کد خبر : 5309 / /
/

سردرگمی قیمت دلار به کجا می رسد؟

افزایش قیمت دلار انتظارات متفاوتی را برای معامله گران دلار ایجاد کرده است. عده ای انتظار دارند که قیمت این ارز به صعود خود تا اواسط مردادماه ادامه دهد و دسته دیگری معتقدند، در روزهای آتی، اسکناس آمریکایی دچار افت قیمت خواهد شد. انتظار هر دو گروه بیشتر بر مبنای باورها و اعتقادات سیاسی شکل گرفته است.

سردرگمی قیمت دلار به کجا می رسد؟

صعودی های بازار باور دارند که قیمت دلار پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم سیر افزایشی گرفته است و با آغاز کار ابراهیم رییسی قیمت دلار در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که گروه دوم معتقدند، دولت دوازدهم در آخرین روزهای کاری خود قصد دارد یکبار دیگر نوسان گیران ارزی را دچار ضرر سنگین کند.
افزایش قیمت دلار انتظارات متفاوتی را برای معامله گران دلار ایجاد کرده است. عده ای انتظار دارند که قیمت این ارز به صعود خود تا اواسط مردادماه ادامه دهد و دسته دیگری معتقدند، در روزهای آتی، اسکناس آمریکایی دچار افت قیمت خواهد شد. انتظار هر دو گروه بیشتر بر مبنای باورها و اعتقادات سیاسی شکل گرفته است.
صعودی های بازار باور دارند که قیمت دلار پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم سیر افزایشی گرفته است و با آغاز کار ابراهیم رییسی در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. این در حالی است که گروه دوم معتقدند، دولت دوازدهم در آخرین روزهای کاری خود قصد دارد یکبار دیگر نوسان گیران ارزی را دچار ضرر سنگین کند. از نگاه این دسته، به احتمال زیاد، بازارساز طی روزهای آتی عرضه ارز خود را بالا خواهد برد و زمینه ساز نزول کانالی قیمت دلار خواهد شد.

رمز برگشت قیمت دلار به جاده نزول

قیمت دلار

دسته دیگری از معامله گران اعتقاد دارند که نوسانات روزهای اخیر ارتباطی با انتظارات سیاسی داخلی نداشته است و بیشترناشی از به تعویق افتادن لغو تحریم ها بوده است. دسته اخیر اعتقاد دارند، روند افزایشی قیمت دلار به تدریج ادامه خواهد یافت و برای اینکه این ارز از مسیر صعودی خارج شود، باید ابهامات در مورد آینده مذاکرات هسته ای برطرف شود.

بازیگران فنی دسته دیگری از معامله گران هستند که بیشتر از اتفاقات و اخبار سیاسی به روند قیمت ها دقت دارند. آن ها باور دارند، دلار برای ادامه حرکت افزایشی خود نیاز دارد که از محدوده مقاومتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند. برای اینکه فروشندگان نیز در بازار قدرت را به دست بگیرند، دلار باید حمایت ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد.

چرا قیمت دلار ثبات ندارد؟

قیمت دلار

قیمت دلار که اخیرا تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش نشان می‌داد، دیروز و امروز به بالای ۲۵ تومان برگشت و البته همین قیمت هم با توجه به نرخ ۴۴ درصدی تورم در تیرماه و افزایش نقدینگی حدود ۶ درصد در یک ماه اردیبهشت به علت تشدید استقراض دولت از بانک مرکزی، قیمتی مناسب و حتی ارزان به نظر می رسد.

اصولا قیمت ارز از دو طریق قابل کنترل است، یکی به طور طبیعی که راه‌حل آن کنترل حجم نقدینگی و پایین آوردن و نزدیک به صفر رساندن نرخ تورم و بهره است، راه‌حل دوم برای کنترل قیمت ارز، به صورت دستوری و به صورت عرضه  فراوان، از طرفی و کنترل شدید  تقاضا از طرف دیگر است که البته این راه‌حل دوم درست است که بسیار آسان تر است، ولی اصولی و اساسی نیست و اصولا برای درازمدت و حتی میان‌مدت عملی هم نیست.

از طرف دیگر، باعث جمع شدن فنر قیمت شده و به محض کم شدن عرضه و یا انفجار تقاضا فنر فرار خواهد کرد و شاهد دو یا حتی چند برابر شدن قیمت خواهیم بود. همانطور که بارها این اتفاق افتاده و تکرار شده و از سال ۵۷ تاکنون ۱۲ بار شاهد این اتفاق یعنی دوبرابر شدن قیمت ارز بوده ایم.

علاوه بر این، کنترل قیمت ارز باعث صدمات فراوان دیگر هم به اقتصاد کشور می‌شود، از جمله صادرات و تولید را به دور از صرفه و واردات  را مقرون به صرفه می‌کند و باعث گسترش قاچاق کالا و تعطیلی دامداری‌ها و صنایع و کشاورزی می‌شود و همچنین باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در کشور می‌شود. بارها گفته ایم "قیمت یعنی علامت" و علامت ناصحیح باعث گمراهی و به بیراهه کشیده شدن فعالان اقتصادی و باعث صدمه های جبران‌ناپذیر به اقتصاد کشور می‌شود.

موج افزایش قیمت دلار آغاز شد!

قیمت دلار

برخی از تحلیل‌گران فنی با توجه به رشد روزهای اخیر اعتقاد دارند که موج افزایشی جدیدی آغاز شده است و عنوان می‌کنند که دلار به زودی از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز عبور خواهد کرد.

 با این حال، دسته دیگری از فعالان اعتقاد دارند که باید واکنش بازارساز به افزایش قیمت دلار را رصد کرد. از نگاه آنها،‌ افزایش عرضه ارز در روز دوشنبه می‌تواند زمینه‌ساز نزول قیمت دلار شود و قیمت را به پشت خط ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی بازگرداند. از نگاه آنها تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده مقاومتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، نمی‌توان از آغاز حرکت یک موج جدید افزایشی در بازار سخن گفت.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.