کد خبر : 48894 / /
/

حقوق کارگران | حقوق کارگران 1403 | حقوق کارگران روزمزد

آخرین خبر ها درباره افزایش حقوق کارگران | احتمال افزایش 25 درصدی حقوق کارگران | مزد منطقه ای اجرایی می شود؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار با تشریح جزئیات نشست مشورتی کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: با توجه به اینکه در جلسه به سوالات و ابهاماتی که نسبت به طرح پیشنهادی مزد منطقه‌ای به وجود آمده بود پاسخ داده نشد، یک جلسه دیگر هم با محوریت مزد منطقه‌ای برگزار می‌شود تا نتیجه‌گیری نهایی صورت گیرد.

آخرین خبر ها درباره افزایش حقوق کارگران | احتمال افزایش 25 درصدی حقوق کارگران | مزد منطقه ای اجرایی می شود؟

حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان هر ساله دستخوش تغییر می‌شود و این تغییر برای تمامی حقوق بگیران در سراسر کشور به طور یکسان اعمال می‌شود، با این حال در هفته‌های اخیر پیشنهاد منطقه‌ای شدن حقوق کارگران به صورت جدی مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته است و این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند حقوق کارگران در مناطق مختلف کشور را با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه کند از خبر های جدید به نظر میرسد زمینه برای افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم فراهم شده است. جدید ترین خبرها درباره افزایش حقوق کارگران را در خبر آزاد بخوانید

حقوق کارگران

خبرهای جدید در مورد حقوق کارگران

علیرضا میرغفاری اظهار کرد: جلسه با ارائه گزارش معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس آغاز شد و گزارشی در خصوص شاخص‌های موجود، سبد معیشت، خوراکی‌ها، هزینه مسکن و ... ارائه کردند و در نهایت با محوریت تفاوت حق هزینه مسکن خواستار اجرای مزد منطقه ای بودند.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی هم مرکز آمار گرفته بود که به دلیل آنکه به روز رسانی نشده بود ایراداتی به آن گرفته شد. ضمن اینکه نمایندگان موافق مزد منطقه‌ای اعم از دولتی و کارفرمایی به ایرادات و ابهامات سازمان تامین اجتماعی پاسخ ندادند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره مغایرت این طرح پیشنهادی با قانون کار نیز گفت: از این جهت مغایر با قانون کار است که ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید حداقل دستمزد همه ساله توسط شورای عالی کار با توجه به معیار نرخ تورم و سبد معیشت تعیین می‌شود. موضع نمایندگان کارگری این است که سبد معیشت حداقل استانداردهایی که کارگر نیاز دارد تا بتواند امرار معاش خود را ادامه دهد داشته باشد، لذا قبل از اینکه درباره مزد منطقه ای صحبت کنیم بهتر است به بحث سبد معیشت ورود کنیم و حقوق و دستمزد بتواند سبد معیشتی که سراسری تعیین می شود را تامین کند بعد با ساختار چانه زنی وارد مزد برای صنایع و مناطق مختلف شویم.

میرغفاری تاکید کرد: الزام نمایندگان کارگری این است که حداقل دستمزد برابر با سبد معیشت درنظر گرفته شود و سپس با ساختار سه جانبه گرایی و چانه زنی برای صنایع و مناطق مختلف مزد بالاتر از حداقل‌ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: در این جلسه نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که زیرساخت‌ها برای اجرای مزد منطقه‌ای وجود ندارد در حالی که در نشست قبل با تکیه بر بحث تفاوت قیمت مسکن بر آن اذعان داشتند. نمایندگان دیگر دستگاه‌ها نیز به اجرای مزد منطقه‌ای تاکید دارند ولی پذیرفتند که ایراداتی هم وجود دارد و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح فراهم نیست.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: قرار بود بحث مزد منطقه‌ای تمام شود ولی با توجه به اینکه نهایی نشده و به سوالات و ابهاماتی که نسبت به این موضوع به وجود آمده بود پاسخ داده نشده بود مقرر شد یک جلسه دیگر هم با محوریت مزد منطقه‌ای برگزار شود تا نتیجه‌گیری نهایی صورت گیرد./ خبرآنلاین

حقوق کارگران

حقوق کارگران 25 درصد افزایش می‌یابد

کریم حسینی گفت: باید حق و حقوق کارگران در نظر گرفته شود و هم زمان وضعیت دولت و منابع آن هم دیده شود. در واقع باید همه مسائل را باهم مورد توجه قرار دهیم و یک تصمیم منطقی گرفته شود.

 کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص افزایش حقوق کارگران در سال آینده گفت: سیاستی که هر ساله توسط مجلس به ویژه کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌شد این بود که علارغم اینکه ما دخالتی در تعیین حقوق کارگران نداریم و در یک شورای مشخصی باید این کار صورت بگیرد، ولی همیشه وضعیت اقتصادی، معیشتی کارگران و بویژه با توجه به وضعیت تورم کشور باید توجه شود.

وی در ادامه توضیح داد: این را ما در افزایش حقوق کارمندان دولت هم دیدیم. نمی‌شود 18 یا 20 درصد افزایش باشد. نباید پایه حقوق کارگران و کارمندان کم باشد. عدد تورم بالا است،  یقیناً در حد عدد تورمی نمی‌شود، حقوق‌ها را تنظیم کرد.

حسینی اشاره کرد: ما باید یک حد وسطی را در نظر بگیریم و وضعیت حقوق و معیشت کارگران در آن لحاظ شود. در دو سال گذشته متاسفانه یک افزایش و یک کاهش داشتیم که هر دوی آنها غیر منطقی بود و این شرایط به افزایش های بعدی لطمه زد.

در نهایت این عضو کمیسیون اجتماعی مطرح کرد: باید حق و حقوق کارگران در نظر گرفته شود و هم زمان وضعیت دولت و منابع آن هم دیده شود. در واقع باید همه مسائل را باهم مورد توجه قرار دهیم و یک تصمیم منطقی گرفته شود.

حسینی احتمال افزایش حقوق کارگران را تا 25 درصد دانست./ اقتصادآنلاین

نحوه محاسبه عیدی ۱۴۰۳؛ کارگران حداقل دوازده ماه کارکرد

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با حداقل دوازده ماه کارکرد: به موجب ماده واحده قانونی مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران: «کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار، معادل شصت روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان، نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران تجاوز کند.»

مطابق این ماده، حداقل مبلغ عیدی کارگران تامین اجتماعی، به میزان شصت برابر آخرین مزد روزانه آنها و حداکثر مبلغ عیدی آن ها نیز برابر است با نود برابر آخرین مزد روزانه کارگران. فرمول تعیین پاداش آخر سال کارگران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ به صورت زیر خواهد بود:

۶۰*مزد روزانه= حداقل عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳

۹۰*مزد روزانه= حداکثر عیدی کارگران در سال ۱۴۰۳

اما کف و سقفِ عیدی پایان سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون چقدر است؛ براساس آنچه قانون می‌گوید کارگران امسال در ماه‌های پایانی سال، حداقل ۱۰ میلیون و ۶۱۴ هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند؛ به همین ترتیب، حداکثر مبلغ عیدی نیز ۱۵ میلیون و ۹۲۲ هزار تومان خواهد بود.

فرمول محاسبه عیدی ۱۴۰۳؛ کارگران کمتر از دوازده ماه کارکرد

نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه: به موجب تبصره ۱ ماده واحده مزبور: « مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده ‌اند، باید به ماخذ شصت روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال، محاسبه ‌گردد. مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده موضوع ماده واحده این قانون تجاوز نماید.» با توجه به این تبصره، فرمول محاسبه عیدی سال ۱۴۰۳ برای کارگران با کارکرد کمتر از دوازده ماه، به شرح زیر می باشد:

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.