کد خبر : 16537 / /
/

پیش بینی قیمت خودرو/قبل از عید خودرو بخریم یا بعد عید؟

سال ۱۴۰۰ به آخرین روزهای خود نزدیک شد و انتظار یکساله احیای برجام به جایی نرسید. با این حال وزیر صنعت دوباره وعده داده که قیمت خودرو سال آینده کاهشی می شود و این مساله برای خریداران تردید ایجاد کرده است.

پیش بینی قیمت خودرو/قبل از عید خودرو بخریم یا بعد عید؟

انتظار یکساله بازار خودرو برای احیای برجام به جایی نرسید و حالا اخبار نه چندان خوشایندی از سرنوشت گفتگوهای وین به گوش می رسد.

اتحادیه اروپا به تازگی از توقف گفتگوهای برجامی خبر داده است و سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده که مشخص نیست این گفتگوها دوباره چه زمانی از سر گرفته می شود.

طرف‌ های غربی معتقد هستند که روسیه عامل کارشکنی در مذاکرات برجام بوده و خواستار تضامینی به روسیه برای منافع اقتصادی این کشور از برجام شده است. از آن سمت وزارت خارجه ایران و روسیه مدعی هستند که طرف های غربی شروط جدیدی روی میز مذاکره گذاشته اند.

حالا امریکا اعلام کرده که توافق نهایی برجام منوط به تصمیم ایران و روسیه است.‌این موضوع در حالی رخ می دهد که پیش از این اعلام شده بود که توافق برجام احتمالا در اوایل اسفند امسال امضا می شود؛ اما گویا جنگ اوکراین و روسیه معادلات را بر هم زده است و تصمیم گیری را دشوارتر کرده است.

در بازار خودروی ایران انتظار طولانی برای احیای برجام معاملات را به کما برده بود. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پیش از این به اقتصادآنلاین گفته بود که حجم معاملات در بازار خودرو تقریبا به صفر رسیده و اسفند امسال برخلاف سالهای گذشته بازار خودرو سوت و کور است و به نظر می رسد که مشتریان منتظر احیای برجام و کاهش قیمت ها هستند.

گذشته از این رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آبان ماه در توییتی نوشت که مردم منتظر کاهش قیمت خودرو تا پایان سال باشند؛ زیرا تولید خودرو تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

او همچنین گفته بود که تولید خودرو سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می رسد و از آنجا که نیاز سالانه بازار خودرو حدودا یک میلیون دستگاه خودرو است، عرضه و تقاضا به تعادل رسیده و قیمت خودرو کاهشی می شود.

حالا نه معادله پیچیده برجام حل شده است و نه وعده وزیر محقق شده است. هرچند که فاطمی امین دوباره در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و وعده کاهش قیمت خودرو را داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفت: برنامه دوساله برای بهبود وضع خودرو داریم و  به مردم اطمینان می‌دهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه‌کشی، کیفیت و موضوعات دیگر یک به یک حل خواهد شد، ولی یک دوره ۲ساله نیاز دارد تا به‌طور کامل بتوانیم این مسائل را حل کنیم.

او همچنین به دستور رییس جمهوری برای اصلاح وضعیت صنعت خودرو تاکید کرد: دستورالعمل ۸ ماده‌ای صنعت خودرو یک اقدام بزرگ است؛ به‌عنوان نمونه یکی از موضوعاتی که مطرح شد این است که سال آینده تولید خودرو یک‌ونیم برابر شود، امسال کمتر از یک میلیون خودرو تولید خواهد شد و تولید خودرو در سال آینده ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت البته باید زیرساخت‌ها فراهم شود و یکی از زیرساخت ها، تأمین مالی زنجیره است.

او ادامه داد: ایران خودرو در سال آینده خودرو‌های ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد که این اقدام کم‌نظیری است. فاطمی امین گفت: برنامه‌ریزی برای معرفی ۳ خودروی جدید در سال آینده انجام شده است و ما این اهداف و دستورالعمل را کنترل می‌کنیم.

فاطمی امین که پیش از این درباره حذف قرعه کشی خودرو در سال آینده وعده داده بود، این بار توضیحات دیگری در این زمینه داد و گفت که حذف قرعه کشی خودرو منوط به افزایش تولید خودرو است.

فاطمی امین در این زمینه توضیح داد: از اواسط سال آینده به‌تدریج قرعه‌کشی حذف می‌شود و این‌طور نیست که از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی نداشته باشیم، چون هنوز تولید در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد.

او در ادامه با اشاره به افزایش واردات و تولید خودرو گفته است: سال آینده ۱۵ درصد قیمت تمام‌شده خودرو کاهش پیدا می‌کند که این زیان خودروساز را کاهش می‌دهد الآن قیمت تمام‌شده بیشتر خودرو‌ها بالاتر از قیمت فروش آن است و این زیان موجب می‌شود خودروساز در تولید دچار مشکل شود.

با این شرایط دوباره تعداد زیادی از خریداران خودرو برای خرید خودروی مورد نیاز خود مردد شده اند و نمی دانند که خرید خود را امسال انجام دهند یا آن را به سال جدید موکول کنند؟

فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش به اقتصاد آنلاین می گوید: مصوبات مجلس در زمینه خودرو نشان می دهد که دولت و مجلس در انتظار گشایش های ارزی در سال آینده هستند. به عنوان مثال مصوبه آزادسازی واردات خودرو و همچنین مصوبه واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نشان می دهد که دولت در انتظار گشایش های ارزی است.

او تاکید می کند: تصویب واردات ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس در شرایطی اتفاق افتاده که ما سالهاست واردات اتوبوس به کشور نداشتیم و از لحاظ تعداد هم حجم واردات در نظر گرفته شده، عدد بالایی است اما با شرایط جدیدی که برای مذاکرات برجام ایجاد شده معلوم نیست سال آینده چه اتفاقی برای بازار خودرو بیفتد.

این تحلیلگر صنعت خودرو توضیح می دهد: اگر ایران مذاکره با امریکا را به سرانجام برساند و به روسیه پشت کند، انتظار بر آن است که سال آینده بازار خودرو با وضعیت آرام اما رکودی مواجه شود و رشد قیمت به صورت آرام و با شیب کم اتفاق بیفتد.

زاوه ادامه می دهد: اما اگر مذاکرات احیای برجام به جایی نرسد، باید منتظر شرایط تورمی و شوک های قیمت در بازار خودرو باشیم.

این تحلیلگر همچنین درباره خرید خودرو پیش از عید یا پس از عید توصیه می کند: خریداران کالاهای مصرفی حتما خرید خود را زودتر انجام بدهند و منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند. زیرا حتی در صورت احیای برجام رشد تورمی قیمت انواع کالا ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت و بهتر است خریداران خودرو، خودروی مورد نیاز خود را زودتر بخرند./اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.