کد خبر : 29090 / /
/

چگونگی ساخت ساندویچ پانل‌ها

چگونگی ساخت ساندویچ پانل‌ها

 

یکی از سازه‌هایی که امروزه در صنعت ساختمان مصرف زیادی دارد و کم کم جایگزین دیوارها و سقف با مصالح سنتی می‌شود، ساندویچ پانل‌ها هستند. این سازه‌ها در ضخامت‌های مختلف ساخته می‌شوند و متناسب با نیاز و شرایط مشتری، استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم که آیا ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی هم هستنند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا موارد مختلفی را در این زمینه بررسی کنیم.

برای این که بدانیم آیا ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی هستند یا خیر، ‌لازم است تا چگونگی ساخت آن را بدانیم! ساندویچ پانل‌ها از دو ورق نازک فلزی که وسط آن به وسیله عایق پر شده، تشکیل شده است. در ساخت بعضی نمونه ساندویچ پانل‌ها به جای ورقه فلزی از ورقه‌های چوب استفاده شده است. برای استفاده در داخل فضاهای سرپوشیده از آن استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل‌های عایق صوتی چیست؟

با ساندویچ پانل عایق صوتی می‌توانید از ورود صداهای بلند و مزاحم به محیط کار یا منزل خود جلوگیری کنید. حفظ آرامش در محیط‌های پر رفت و آمد بسیار مهم و یک مزیت حساب می‌شود. همان‌گونه که ساندویچ پانل‌ها، عایق خوبی در برابر باران، آفتاب و آتش سوزی هستند، عایق‌های صوتی (اکوستیک) نیز عایق خوبی برای جلوگیری از آلودگی صوتی محسوب می‌شوند و اجازه عبور صدا را  نمی‌دهند. پس دانستیم که ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی‌اند.

چگونگی عملکرد پانل‌های صوتی

وقتی صدا به لایه اول گالوانیزه ساندویچ پانل عایق صوت یا به عبارت دیگر آکوستیک برخورد می‌کند مهار شده و شکسته می‌شود. سپس آن قسمتی از صوت که قدرت عبور از لایه گالوانیزه را داشته، در لایه میانی به لایه پشم سنگ برخورد می‌کند. در این مرحله معمولا صدا با برخورد با فوم از بین می‌رود اما اگر از این لایه هم اگر عبور کند به لایه بعدی که یک ورقه گالوانیزه دیگر است برخورد کرده و به لایه میانی باز می‌گردد.

ساندویچ پانل ضد صوت

گفتیم که ساندویچ پانل ها عایق صوتی هستند. ساندویچ پانل ها به خاطر نوع ساختاری که دارند، عایق صوت بوده و صداهایی تا ۱۲۵ دسی بل را به راحتی دفع و خنثی می‌کنند. این ساندویچ پانل‌های عایق صوتی یا ضد صوت در انواع مختلف و با کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. داخل این ساندویچ پانل‌ها از پشم سنگ یا دانسیته ۱۲۰ یا ۸۰ استفاده می‌شود! ورق گالوانیزه پانچ سا سوراخ شده می تواند جایگزین لایه درونی باشد. این نوع پانل‌ها از دو خاصیت طبیعی جذب و دفع صوت برخوردار هستند. هسته داخلی از پشم سنگ ساخته شده است.

انواع ساندویچ پانل‌ عایق صوتی

ما بررسی کردیم که به جز ساندویچ پانل‌های ضد صوت، کدام ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی هستند. ساندویچ پانل‌ها انواع گوناگون با کارایی‌ها و استفاده‌های مختلف دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. انواع ساندویچ پانل‌ها عبارتند از:

ساندویچ پانل کامپوزیت

این نوع عایق بیشتر در ساختار بدنه هواپیما استفاده می‌شود! استفاده از این نوع پانل‌ها به خاطر هزینه های زیادی که دارد کمتر مورد استفاده عمومی قرار می‌گیرد.

ساندویچ پانل صوتی دیواری

پانل‌های صوتی فشرده باعث کاهش امواج صوتی می‌گردند تا نویز عمومی را کاهش دهند و بازتاب صدای دیوار ها را در فضای بسته محصور می‌کند. از این نوع پانل‌ها در استودیو‌ها و سالن‌های اجتماعات و سالن‌های سینما، سالن‌های ورزشی، مدارس، هتل‌ها، کتابخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی مثل مراکز آموزش موسیقی و ... استفاده می‌شود. به این نوع ساندویچ پانل‌ها، ساندویچ پانل آکوستیک هم می‌گویند.

انواع ساندویچ پانل های صوتی

پانل های اکوستیک انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

پانل‌های عایق صوت گچی

هسته مرکزی این نوع ساندویچ پانل‌ها از گچ تشکیل شده است! پوسته رویه آن از کاعذ یا فایبرگلاس پوشیده شده و از گچ به دلیل جذب صدا و عدم بازتاب آن از عناصر عایق صدا محسوب می‌شود در هسته مرکزی این نوع ساندویچ پانل استفاده شده است. ساندویچ پانل‌های عایق صوت کارایی‌های گوناگونی و مختلفی دارند و این که از کدام مورد در چه شرایطی باید استفاده کنیم را با توجه به شرایط و محل استفاده و همچنین میزان هزینه مد نظر، متخصصین امر تعیین می‌کنند.

پانل های عایق صوت صنعتی

آلودگی صوتی در واحد‌های صنعتی، موضوعی کاملا عادی است. این آلودگی صوتی ناشی از فعالیت کارگرها و دستگاه‌های صنعتی، در بیشتر موارد به راحتی قابل کنترل است.

این پانل‌های صوتی بیشتر در دیواره سالن‌های فرودگاه و سوله‌های محل نگهداری و تعمیر هواپیماها استفاده می‌شود. در سوله‌هایی که در آن از چکش‌های بزرگ هیدرولیکی استفاده می‌شود نیز از این نوع پانل های‌دیواری عایق صوتی استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که صاحبان کارگاه‌های تولیدی بزرگ که با آهنگری و چکش و پتک‌های هیدرولیکی استفاده می‌کنند بهتر است برای حفظ سلامتی کارگران خود از پانل‌های عایق صوت استفاده کنند تا از لحاظ آلودگی صوتی آسیب کمتری به نیروهای شاغل وارد شود.

قیمت ساندویچ پانل عایق صوتی

در ارتباط با قیمت این نوع ساندویچ پانل‌ها باید بگوییم که در مقایسه با مصالح سنتی، این سازه‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. اما ساندویچ پانل‌ها نیز در قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. هر چقدر هزینه‌ها برای ساخت ساندویچ پانل‌ها بیشتر باشد مطمئنا پانل‌ها از کیفیت بیشتری برخوردار بوده همچنین از دوام و استحکام بیشتری در مقابل بلایای طبیعی بهره‌مند هستند.

در ارتباط با ساخت ساندویچ پانل ماموت عایق صوتی نباید فقط مسئله‌ی عایق صوتی بودن را مد نظر قرار داد بلکه باید از جنبه‌های دیگر باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. یکی از مهم‌ترین مسائل در تهیه این ساندویچ پانل‌ها این است که این پانل‌ها در درجه‌ی اول به عنوان ادوات ساخت‌وساز محسوب می‌شوند بنابراین باید از دوام و استحکام بالایی در برابر انواع فشارها برخوردار باشند. پس از آن باید عایق بودن در برابر اصوات را مورد توجه قرار داد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.