کد خبر : 47758 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان افزایش | حقوق بازنشستگان و کارمندان

مژده یک نماینده مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان حداقل بگیر 2 برابر می شود

یک نماینده مجلس گفت: به دنبال راهی برای افزایش حقوق بازنشستگان هستیم.

مژده یک نماینده مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان حداقل بگیر 2 برابر می شود

حقوق بازنشستگان | سازمان برنامه و بودجه کشور از اضافه شدن منابع مربوط به متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان1403 خبر داد. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

سیدشمس‌الدین حسینی در نشست مشترک با روسای کانونهای بازنشستگی مازندران گفت: به دنبال یافتن مسیری هستیم که در آن شیب و درصد افزایش حقوق بازنشستگان را بیشتر و فاصله‌ها را کمتر کنیم.

وی با بیان اینکه همه ما در مجلس اذعان داریم بطور کلی حقوق ‌و مزایای پرداختی کفاف مخارج زندگی مردم را نمی‌دهد؛ افزود: در سال گذشته که رییس کمیسیون تلفیق بودجه بودم، تا جایی‌که توانستیم تبصره ۱۲ لایحه بودجه را به نفع مردم اصلاح کردیم.

حسینی تصریح کرد: ما نمایندگان مجلس در یک چارچوبی می‌توانیم قانون‌نویسی کنیم، سال گذشته حدوداً ۳ تا ۴ درصد سقف بودجه دولت را افزایش دادیم، اینطور نیست که دولت لایحه بیاورد و ما بتوانیم آن را کاملاً تغییر بدهیم.

به گفته وی، در برنامه هفتم نیز نمایندگان مجلس به دنبال راهکاری برای افزایش حقوق بازنشستگان هستند.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق کارگران 1403

هرساله هنگام تعیین دستمزد کارگران میزان افزایش حقوق کارمندان ملاک کار قرار می‌گیرد که این مسئله سال‌ها مورد انتقاد جامعه کارگری بوده است‌، چراکه کارگران معتقدند میزان مزایایی که کارمندان دریافت می‌کنند قابل مقایسه با کارگران نیست. فریز مزدی سال گذشته به‌صورت آشکار تأثیرات منفی خود را بر زندگی کارگران گذاشته است. در شرایطی که ثابت شده است که فریز مزدی نمی‌تواند به کاهش تورم کمک کند, اما جای سؤال دارد که چرا اصرار بر فریز مزدی دارند.

جامعه کارگری نیز نگران دریافتی‌های خود در سال آینده شده‌اند؛ چراکه بخش وسیعی از کارگران در شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی مشغول هستند و این موضوع به‌طور معمول حقوق کارگران را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اما در حالی دولت عدد ۱۸ درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده است که آخرین گزارش رسمی دولت، تورم ۴۴.۹درصدی را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد؛ این یعنی عدد انتخابی برای افزایش حقوق، شکاف حدود ۲۷درصدی با تورم دارد.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان | میزان مالیات حقوق سال 1403

امسال نیز دولت به‌روال سال گذشته، دستمزد کارمندان را در بودجۀ سال ۱۴۰۳ پایین‌تر از نرخ تورم تعیین کرده است، افزایش ۱۸درصدی دستمزد کارمندان نشان می‌دهد که این رقم حتی از ۲۰ درصد سال گذشته هم پایین‌تر است، از طرفی امسال سقف معافیت مالیاتی تغییر نکرده و همچون سال قبل، درآمد ماهانه ۱۰میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰درصدی دانسته شده است که با این اوصاف احتمالاً امسال حداقل‌بگیران هم از پرداخت مالیات معاف نخواهند شد.

 بسیاری از فعالان کارگری اعتقاد دارند که مقایسه دستمزد کارگران با کارمندان موضوعیت ندارد, چرا که حقوق کارگران باید به‌استناد ماده ۴۱ قانون کار با توجه به نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود. مسئله مهمی که وجود دارد, بهانه دولت‌ها برای افزایش حقوق و افزایش نرخ تورم است، در حالی که دستمزد سال گذشته کارگران ثابت کرد که افزایش حقوق ربطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

محاسبه مالیات حقوق ۱۴۰۲ کارمندان دولت، بدون تغییر عیناً در لایحه بودجه سال آینده تکرار شده است تا سقف معافیت مالیاتی همان ۱۰میلیون تومان باقی بماند، این مسئله موجب بروز انتقاداتی شده است؛ هر سال سقف معافیت مالیاتی با توجه به نرخ تورم و افزایش دستمزدها افزایش می‌یافت اما این سقف برای سال آینده بلاتغییر مانده است.

