کد خبر : 9362 / /
/

خبر خوش یارانه ای/افزایش یارانه ها از آذرماه

دولت و مجلس سیگنال‌هایی برای افزایش یارانه‌ها از آذر امسال داده‌اند. یارانه‌ای که احتمال دارد به صورت یارانه نقدی باشد که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود یا کارت رفاهی برای خرید کالاهای اساسی.

خبر خوش یارانه ای/افزایش یارانه ها از آذرماه

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

سیداحسان خاندوزی با اشاره به هزینه‌هایی که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بر فعالان اقتصادی تحمیل می‌کند، گفت: مدت‌هاست موضوع حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی مطرح است، اما اجرایی نمی‌شود و این روند باید تغییر کند، نباید مانع فعالیت مولد بود بلکه باید هدایت‌گر مسیر توسعه باشیم. تصمیم‌گیری در برخی نهاد‌ها به جیب فعالان اقتصادی هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند و قدرت رقابت را کاهش می‌دهد.

البته دوشنبه شب هم رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تأکید کرد که تمام جوانب این قضیه بررسی خواهد شد. وی تصریح کرد: بازار و مردم را در جریان جزئیات حذف ارز ترجیحی قرار خواهیم داد، مطمئناً این موضوع در دست بررسی است و اجرایی خواهد شد.

گفتنی است بر اساس قانون بودجه در سال جاری؛ هشت میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این مبلغ به‌طور کامل در شش‌ماهه اول سال تأمین ارز شده است و علاوه‌بر این یک و نیم میلیارد دلار هم برای واکسن کرونا تأمین ارز شده است. در مقایسه با سال گذشته؛

۹ و نیم میلیاردی که امسال تأمین ارز شده تقریباً برابر کل ارز تأمین‌شده برای همین اقلام در سال ۹۹ بوده است.

یارانه

سیگنال‌های افزایش یارانه‌ها

دولت و مجلس سیگنال‌هایی برای افزایش یارانه‌ها از آذر امسال داده‌اند. یارانه‌ای که احتمال دارد به صورت یارانه نقدی باشد که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود یا کارت رفاهی برای خرید کالاهای اساسی.

چند نشانه برای پرداخت یارانه جدید از آذر وجود دارد:

اول این که از چند ماه قبل ابراهیم رئیسی وعده داده که از آذر امسال کارت رفاهی پرداخت می‌کند. این حمایت قرار است به صورت کارت رفاهی باشد که به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد.

دومین سیگنال افزایش یارانه‌ها را معاون اقتصادی رئیس جمهور داد. محسن رضایی دو روز پیش اعلام کرد که دولت در آذر برای مردم خبرهای خوبی دارد.

سومین نشانه نیز به دوفوریتی بودن لایحه‌ اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی است که طبق اعلام عضو هیات رئیسه مجلس هفته آینده به مجلس می‌رود. در واقع مجلس و دولت مصمم هستن که این لایحه به سرعت تصویب و ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. با حذف این ارز دست دولت برای پرداخت یارانه به مردم باز می‌شود.

یارانه

لایحه اصلاح دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس

دولت هفته آینده لایحه اصلاح دلار ۴۲۰۰ تومانی را به مجلس تقدیم می‌کند. این موضوع را عضو هیأت‌ رئیسه مجلس اعلام کرده و گفته که هدف این لایحه اصلاح ساختار بودجه است، همچنین حاجی‌دلیگانی قوه مجریه و قوه مقننه با کمک یکدیگر بنا دارند تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی را اصلاح کنند.

آنطور که حاجی دلیگانی می‌گوید قرار این لایحه به صورت دوفوریتی به مجلس ارائه شود. تخصیص یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی از فروردین سال ۹۷ آغاز شد، یارانه‌ای که بارها کارشناسان اعلام کردند به سفره مردم که نرسید هیچ بلکه رانت هم ایجاد کرد.

آنطور که همشهری گزارش داده، در سال نخست اجرای این سیاست چندهزار کالا و خدمات مشمول دریافت این نوع ارز شدند اما دولت در سال۹۸ تعداد کالاهای مشمول را به ۲۵قلم، در سال۹۹ به ۱۵قلم و در سال‌جاری به ۹قلم کالا کاهش داد، حالا تصمیم دولت سیزدهم این است که از تعداد کالاهای مشمول ارز ترجیحی کم کند.

دو روز قبل کمیسیون برنامه با تعدادی از اعضای دولت جلسه‌ای داشت که مقرر شد سازمان برنامه‌وبودجه تصمیم نهایی را در خصوص دلار ۴۲۰۰ تومانی بگیرد. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز به تجارت‌نیوز گفت که دولت موافق پرداخت یارانه ارز به دو قلم کالا گندم و دارو است.

همچنین همشهری آورده که براساس آمارهای بانک مرکزی در نیمه نخست امسال ۸میلیارد دلار ارز، با نرخ ترجیحی، اختصاص یافته است. در ۳ سال پیش از آن هم هر سال بین ۱۵ تا ۲۵میلیارد ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰تومانی به اقتصاد تزریق شده است.

یارانه معیشتی

اگر تصمیم نهایی بر این باشد که فقط دارو و گندم ارز ترجیحی بگیرد و هفت قلم دیگر حذف شود بخش زیادی از منابع این طرح آزاد می‌شود. پیشنهاد برخی از اعضای دولت و مجلس این است که منابع حاصل شده از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها به صورت یارانه به دست مردم برسد.

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از نهایی‌سازی‌ کارآمدترین نظام پرداخت رفاهی و پرداخت یارانه برای استفاده در لایحه بودجه۱۴۰۱ خبر داده است. قرار است در نظام جدید پرداخت یارانه از خانواده‌های کم‌بضاعت و عمدتا زیر خط فقر حمایت شود.

گروهی معتقدند که این منابع به صورت نقدی پرداخت شود و گروهی دیگر طرفدار کارت اعتباری خرید کالا هستند.

هنوز تصمیم نهایی برای جایگزین دلار ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است اما یکی از گمانه‌زنی‌ها همان وعده ابراهیم رئیسی است. رئیس جمهور اعلام کرده که قصد دارد از معیشت خانوارها حمایت کند. زمان اجرایی شدن این طرح نیز ماه آینده است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.