کد خبر : 51903 / /
/

سهام عدالت | سود سهام عدالت | جاماندگان سهام عدالت

خبرخوش برای همه دارندگان سهام عدالت | واریز سود سهام عدالت ۴۸۲ هزار تومانی برای این افراد + جزییات

در روزهای پایانی سال گذشته مرحله دوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد که در این میان گروهی موفق نشدند سود خود را دریافت کنند. افراد جا مانده از دریافت سود سهام عدالت، به دو گروه وراث و نومشمولان سود سهام عدالت تقسیم می‌شوند.

 سهام عدالت | وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود  سهام عدالت متوفیان  را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.اخبار جدید درباره واریز سود سهام عدالت را در سایت خبرآزاد بخوانید.

سهام عدالت متوفیان و جاماندگان دهک 1 تا 7 واریز شد ؟

سودی مرحله‌ی دوم که در پایان سال گذشته به سهامداران عدالت پرداخت شد به سه علت کمتر از واریزی مرحله‌ی اول در آذرماه بود. این سه عامل شامل فروش سهام در سال گذشته توسط کارگزاری‌ها به درخواست متقاضی، تفاوت سبد سهام افراد و عدم واریز توسط هشت شرکت بود.

در پی آن اعلام شد قرار است تا خردادماه ۱۴۰۳ میزان سودی که این شرکت‌ها در مرحله دوم پرداخت نکردند به حساب سهامداران عدالت واریز شود. به تازگی نیز رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از احتمال واریز مرحله سوم سود سهام عدالت در خرداد امسال داد. مجید عشقی اما زمان دقیق واریز و مبلغ آن را اعلام نکرد.

در اسفندماه، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی می‌بایست ۴۰۹ هزار تومان دریافت کنند. افرادی که سبد ۴۹۲ هزار تومانی دارند مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، کسانی که ۵۳۲ هزار تومان سبد دارند مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سهامدارانی که از سبد سهام یک میلیون تومانی برخوردارند ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند. سهامدارانی که تقاضای فروش سهام خود را در سال گذشته نداده بودند باید مغایرت در زمینه میزان سود را از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پیگیری کنند.

چندی است که در اخبار ضد و نقیضی اعلام می شود که انجام مراحل سهام عدالت رایگان بوده یا خیر. دفاتر پیشخوان و مراجعین بر اساس این اخبار به مشکل خورده اند اما سازمان تنظیم مقررات که سازمان صادر کننده پروانه دفاتر پیشخوان است، در ردیف های مجاز به انجام خدمات دفاتر امور مربوط به سهام عدالت را گنجانده است که می توانند برای آن هزینه دریافت کنند. همچنین دفاتر پیشخوان، دفاتری خصوصی هستند که با خرید و صدور پروانه دفاتر پیشخوان که چندین ماه طول می کشد به عنوان پیمان کار دولت فعال می شوند تا با استفاده از اپراتورهای سرویس دهنده دفاتر پیشخوان کارهای مراجعین را انجام دهند. ثبت نام در این اپراتورهای ارائه دهنده خدمات نیز مدتی طول می کشد تا برای آنها فعال شود. برخی دفاتر و مراجعین آنها از این رویداد ناراضی هستند و تعداد تماس ها با ۱۹۵، اپراتور سرویس دهنده خدمات دفاتر پیشخوان نیز افزایش پیدا کرده است. در گروه های هماهنگی دفاتر پیشخوان با اپراتورهای ارائه خدمات نیز بحث هایی در این باره شکل می گیرد.

در روزهای اخیر مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مرکزی بورس، باغستانی تاکید کرد: جلساتی با قوه قضاییه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضاییه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم. همچنین دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت می گوید: فقط و فقط کارگزاری ها و بانک ها به صورت رایگان خدمات سهام عدالت متوفی را انجام می دهند. درخبرهای قبلی اما باغستانی اشاره ای به دفاتر پیشخوان نکرده بود که احتمالا به دلیل اعتراض انجمن های دفاتر پیشخوان و دفاتر قضایی او به این موضوع اشاره کرده است. متن کامل این دو خبر و خبرهای مرتبط در ادامه می آید:

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با چرایی عدم واریز سود سهام عدالت متوفیان برای برخی وراث نکاتی را مطرح کرد. علت واریز نشدن سود سهام عدالت متوفیان چه بود؟

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به این پرسش که چرا سود سهام عدالت متوفیان برای برخی از وراث واریز نشد اظهار کرد: احتمالا گروهی که کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفیان خود را انجام دادند، اما سودی دریافت نکردند، این اقدامات را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند.

