کد خبر : 19355 / /
/

خبر مهم برای جاماندگان سود سهام عدالت/وراث سهام عدالت منتظر باشید

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی از واریز سود سهام عدالت در ۳۰ اردیبهشت خبر داد و گفت: جاماندگان دریافت واریز قبلی تا آخر هفته نسبت به ثبت شماره شبای خود اقدام کنند.

خبر مهم برای جاماندگان سود سهام عدالت/وراث سهام عدالت منتظر باشید

سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است. ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند با آزاد سازی سهام عدالت مالکیت آن بر عهده افراد گذاشته تا سهام خود را بفروشند یا سهامداری کنند سهامداران سهام عدالت باید با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام تا از مزایای سهامشان بهره مند شوند.

سهام عدالت

تاریخ واریز سود سهام عدالت، ۳۰ اردیبهشت/ فوت شده ها، پایان شهریور

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی از واریز سود سهام عدالت در ۳۰ اردیبهشت خبر داد و گفت: جاماندگان دریافت واریز قبلی تا آخر هفته نسبت به ثبت شماره شبای خود اقدام کنند.

‌محمود حسنلو معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) در برنامه زنده تلویزیونی درباره جاماندگان دریافت سود سهام عدالت گفت: بیش از دو میلیون نفر از سهامداران سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر سود سهام عدالت برای آنها واریز نشد.

وی افزود: این افراد باید به سامانه سجام مراجعه کرده، ثبت نام و اطلاعات خود را وارد کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه ادامه داد: اگر کسانی که سود سهام عدالت برای آنها واریز نشده توانایی ثبت نام در سامانه سجام را ندارند به سامانه سهام عدالت مراجعه و اقدام به تکمیل اطلاعات و ویرایش شماره شبا برای دریافت این سود کنند.

حسنلو در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افرادی که سال گذشته برای آنها سود سهام عدالت واریز شد امسال نتوانستند آن را دریافت کنند، اظهار کرد: ممکن است در این یک سال حساب این افراد از سوی بانک‌ها مسدود شده باشد، همچنین عده محدودی از دارندگان حساب بانکی در بانک‌های ادغامی در بانک سپه شماره شبای معتبر نداشتند و بانک سپه نتوانست آنها را شناسایی کند. این عده از افراد در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به این سامانه شماره شبای خود را ویرایش کنند تا سود سهام عدالت شأن واریز شود.

وی درباره محفوظ بودن سود سهام عدالت کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند، گفت: قطعاً سود سهامداران عدالت محفوظ است و در بازه زمانی اعلام شده تا پایان اردیبهشت در صورتی که اطلاعات آنها شناسایی شود سودشان واریز خواهد شد.

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه تاکید کرد: زمان واریز بعدی سود سهام عدالت ۳۰ اردیبهشت است.

حسنلو درباره سود دارندگان سهام عدالت که فوت شده‌اند، بیان کرد: افرادی که فوت شده‌اند شماره حساب آنها بلافاصله از سوی بانک مسدود می‌شود و سود سهام برای آنها قابل واریز نیست.

وی ادامه داد: تا پایان اردیبهشت امسال با کمک قوه قضائیه سامانه جدیدی برای شناسایی وراث دارندگان سهام عدالت فوت شده راه اندازی می‌کنیم و سود سهام عدالت برای وراث به نسبت قانون ارث تقسیم و واریز می‌شود.

سهام عدالت

سهام عدالت پس از اصلاح آیین‌نامه قابل معامله می شود

حسن فرج‌زاده عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد سوالی درباره زمان معاملاتی شدن سهام عدالت گفت: روش گذشته باعث شد که مدل‌های مدیریت سهام عدالت تغییر پیدا کند و در حال حاضر آیین نامه اجرایی سهام عدالت توسط کارگروهی که بدین منظور تشکیل شده در دست بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: بعد از اصلاح آیین‌نامه اجرای سهام عدالت مجامع عمومی شرکت‌های استانی سهام عدالت برگزار می‌شود و بعد از آن شورای عالی بورس تصمیم می‌گیرد زمان معاملاتی شدن سهام عدالت چه وقتی باشد.

