، برای ثبت اعتراض و ارائه مستندات اقدام لازم را به عمل آورند./تجارت‌نیوز

علت عدم واریز یارانه تیر ماه ۱۴۰۱؛ زمان قطعی کی است؟

در مورد زمان قطعی واریز یارانه مرحله ۱۳۷ یعنی تیرماه ۱۴۰۱ نیز هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه نداده است. اما پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، روز ۲۱ تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ با وجود اینکه دولت در مراحل گذشته یارانه نقدی را در ساعت ۲۴ روز بیستم هر ماه واریز می‌کرد. اما در مرحله ۱۳۷ یعنی تیرماه ۱۴۰۱ این اتفاق رخ نداد و باعث ایجاد سوال در ذهن یارانه بگیران شد. براساس اطلاعات گوگل، بخش اعظم مشمولان یارانه نقدی این پرسش را مطرح می‌کنند که علت عدم واریز چه بود و در چنین وضعیتی زمان دقیق واریز یارانه تیر ماه کی است؟

دولت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز اعلام نکرده اند که علت عدم واریز در روز دوشنبه ۲۰ تیر ماه چه بوده است. اما به نظر می‌رسد که دولت قصد دارد پایش و بررسی اعتراض‌ها را به پایان برساند و یک‌جا یارانه‌ها را به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز کند.

در مورد زمان قطعی واریز یارانه مرحله ۱۳۷ یعنی تیرماه ۱۴۰۱ نیز هنوز سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه نداده است. اما ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرده که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، روز ۲۱ تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

اما در مقابل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفته تا زمانی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای منتشر نکند اخبار واریز یارانه‌ها صحیح نیست و تنها مرجع رسمی درباره واریز یارانه، اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌هاست. با این وجود بعید به نظر می آید که واریز مرحله جدید به هفته های آینده موکول شود./ فرارو

توضیحات وزارت اقتصاد درباره پرداخت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی

وزارت اقتصاد اعلام کرد، رشد اخیر نقدینگی برای برخی‌ فضای نقد و تخطئه موفقیت دولت در کنترل رشد نقدینگی را به‌وجود آورد که البته این نقدها به دلایل مختلف بی‌اساس است.

به گزارش راهبرد معاصر، براساس آمار بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال جاری به 2.3 درصد رسیده است. حجم نقدینگی در 12 ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال 34.7 درصد شده که این رقم بیانگر استمرار روند نزولی رشد نقدینگی در اردیبهشت ماه است.

نکته بسیار مهم و قابل تامل در این میان رشد 2.5 درصدی نقدینگی در این ماه نسبت به فروردین ماه است. در فروردین ماه رشد نقدینگی نسبت به اسفند ماه 1400، منفی بود و اما در اردیبهشت ماه رشد 2.5 درصدی را تجربه کرد.

یارانه نقدی

در همین راستا به تازگی وزارت اقتصاد در یک گزارش تفضیلی اعلام کرده است، رشد اخیر نقدینگی برای برخی‌ فضای نقد و تخطئه موفقیت دولت در کنترل رشد نقدینگی را به‌وجود آورد که البته این نقدها به دو دلیل بی‌اساس است: اول اینکه این رشد نقدینگی در 2 ماهه اول سال گذشته 3.6 درصد بوده و رشد 2.3 درصدی نقدینگی در دو ماهه اول امسال بیانگر کاهش 1.3 درصدی رشد نقدینگی در دو ماهه اول سال 1401 است.

دلیل دوم، اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی برای برخی کالاهای اساسی بود. دولت برای پرداخت یارانه نقدی در گام اول منتظر نماند که ارز 4200 تومانی را به قیمت ارز حواله صادراتی در نیما (حدود 26 هزار تومان) بفروشد و درآمد به دست آمده را صرف پرداخت یارانه نقدی کند. در واقع دولت همزمان با تغییر قیمت ارز کالاهای اساسی از 4200 تومان به قیمت نیمایی، پرداخت یارانه نقدی را آغاز کرد و همین مساله موجب افزایش مقطعی حجم نقدینگی شد.

ضمن اینکه این کاهش 1.3 درصدی رشد نقدینگی دو ماهه اول امسال در برابر دو ماهه اول سال گذشته در شرایطی رخ داده که در اردیبهشت ماه میزان توزیع یارانه نقدی توسط دولت افزایش قابل توجهی داشته است.

بنابراین این پدیده فقط در این ماه رخ می‌دهد و در ماه‌های آینده افزایش نقدینگی از محل توزیع یارانه نقدی برای اصلاح قیمت ارز کالاهای اساسی نخواهیم داشت چرا که به موازات پرداخت یارانه و تزریق پول به حساب خانوارها، درآمد از محل فروش ارز به قیمت نیمایی به حساب دولت واریز می‌شود.

شاهد این مدعا رشد اندک مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و رشد اندک سپرده‌های بانکی در دو ماهه اول امسال است. در دو ماهه اول سال جاری رشد سپرده‌ها 2.7 درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی 1.07 درصد بوده است. در حالی که در دو ماهه اول سال گذشته رشد سپرده‌ها 8.6 درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی 11.1 درصد بوده است.

در همین حال یکی از نکات بسیار مهم در تحلیل‌های اقتصادی که باید مورد توجه قرار بگیرد، نرخ رشد نقدینگی بهینه برای اقتصاد ایران در مقطع کنونی است. دولت سیزدهم در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفت که نرخ تورم در شهریور ماه 1400 به سطح 59.3 درصد رسیده بود و دولت نمی‌توانست یکباره نرخ رشد نقدینگی را به سطوحی بسیار پایین کاهش دهد زیرا کاهش بیش از حد رشد نقدینگی موجب رکود در اقتصاد شده و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، با توجه به اینکه بخشی از تقاضای پول در اقتصاد ایران به‌دلیل سرمایه‌ در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و خدماتی است، تورم موجب افزایش هزینه و افزایش نقدینگی مورد نیاز برای این بنگاه‌ها می‌شود. به همین دلیل بنگاهی که تا پیش از این با 1000 واحد نقدینگی می‌توانست 5000 واحد کالا تولید کند، برای تولید همین میزان کالا در شرایط تورمی 20 درصد، نیازمند 1200 واحد نقدینگی خواهد بود. در صورتی که دولت به‌دنبال رشد اقتصادی 5 درصد باشد، نیاز بنگاه به نقدینگی به همین نسبت افزایش پیدا خواهد کرد.

بنابراین برای اینکه هم نرخ تورمی نزولی شود و هم رشد اقتصادی به سطح مناسبی برسد، نرخ رشد نقدینگی باید نسبتی با نرخ تورم هدف و نرخ رشد نقدینگی هدف در طول یک سال باشد.

دولت سیزدهم در این مدت با جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه و کنترل ترازنامه بانک‌ها توانسته رشد نقدینگی را در یک سیر نزولی قرار دهد و قطعا با استمرار این سیاست‌ها نرخ رشد نقدینگی به یک نقطه بهینه خواهد رسید./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.