افزایش حقوق بازنشستگان از دی ماه

مهدی مسکنی گفت: موضوع رتبه بندی بازنشستگان رسته آموزشی و فرهنگی آموزش و پرورش براساس قانون باید اجرایی می‌شد اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش در نیمه دوم ۱۴۰۱ احکام شاغلین و مشمولان رتبه بندی را صادر کرده بود و این مهم تاکنون به طول انجامید.

مسکنی با اشاره به دلیل این موضوع، اظهارکرد: افرادی که در فاصله ۳۱/۶/۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ بازنشسته شدند، چون حکم کارگزینی با اعمال رتبه بندی در زمان اشتغال برای این عزیزان از طرف آموزش و پرورش صادر نشده بود، پرونده این عزیزان هم زمانی که به صندوق بازنشستگی کشوری تحویل شد بدون رتبه بندی بود.

وی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قدردانی از حوزه فنی صندوق بازنشستگی کشوری. گفت: با پیگیری به عمل آمده در جهت اجرای رتبه بندی و براساس اعلام رسمی آموزش و پرورش، از مجموع حدود ۱۲۰هزار نفر که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازنشسته شدند، حدود ۶۲ هزار نفر مشمول طرح رتبه بندی می‌شوند؛ یعنی معلمان و همکاران این دستگاه که مشمول بخشنامه ۲۳۰ بوده و رسته آن‌ها آموزشی و فرهنگی است.

مسکنی ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری برای این عزیزان احکام اعمال رتبه بندی ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را صادر کرده است و ضرایب سنواتی بعدی هم برای این عزیزان اعمال شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه در مجموع ۵۰ هزار و ۴۷۷ نفر مشمول دریافت معوقه رتبه بندی شده اند، گفت: این تعداد به صورت میانگین ۳۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان، ناشی از معوقه متناسب سازی در طول اجرای این قانون (متناسب سازی) یعنی از ۳۱/۶/۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند.

وی توضیح داد: صندوق بازنشستگی کشوری طی پرداختی که پس از واریز حقوق آذرماه خواهد داشت، به طور میانگین بابت معوقه سه ماهه مهر و آبان و آذر ۱۴۰۲ مبلغی معادل ۶ میلیون و ۶۴۵هزار تومان به حساب این تعداد از مشمولان واریز خواهد کرد که این عدد میانگین بوده و ممکن است افرادی کمتر یا بیشتر از این عدد دریافت کنند.

مسکنی تاکید کرد: این پرداخت‌ها تا پایان سال به صورت ماهانه و تا تکمیل و تسویه کامل معوقات عزیزان مشمول با تامین اعتبار لازم و همکاری سازمان برنامه و بودجه ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، در این فرایند با توجه به لزوم صدور احکام اصلاحی با ضرائب سنوات بعدی، بالغ بر ۱۱۴ هزار حکم اصلاحی برای عزیزان مشمول صادر شده است که در سایت صندوق بازنشستگی کشوری قابل دسترس و مشاهده است. /منبع: باشگاه خبرنگاران

حقوق بازنشستگان

مرحله اول همسان سازی حقوق بازنشستگان با افزایش 40درصدی

منظور گفت: دولت ۵۰ همت را برای همسان‌سازی بازنشستگان در بخش دوم لایحه بودجه در نظر می‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نگرانی اصلی درباره بازنشستگان بوده که از زمان تصویب برنامه هفتم توسعه موضوع همسان‌سازی مطرح شد. دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق گفتیم که این موارد در بخش مصارف است و ما هنوز به بحث حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و موارد اینچنینی ورود نکرده‌ایم اما با توجه به این‌که اعضای تلفیق تاکید داشتند که باید سقف اعتبارات مورد نیاز برای همسان‌سازی در مراحل اول لحاظ شود ما گفتیم که ۵۰ همت (۵۰ هزار میلیارد تومان) را پیش‌بینی می‌کنیم قطعا ۵۰ همت در مرحله دوم بودجه در مصارف تامین می‌کنیم./اقتصاد آنلاین

انتقاد یک نماینده از اقدام دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در واکنش به بیانیه صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد که سازمان برنامه بهتر است به‌جای فرافکنی نسبت به این موضوع پاسخگو باشد که اگر دولت به دنبال تأمین منابع برای افزایش حقوق بازنشستگان بود چرا آن را در لایحه خود نیاورده است؟ یا اینکه چرا به شورای نگهبان نامه نوشت تا شورای نگهبان مصوبه‌ متناسب سازی حقوق بازنشستگان مجلس را رد کند؟ انتظار مجلس از سازمان‌ برنامه و بودجه رفتار بر اساس مشی رئیس جمهور است.

