کد خبر : 29810 / /
/

کالابرگ | کالابرگ الکترونیک | کالابرگ در دولت رئیسی

اجرای آزمایشی طرح کالابرگ از آذرماه | یارانه نقدی کدام استان حذف می شود | مبلغ کالابرگ برای هر نفر چقدر؟

زمزمه اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در یکی از شهرهای جنوبی کشور در صورتی که به گوش می‌رسد که طبق قانون مجلس در بودجه ۱۴۰۱ این طرح ۸ ماه پیش باید اجرایی می‌شد.

اجرای آزمایشی طرح کالابرگ از آذرماه | یارانه نقدی کدام استان حذف می شود | مبلغ کالابرگ برای هر نفر چقدر؟

به گفته وزیر اقتصاد طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی برای تامین مالی ندارد. در روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی کشور طرح آزمایشی کالابرگ اجرا می‌شود. کالابرگ همان کارت بانکی یارانه خانوار است کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد آخرین اخبار درباره کالابرگ در سایت خبر آزاد بخوانید.

کالابرگ

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی روز سه‌شنبه یکم آذر ماه در پاسخی به سوالی در خصوص مطالبه مجلس درباره اجرای قانون بودجه و بحث کالابرگ الکترونیکی،گفت: به محض اینکه طرح کالابرگ به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه این طرح مشکلی از نظر تامین منابع ندارد، خاطر نشان کرد: منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه 28 هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد اما چون نظام پرداخت یارانه جمعیت زیادی از مردم را متاثر می‌کند، لازم بود دولت درباره آماده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود که تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در بهره برداری این پروژه تاخیر انداخت.

این در حالی است که تقریبا اجرای این طرح (که هم اکنون به طور آزمایشی و تنها در یک شهر در دستور کار است) با 8 ماه تاخیر مواجه شده است، هرچند که طبق اعلام صورت گرفته مقرر بود طرح کالابرگ با تخصیص کالاهای اساسی با قیمت شهریور ماه سال 1400 به مردم صورت گیرد تا فشار ناشی از موج تورمی حذف ارز 4200 تومانی مهار شود اما دولت ترجیح داد که در این مدت همان شیوه پرداخت یارانه نقدی را در پیش بگیرد و اجرای طرح کالابرگ را به تعویق بیندازد.

اگرچه برای قضاوت زود است اما باید دید بالاخره طرح پرحاشیه کالابرگ الکترونیکی کالاهای اساسی که 8 ماه است اجرای آن به دلایل مختلف به تعویق افتاده است، اجرایی می شود یا خیر و در نهایت می تواند قیمت کالاهای اساسی را برای قشرهای متوسط و پایین جامعه به قیمت شهریور سال 1400 برگرداند یا خیر؟

گفتنی است، دولت در مرداد ماه امسال لایحه ای را به مجلس ارسال کرده است که بر اساس آن برخی مفاد مربوط طرح کالابرگ الکترونیک تغییر کرده است.  لایحه اصلاح قانون بودجه 1401 که به‌‌پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، اداری و استخدامی و بانک مرکزی در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید، برای انجام تشریفات قانونی با امضای رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده بود، به‌‌منظور رفع اشکالات برخی احکام قانون بودجه 1401، در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه حقوق و دستمزد و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود متعلق به حساب‌های بانکی و نظارت بر تسهیلات غیرجاری، لایحه زیر ارائه می‌شود.

براساس اصلاحیه بند یک قسمت «س» تبصره یک قانون بودجه، عملاً دولت از تأمین اقلام اساسی که پیش از این مشمول ارز ترجیحی بودند و پیش‌بینی شده بود که با قیمت شهریور 1400 به دست مصرف‌کننده برسند، عقب‌نشینی کرده است.

بر مبنای  لایحه اصلاحی دولت، عبارت به‌قیمت شهریور 1400 از متن قانون بودجه حذف خواهد شد و در صورت موافقت مجلس، دولت در این خصوص مسئولیتی نخواهد داشت.

به گزارش تسنیم، بعد از گذشت 3 ماه از رونمایی از لایحه مذکور (مرداد ماه امسال)که میتوان نام عبور از تثبیت قیمت کالاهای اساسی به نرخ شهریور 1400 را روی آن گذاشت، خبری منتشر نشده است./تسنیم

کالابرگ

اجرای طرح کالابرگ / یارانه نقدی کدام استان قطع می‌شود؟

بالاخره از زمان توزیع کالابرگ رونمایی شد. وزیر اقتصاد گفته ماه آینده توزیع آزمایشی کالابرگ در یک استان انجام می‌شود و بعد از آن این طرح در کل کشور اجرا می‌شود.

 بر اساس ادعای خاندوزی،  یارانه آذرماه در کل کشور به صورت نقدی پرداخت می‌شود و تنها یک استان به جای یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، کوپن الکترونیک می‌گیرند.

خاندوزی در توضیح اجرای این طرح گفته مسئله طرح کالابرگ الکترونیکی مشکلی در تامین مالی ندارد و دولت باید از زیرساخت فنی اطمینان حاصل می‌کرد. پیش‌بینی این است که دوره آزمایشی اجرای طرح کوپن الکترونیک، یک ماه به طول بیانجامد و بعد از یک‌ماه برای سایر استان‌ها هم انجام شود.

بر این اساس ماه آینده ۳۰ استان یارانه نقدی‌ می‌گیرند و یک استان کالابرگ الکترونیک. اما یارانه کدام استان قطع می‌شود؟ خاندوزی به این سوال جواب داده و مشخص نیست یارانه کدام استان قرار است قطع شود. اما پیش از این گفته شده بود که طرح کالابرگ الکترونیک قرار است در سه شهر به‌صورت پایلوت اجرا شود. ایلام، آبیک و گرمسار سه شهری است که پیش از این نام آن‌ها به عنوان شهر‌های پایلوت عنوان شده بود.

اما حالا مشخص نیست که آیا یکی از همین سه شهر قرار است در مرحله اول مورد آزمایش قرار بگیرد و یا قرعه به نام استان دیگری زده می‌شود؟

سوال مهم دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا دولت قرار است برای همیشه یارانه نقدی را حذف کند و به جای آن کالابرگ پرداخت کند؟

کالابرگ

با اجرای کالابرگ پرونده یارانه نقدی برای همیشه بسته شد؟

بر اساس قانون بودجه تکلیف دولت همین است و دولت باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم کالای اساسی بدهد. اما دولت بار‌ها اعلام کرده که توان مالی انجام چنین کاری را ندارد و حتی نمایندگان مجلس هم چنین مساله‌ای را پذیرفته‌اند. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به تورم موجود، ارزش یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی آب رفته و به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی اگر دولت بخواهد سبد کالایی به مردم بدهد هزینه آن بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و همین مساله علت فرار دولت از پرداخت یارانه نقدی است.

پیش از این هم مسعود میرکاظمی از پرداخت یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ خبر داده و گفته بود پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

به نظر می‌رسد که دولت اصرار بر پرداخت یارانه نقدی دارد و احتمالا در نظر دارد که نهایتا یکی دو ماه آینده را کالابرگ بدهد و سپس مجلس را در قانون بودجه ۱۴۰۲ مجاب به پرداخت یارانه نقدی کند./اقتصاد۲۴

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.