کد خبر : 16720 / /
/

وعده‌ جدید وزیر صمت/ خودروی ۱۳۰ میلیونی در راه بازار

وعده‌های وزیر صمت انتها ندارد. از یک سو می‌گوید قرار است سال آینده قیمت خودرو۱۵ درصد کمتر شود و از سوی دیگر وعده ساخت خودروی ۱۳۰میلیون تومانی را می‌دهد.

وعده‌ جدید وزیر صمت/ خودروی ۱۳۰ میلیونی در راه بازار

بعد از بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو،‌ بازار وعده‌های خودرویی داغ شده است. فاطمی امین در قدم اول وعده داده که هزینه تمام شده خودرو در سال آینده ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. با این حساب، اگر قرار باشد، کاهش هزینه تمام شده به قیمت بازار و کارخانه خودرو هم سرایت کند، باید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم.

بر اساس وعده وزیر،‌ارزانترین خودروی بازار حداقل ۲۰ میلیون ارزان می‌شود و خودروهای دیگر به فراخور قیمت روز، ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت خواهند داشت. اما کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو تنها وعده وزیر نیست. او گفته ایران قرار است خودروی اقتصادی تولید کند. خودرویی که قیمت آن بین ۵ تا ۶ هزار دلار باشد.

اما این خودرو اکنون وارد بازار نمی‌شود و باید برای خرید آن دو سال دیگر منتظر ماند. چون بر اساس دستور رئیسی، این خودرو قرار است ۱۴۰۲ وارد بازار شود.

ساخت خودروی اقتصادی واقعی است؟

ارزانترین خودروی سواری تولیدی خودروساران موجود در بازار تیبا هاچ‌بک است که قیمت آن ابتدای دولت رئیسی، ۱۴۰ میلیون تومان بود و حالا به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده است.

یعنی ارزانترین خودروی بازار ظرف ۷ ماه حدود ۴۰ میلیون گرانتر شده است. آن هم در حالی که قیمت دلار تغییر چندانی نکرده است. یعنی از ابتدای روی کار آمدن رئیسی، دلار نوساناتی داشته و تا نزدیک کانال ۲۹ هزار تومان همرفته اما مجددا برگشته است.

پس با توجه به ثبات نسبی قیمت دلار در یک محدوده مشخص قرار نبود قیمت تیبا و دیگر خودروها چنین افزایشی داشته باشد. خودروسازان می‌گویند، مبنای محاسبه قیمت کارخانه است نه قیمت بازار آزاد که دلالان تعیین می‌کنند.

اما جالب اینکه قیمت کارخانه این خودرو هم افزایش ۱۳ میلیونی داشته است. پس مشخص نیست در شرایطی که ظرف هفت ماه، با وجود ثبات نسبی قیمت دلار، قیمت ارزانترین خودروی بازار ۴۰ میلیون و قیمت کارخانه‌ای آن ۱۳ میلیون افزایش داشته،‌ دولت چگونه قرار است ظرف دو سال آینده یک خودروی اقتصادی تولید کند که قیمت آن از تیبا و پراید کنونی کمتر باشد یا حداقل هم قیمت این دو خودرو باشد.

قیمت دلار حدود ۲۶ هزار تومان است و اگر مبنای محاسبه قیمت دلار بازار آزاد هم باشد، قیمت خودروی ۵ تا ۶ هزار دلاری، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. پس اولا باید دید قیمت دلار ظرف دو سال آینده چه تغییری می‌کند. چون هر نوسانی در افزایش قیمت دلار، بلافاصله قیمت خودرو را افزایش می‌دهد.

اما حتی اگر همه شرایط ثابت بماند، باز هم با حداقل حقوق کامل یک کارگر، حدود دو سال طول می‌کشد که یک فرد بتواند همین خودروی اقتصادی را بخرد./تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.