به نقل از خانه ملت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در واکنش به بیانیه صادر شده توسط سازمان‌ برنامه و بودجه، گفت: بر اساس مصوبه‌ مجلس دولت موظف است برای جلوگیری از کسری بودجه و تورم ابتدا منابع و درآمدها را به مجلس ارسال کرده و سپس هزینه ها را ارسال کند تا مجلس و دولت نتوانند سقف بودجه را افزایش دهند اما این‌که دولت ادعا کند بدون در نظر گرفتن هزینه هایش منابع خود را به مجلس ارسال کرده است شدنی نیست چرا که این هزینه ها مسبوق به سابقه است و سال های گذشته نیز چنین هزینه هایی نیز داشتیم دوما به عنوان مثال اگر دولت بدون نظر گرفتن مصارف تبصره ۱۴ که مربوط به یارانه هاست منابع خود را به مجلس ارسال کند و بعدها مشخص شود منابع در نظر گرفته شده برای سال آینده کفاف تبصره ۱۴ را نمی دهد چه خواهد کرد؟

زارع با اعلام اینکه سازمان برنامه و بودجه بهتر است به‌جای فرافکنی به این موضوع پاسخگو باشد که اگر دولت به دنبال تأمین منابع برای افزایش حقوق بازنشستگان بود چرا آن را در لایحه خود نیاورده است؟ یا اینکه چرا به شورای نگهبان نامه نوشت تا شورای نگهبان مصوبه‌ متناسب سازی حقوق بازنشستگان مجلس را رد کند؟

وی افزود: کل اعتبار برای اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال اول حدود ۵۰ همت است، مجلس با رد کلیات لایحه بودجه تاکید کرد که دولت منابع لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ببینید تا در هنگام بررسی جزئیات مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نشده و دولت نتواند با ارسال نامه‌ به شورای نگهبان مانع از تصویب آن شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با تاکید بر اینکه مجلس به هیچ عنوان موافق اداره‌ کشور بدون برنامه توسعه نیست، افزود: سازمان برنامه و بودجه موضع خود در خصوص برنامه هفتم توسعه را باید صراحتا بیان کند دولت یا باید تصویب بودجه را به بعد از نهایی شدن برنامه توسعه موکل کند که در این صورت بررسی بودجه به صورت سه/دوازدهم خواهد شد یا اینکه بر مبنای توافقات مجلس و دولت بودجه را به مجلس ارائه کند، مجلس مخالف اداره کشور بدون وجود برنامه‌ توسعه است

زارع با اعلام اینکه انتظار مجلس از سازمان‌ برنامه و بودجه رفتار بر اساس مشی رئیس جمهور محترم است، افزود: مجلس و دولت در بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در فضای همدلانه با وجود اختلافات کارشناسی زیاد توانستند لایحه را به تصویب رسانده و نهایی کنند انتظار ما از سازمان برنامه در خصوص لایحه بودجه نیز این است که همانند مشی رئیس جمهور محترم از اختلاف افکنی دوری کرده و بجای فضاسازی های رسانه ای در فضای تعامل لایحه بودجه‌ را با همکاری هم به تصویب برسانیم.

حقوق بازنشستگان

خبر خوب از افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان

رییس فراکسیون بازنشستگان و نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در نشستی با کانون‌های فرهنگیان سراسر کشور با اشاره به اختصاص بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس یازدهم گفت: تخصیص این اعتبار در راستای مطالبه عمومی و قانونی بازنشستگان بود و مجلس نشان داد معیشت و افزایش حقوق بازنشستگان دراولویت اصلی است و از این خط قرمز عبور نخواهد کرد.

به نقل از ایلنا، مهدی عیسی زاده تاکید کرد: یکی از دلایل رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به بازنشستگان بود که انشالله با اصلاحاتی که دولت انجام خواهد داد اعتبار ۵۰همت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سال آینده اجرایی خواهد شد.

عیسی زاده در نشست با روسای کانون‌های فرهنگیان بازنشسته سراسر کشور با بیان اینکه طبق فرمول مصوب، باید ۴۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال آینده برای ۲میلیون و ۵۰۰هزار نفر اجرایی شود؛ گفت: ضمنا سازمان تامین اجتماعی هم باید طبق ساز کارخود متناسب‌سازی را برای بازنشستگان در سال بعد اجرا کند.

فرهنگیان بازنشسته در این نشست به طرح مطالبات خود پرداختند و بر لزوم اجرای متناسب‌سازی تاکید کردند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.