او افزود: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضاییه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضاییه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

سهام عدالت

واریز سود سهام عدالت جاماندگان: چه زمانی؟

او می‌گوید: البته برخی افراد هم به بخش‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراجعه کرده‌اند و به سبب این که این مسیر مصوب شورای‌عالی بورس نیست بر این اساس ما نمی‌توانیم خارج از چهارچوب مصوبه گام برداریم و اصلا این اطلاعات به‌دست ما نخواهد رسید.

باغستانی می‌گوید: در نهایت باید گفت با قوه قضاییه در تعامل برای دریافت اطلاعات از بخش دفاتر پیشخوان دولت و پیگیر این مورد و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

او افزود: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضاییه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

در سایت کانون دفاتر (ای پیشخوان او آر جی) آمده است:

ثبت_درخواست_انتقال_سهام_عدالت_متوفیان (۲)روابط عمومی کانون، سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.

طی این سال‌ها، بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کردند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند.

طبق اعلام رییس سازمان بورس اوراق بهادار فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان آغاز و کارگزاری ها به عنوان متولی انتقال سهام عدالت به وراث انتخاب شده است.

دفاتر پیشخوان می توانند جهت ثبت درخواست به درگاه ملی خدمات پیشخوان دولت یه نشانی epishkhan.ir مراجعه و تا مبلغ 130 هزار تومان کارمزد دریافت کنند.

پس از ثبت اطلاعات متوفیان و وراث، درخواست وی در قسمت حقوقی کارگزاری مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت سپرده گزاری مرکزی اطلاعات را ثبت و نهایی می کند.

*شایان ذکر است الزامی به مراجعه به دفاتر قضایی نمیباشد*

نرخ خدمت و سهم دفتر به شرح زیر است :

تعداد وراث ۱ نفر؛ سهم دفتر ۳۱۳.۳۰۶ ریال و مجموع مبلغ دریافتی ۳۴۰.۳۰۰ ریال  

تعداد وراث ۲ نفر؛ سهم دفتر ۵۵۰.۸۸۵ ریال و مجموع مبلغ دریافتی ۵۹۷.۳۰۰ ریال

تعداد وراث ۳ نفر؛ سهم دفتر ۷۸۸.۶۴۶ ریال و مجموع مبلغ دریافتی ۸۵۷.۳۰۰ ریال

تعداد وراث ۴ نفر؛ سهم دفتر ۱.۰۲۶.۰۴۳ریال و مجموع مبلغ دریافتی ۱.۱۱۱.۳۰۰ ریال

تعداد وراث ۵ نفر؛ سهم دفتر ۱.۲۶۳.۶۲۲ریال و مجموع مبلغ دریافتی ۱.۳۶۸.۲۰۰ریال

روش انجام فرآیند مذکور در دفاتر پیشخوان به شرح زیر است:

یکی از وراث که سجامی بوده به نمایندگی از سایر ورثه با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت سراسر کشور مراجعه نماید.

اصل و یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت یا دادنامهhttp://sana.adliran.ir

اصل و یا کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه متوفی کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث

تصویر کارت ملی یا شناسنامه هر یک از وراث.

فایل آموزشی ثبت درخواست انتقال سهام عدالت متوفیان در درگاه ملی دفاتر پیشخوان دولت

روابط عمومی کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت- کد خبر:۴۰۲۸۱۶۰۲

تجارت نیوز نوشت: ثبت نام سهام عدالت متوفیان که قرار بود رایگان باشد، در برخی موارد با دریافت هزینه مواجه بوده است. مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز تاکید کرده که ثبت نام سهام عدالت متوفیان فقط از طریق کارگزاری و بانک‌ها رایگان است

در حالی که بارها اعلان شده است که ثبت نام سهام عدالت متوفیان رایگان است اما برخی دفاتر پیشخوان دولت این فرآیند را در ازای دریافت هزینه انجام می‌دهند. در سومین بخش از گفت‌وگوی عیدانه تجارت‌نیوز با مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، این موضوع مورد بررسی قرار گرفته که در ویدئوی همین گزارش قابل مشاهده است./ افکارنیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
آخرین اخبار