کد خبر : 49724 / /
/

سهام عدالت | سهام عدالت جدید | واریز سود سهام عدالت

خبر جدید درباره زمان قطعی واریز سهام عدالت متوفیان | حساب دارندگان سهام عدالت کی شارژ می شود ؟ + آدرس سایت استعلام سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در سال آینده سود سهام عدالت متوفیان واریز خواهد شد و وراث بدانند برای مراحل انتقال هیچ گونه وجهی نباید بپردازند.

خبر جدید درباره زمان قطعی واریز سهام عدالت متوفیان | حساب دارندگان سهام عدالت کی شارژ می شود ؟ + آدرس سایت استعلام سهام عدالت

سهام عدالت متوفیان ؛ به گفته مسئولان، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان است و در سال آینده واریز سود عملیاتی خواهد شد.15 آبان امسال بود که از میراث سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث رونمایی شد سامانه‌ای که دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل‌وفصل کرد.به تازگی هم امکان استعلام سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان نیز فراهم شده است. جدیدترین اخبار درباره سهام عدالت را در خبر آزاد دنبال کنید .

سهام عدالت متوفیان کی واریز میشود؟

گفتنی است که یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

به تازگی هم امکان استعلام سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان نیز فراهم شده است در همین رابطه هم حسنلو، معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفته بود: بسیاری از هموطنان اظهار می‌کردند که از وجود دارایی سهام عدالت متوفی خود خبر ندارند و مطرح می‌کردند که این نیاز برای استعلام وجود دارد.

وی بیان کرد: بر همین اساس در سامانه درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir در قسمت امور سهام عدالت متوفیان یک امکان جدید ایجاد کردیم که افراد می‌توانند با استفاده از کد ملی و تاریخ تولد فرد متوفی استعلام دریافت کنند که فرد فوت شده آیا سهام عدالت داشته یا خیر؟ در این قسمت علاوه بر اینکه مشخص می‌شود، متوفی سهام عدالت داشته یا خیر، نوع سهام عدالت شامل مستقیم و غیرمستقیم و پرتفوی سهام عدالت هم مشخص می‌شود.

افراد برای اینکه بتوانند استعلام بگیرند باید وارد سامانه ddn شوند و برای ورود به این سامانه افراد باید حتما سجامی شده باشند و به شکل کلی در هیچ‌کدام از بخش‌های فرآیند تقسیم سهام عدالت متوفی نیاز به پرداخت هزینه وجود ندارد.

نکته دیگر این که وراث متوفیان سهام عدالت بعد از مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث باید به بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» مراجعه کنند

اسناد و مدارک جهت مراجعه :

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

اما سود سهام عدالت وراث که کار انتقال سهام عدالت متوفی آن‌ها انجام شده چه زمانی واریز خواهد شد؟ موضوعی که محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: طبق برنامه زمان بندی که برای میراث داشتیم بعد از انتقال سهام به وراث ان شاء الله در سال آینده این موضوع عملیاتی خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که بنا نیست این سود با مرحله دوم و تسویه سود سهام عدالت در انتهای سال پرداخت شود؟ بیان کرد: فکر نمی‌کنم در اسفند ماه باشد به این دلیل که باید ابتدا انتقال سهام صورت بگیرد و بعد از شناسایی وراث سود واریز شود.

دی ماه نیز شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر از افزایش زمان بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث داد تا فرآیند انتقال سهام به وراث تسریع یابد؛ موضوعی که مژگان صفری مقدم، مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: میراث، سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آن‌هاست که از آبان ماه امسال شروع به فعالیت کرد.

وی بیان کرد: در ابتدا زمان بندی‌هایی را برای مراجعه وراث به مراکز تشکیل دهنده پرونده مشخص کردیم، اما این زمان افزایش یافت و فرآیند تشکیل پرونده برای تمامی متوفیان از سال ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۹ باز شده است و وراث تمامی متوفیان که در این سال‌ها بودند و سهام عدالت داشتند می‌توانند به دفاتر کارگزاری و شعب بانکی منتخب اعلام شده مراجعه کنند.

او در پاسخ به این سئوال که وراث متوفیان بعد از سال ۹۹ چه زمانی باید اقدام کنند؟ گفت: از ۳۱ تیر سال ۹۹ به سبب این که طبق مصوبه سازمان بورس سهام عدالت مشمول مالیات شده است و به این خاطر که فرآیند الکترونیکی است فعلا این گروه از افراد باید منتطر باشند تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بتواند بستر مناسبی را فراهم کند.

در نهایت گفتنی است، ارائه تمامی خدمات انتقال سهام عدالت به وراث توسط بانک‌ها و کارگزاری‌های منتخب کاملاً رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ‌گونه وجهی نیست.

سهام عدالت 2

سامانه سهام عدالت متوفیان

سامانه میراث ، سایتی است که با ورود به آن، فرآیند تقسیم و تسهیم هوشمند و نیز انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث را به صورت الکترونیک انجام می‌ دهد. اجرای طرح انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث در سایت ثبت نام سهام عدالت فوت شدگان بر اساس زمانبندی و سال فوت آن‌ ها است.

بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت های دولتی به اقشار کم درآمد جامعه فروخته می شود تا علاوه بر کم کردن سهم دولت از بنگاه های اقتصادی بزرگ، به توزیع ثروت میان افراد کم برخوردار جامعه نیز کمک گردد. از زمان اجرای طرح سهام عدالت، بسیاری از افراد در این طرح، ثبت نام نموده و چه بسا که ممکن است در طی سال های اجرای این طرح فوت نموده باشند.

در صورتی که شخصی دارای سهام عدالت باشد، اما در طی سال های اجرای طرح فوت نموده باشد، دارایی وی از سهام عدالت به ورثه او منتقل می شود. به منظور انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، دولت سامانه ای را تحت عنوان سامانه میراث ایجاد نموده است که لازم است، افراد با جزئیات و امکانات آن آشنایی داشته باشند.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، به این پرسش پاسخ دهیم که سامانه میراث چیست. سپس به توضیح امکانات سایت تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی خواهیم پرداخت. در ادامه، مدارک لازم و نحوه انتقال و ورود به سایت و ثبت نام سهام عدالت فوت شدگان به وراث آمده و در نهایت، به پیگیری وضعیت پرونده انتقال سهام متوفی در سامانه میراث و استعلام و مشاهده وضعیت دارایی سهام متوفی با کد ملی پرداخته خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

سامانه میراث سهام عدالت چیست؟

از زمان ثبت نام سهام عدالت در دولت نهم و اجرای آن، بسیاری از افراد اقدام به خرید این سهام نموده و آن را در بازاز خرید و فروش می نمایند. یکی از مسائلی که در حوزه سهام عدالت برای افراد مطرح می شود این است که اگر دارنده سهام عدالت فوت نماید، تکلیف دارایی های او در این حوزه چه می شود؟

در پاسخ به این پرسش باید بیان نمود که این سهام، همانند سایر دارایی های متوفی میان وراث تقسیم گردیده و به آن ها منتقل می شود. در این راستا، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، از راه اندازی سامانه ای، تحت عنوان سامانه میراث خبر داده است.

در رابطه با این پرسش که سامانه میراث سهام عدالت چیست؛ باید بیان نمود که سامانه میراث، سامانه ای است که فرآیند تقسیم و تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث را به صورت الکترونیک انجام می‌ دهد. به منظور ورود به این سایت، شخص باید دارای ثبت نام سجام بوده و احراز هویت شده و دارای کد سهامداری باشد.

در خصوص این که آدرس این سامانه چه می باشد، باید بیان نمود که سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) در واقع همان درگاه یکپارچه ذی نفعان سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir می باشد. درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه با هدف ارائه خدمات الکترونیکی یکپارچه به سهامداران، ناشران و نهادهای نظارتی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به ذینفعان سجامی شده در راستای حفظ شفافیت و اطلاع‌رسانی صحیح می‌ باشد.

انتقال سهام عدالت متوفیان

نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که اجرای طرح انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث بر اساس زمانبندی و سال فوت آن‌ ها خواهد بود. پیش بینی می شود که تا قبل از پایان سال جاری، انتقال سهام عدالت کلیه متوفیان به وراث آن ها، انجام گردد. علاوه بر این، در روند تسهیم و انتقال سهام عدالت، هیچ گونه پیامکی از سرخط‌ های شماره دار و بدون ماسک ارسال نمی گردد و این پیامک‌ ها فاقد اعتبار تلقی می شوند.

سهام عدالت

امکانات سایت میراث سهام عدالت

برای استفاده از امکانات سایت میراث سهام عدالت لازم است داوطلبان اطلاعات هویتی خود را در سامانه ذینفعان بازار سرمایه جهت تشکیل پرونده وارد نمایند تا بتوانند از این طریق به سایت تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان در مواقع لزوم دسترسی داشته باشند. همچنین، برای اطلاع از آخرین اخبار منتشر شده در خصوص متقاضیان می توانند به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی بورس و اوراق بهادار به نشانی www.csdiran.ir مراجعه کنند.

با ورود به سایت میراث سهام عدالت داوطلبان می توانند درخواست خود را مبنی بر دریافت و انتقال سهام عدالت متوفیان جهت ورود به بازار سرمایه از طریق شرکت های کارگزار اعلام نمایند تا پس از پیگیری های موردنیاز از سوی سازمان مرکزی بورس و اوراق بهادار درخواست تسهیم سهام عدالت متوفیان به وراث تایید شود و مراحل انتقال در بازه زمانی تعیین شده صورت گیرد. انتقال سهام مکانیزه از سوی متوفیان به وراث بدون توافق میان طرفین و تنها بنا به دلایلی مانند فوت شخص به صورت قهری انجام می شود.

کلیه مراحل مربوط به تسهیم سهام عدالت متوفیان بر روی سایت ذینفعان بازار سرمایه به صورت الکترونیکی انجام می شود. لذا، داوطلبان می توانند تنها با ارائه درخواست خود مبنی بر تقسیم سهام عدالت متوفی با درج اطلاعاتی مانند زمان فوت متوفی از مهلت زمان مراجعه به دفاتر کارگزاری جهت تشکیل پرونده و ارائه مدارک موردنیاز مطلع شوند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.