وی گفت: در حال حاضر مشکل حدنصاب در انتخابات هیات مدیره و بحث اعمال مالکیت حقوقی و حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مطرح است و قبل از اصلاح آیین نامه اجرایی سهام عدالت امکان برگزاری مجامع عمومی و انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی فراهم نیست.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که متأسفانه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت زیر قیمت واقعی خرید و فروش می‌شد و برای حفظ حقوق سهامداران عدالت نماد شرکت‌های استانی بسته شد و کارگروهی برای اصلاح آیین نامه تشکیل شده، گزارش‌های کارگروه به شورای عالی بورس عرضه می‌شود و بنابراین معاملاتی شدن سهام عدالت مستلزم مقدماتی است که باید فراهم شود.

فرج‌زاده همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که پرسید چه تمهیدی فراهم شده تا با رونق گرفتن بورس اتفاقاتی مانند سال ۹۹ درباره سهامداران روی ندهد، اظهار داشت: سال ۹۹ که با استقبال مردم در بازار سرمایه همراه شد، به دلیل اینکه برخی زیرساخت‌ها آماده نبود بنابراین منابع حاصل از عرضه‌های اولیه و معاملات سهام به سمت شرکت‌ها سوق پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود به اگر تغییری در متغیرهای اقتصادی روی داد و تقاضا در بازار سرمایه افزایش یافت، برنامه‌ریزی می‌شود تا منابع به سمت شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی حرکت کند.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم ظرفیت پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه افزایش یابد، یکی از راهکارهای اصلی آن افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم برای اولین بار پذیرفته می‌شود؛ یعنی به جای عرضه اولیه سهام شرکت‌ها به روش سنتی از طریق سلب حق تقدم انجام شود تا بتوانیم منابع حاصل از سلب حق تقدم را‌‌‌‌‌‌‌‌ به شرکت‌ها تزریق کنیم.

عضو هیات رئیسه سازمان بورس در مورد اینکه سال گذشته چه میزان منابع از بازار سرمایه جذب شرکت‌ها شد، گفت: جزئیات آمار توسط معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران اعلام می‌شود.

به گزارش فارس، همایش جایگاه سرمایه انسانی در افق پیش روی بازار سرمایه امروز به همت مرکز مالی ایران و با حمایت مالی شرکت تامین سرمایه تمدن در محل بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد. یکی از نکات مهم مطرح شده در این همایش یک روزه این بود که چگونه از توان نیروهای تخصصی در هر شرکت استفاده کنیم و برای ارتقاء ظرفیت تخصصی هر فرد از طریق آموزش‌های کاربردی و نتیجه‌محور می‌توان اقدام کرد، زیرا نیروی کار در طی زمان نیاز به آموزش‌های جدید و نتیجه‌محور دارد.

در این همایش صالحی، کارشناس گفت: یکی از معیارهایی که بدانیم هر فرد چقدر صلاحیت دارد بحث ریسک پذیری و خلاقیت و نوآوری است که این ویژگی‌ها هر فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دیگران متمایز می‌کند بنابراین نیاز به آموزش نتیجه‌محور دارد.

همچنین رضایی یک کارشناس دیگر در این همایش گفت: نیروی انسانی باید با معیارهای درست ارزیابی شود و استعدادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کنیم، چون از نظر سازمان‌های بین‌المللی نیروی انسانی که در جایگاهی قرار گیرد که مطابق استعدادش نیست، در واقع نیروی شاغل به شمار نمی‌رود.

وی گفت: مرکز مالی اسلامی از طریق برگزاری دوره‌های تخصصی MBA که مورد تایید سازمان بورس است، برای صلاحیت افراد فعال در بازار سرمایه تلاش می‌کند./منبع: فارس

زمان انتقال سهام عدالت مشخص شد

بنا بر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با قوه قضاییه مکاتبات و جلسات زیادی در زمینه سهام عدالت متوفیان داشتند.

قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داد، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده‌اند.

بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگزار و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است.

از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریور ماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت‌شده‌ها انجام شود.

با وجود این اظهارات، ۲۳ اسفند سال گذشته بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف سهام عدالت مشمولان متوفی گفت: تا یک ماه آینده شرکت سپرده‌گذاری اطلاعیه رسمی در زمینه سهام عدالت متوفیان منتشر خواهد کرد./تجارت‌نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.