کد خبر : 47070 / /
/

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی جدید | یارانه معیشتی آذر ماه

یارانه معیشتی همه خانوار ها 20 درصد افزایش یافت | یارانه معیشتی با مبلغ جدید از کی واریز می شود ؟

تصویب افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که ۶ میلیون از جامعه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد سهام عدالت دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی همه خانوار ها  20 درصد افزایش یافت | یارانه معیشتی با مبلغ جدید از کی واریز می شود ؟

یارانه معیشتی مددجویان هر ساله با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد. یارانه معیشتی برای مادران باردار و شیرده در مناطق محروم واریز شد. یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی   7 دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.

تصویب افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که ۶ میلیون از جامعه ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد سهام عدالت دریافت می‌کنند.

از سازمان بورس و اوراق بهادار، «مجید عشقی» در نشست خبری در تشریح آخرین جزئیات مصوبه چگونگی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در شورای عالی بورس اظهار داشت: بحث سهام عدالت به دلیل این‌که از سال تخصیص با تصمیمات متناقضی همراه بود، قرار شد در شورای عالی بورس بررسی شود. از این رو، از ابتدای حضور در شورای عالی بورس تلاش شد به جمع‌بندی کاملی درباره برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت دست یابیم.

وی گفت: هدف سازمان بورس و اوراق بهادار این است تا اراده مالکیتی و رای سهامداران را منتقل کنیم، موضوعی که در سال‌های گذشته با ایرادهای اساسی همراه بود.

عشقی بیان‌داشت: تصمیم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از سال ۱۳۹۹ گرفته شد، اما به دلیل برخی ایرادها از جمله دولتی بودن اشخاص هیات مدیره این امر اجرا نشد و همین امر باعث متوقف شدن مجامع شد.

وی ادامه‌داد: انتخاب مدیران با این هدف که سهامداران حق مالکیت داشته باشند، از سال گذشته به صورت جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اما به دلیل تعدد نظرها در تیرماه به یک جمع‌بندی نهایی رسیدیم، ولی از آنجا که باز هم این موضوع نیاز به اصلاح داشت، این بحث در جلسه آخر شورای عالی بورس مصوب شد.

عشقی درباره سهام عدالت جا ماندگان نیز توضیح‌ داد: سهام عدالت جاماندگان در اختیار سازمان بورس و شورای عالی بورس نیست و سازمان خصوصی سازی باید دراین باره پاسخگو باشد.

عشقی افزود: جمعیت پنج تا ۶ میلیون نفری ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد به سهامداران عدالت اضافه خواهند شد که سبد سهام آنها در دولت در حال بررسی است.

از طرفی افزایش مستمری مددجویان بلاخره تصویب شد. علاوه بر تصویب افزایش ۲۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در این گزارش به منبع تامین اعتبار این افزایش و نحوه پرداخت آن اشاره خواهیم کرد و در اندیشه معاصر تصمیم مجلس در این مورد را به تفضیل بیان کرده ایم.

نمایندگان مجلس به منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، دولت را مکلف کردند در طول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه علاوه بر پرداخت یارانه، هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور را پرداخت کند.

مجلس در لایحه بودجه جدید ۲۰ درصد مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی را افزایش داد.

با توجه به تصویب بند الحاقی ۱ تا ۳۱ لایحه بودجه در مجلس سازمان بهزیستی ایران بایستی ۲۰ درصد به پرداختی‌های خود بی افزاید.

بر اساس این مصوبه، دولت موظف است در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هرسال حداقل مستمری مددجویان خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط بیست درصد (%۲۰) حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با حذف خانوارهای پردرآمد و در قالب ردیف مستقل از طریق دستگاه‌های مذکور پرداخت نماید. دولت مکلف به پرداخت ۲۰ درصد حداقل دستمزد به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی شد.

فعال حقوق معلولان بیان کرد: بودجه اجرای ماده ۲۷ در سال جاری حدود هزار میلیارد تومان است که آنطور که گفته‌اند افزایشِ چشم‌گیری داشته و منتظریم ببینیم بعد از انتشار جزیاتِ لایحه بودجه ۱۴۰۳ این رقم چقدر افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: آقای نجفی‌خواه در این جلسه در خصوص درخواست بررسی وضعیت معلولان پشت‌نوبتی ماده ۷ و ۲۷ دستور دادند که بررسی شود چقدر بودجه برای این کار نیاز است و چه میزان پشت نوبتی برای دریافتِ این حقوق وجود دارد.

این فعال حقوق معلولان گفت: در این جلسه اعلام شد که درخصوص نحوه اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان تصمیم قطعی گرفته نشده و قرار است درباره‌ی نحوه‌ی افزایش تعداد دریافت‌کنندگان یا افزایش پلکانی کمک هزینه معیشت رایزنی و تصمیم‌گیری شود.

مروتی گفت: مفادی در قانون وجود دارد که اعتبار برای آن‌ها در نظر گرفته شده، اما اجرا نمی‌شوند؛ در مورد این مفاد هم بحث شد که از آن جمله می‌توان به تبصره دو ماده ۵ اشاره کرد. در این جلسه قرار شد علت عدم اجرای این مفاد بررسی شود.

وی ادامه داد: آیین‌نامه بند «ب» تبصره ۱۲ که امسال در بند «ب» ماده ۳ تبصره ۱۶ تکرار شده است، اجرا نمی‌شود که در این مورد هم قرار شد پیگیری شود تا آیین‌نامه‌ای این تبصره نوشته و اجرا شود.

مروتی گفت: معاون سازمان برنامه و بودجه درخصوص معوقات معلولان سال ۱۴۰۲ اظهار کرد که پرداخت معوقات منوط به تأمین منابع است، اما با این وجود، موضوع را قابل بررسی دانست.

موضوعاتِ دیگر مورد بحث در این جلسه عبارت بودند از: نحوه‌ی اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، بررسی پرداخت حق پرستاری و کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ به همه‌ی معلولان واجد شرایط پشت نوبت، رسیدگی به‌عدم اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون معلولان (بلیط نیم بها)، دستور بررسی برگزاری جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشکل‌های معلولان، درخواست اختصاص کامل بودجه بهزیستی، درخواست مستثنی کردن بهزیستی از قانون استفاده متوازن.

مروتی در پایان گفت: این جلسه را مثبت تلقی می‌کنیم و امیدواریم ثمربخش باشد.

یارانه معیشتی

افزایش مبلغ یارانه معیشتی آذر خانوارها

یکی از مهمترین اقدامات دولت به افزایش مبلغ یارانه های دهک های ضعیف  درآمدی باز می گردد. در شرایطی که پیش از این رقم یارانه ها ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود و این یارانه، حتی به دهک های درآمدی بالا نیز تعلق می گرفت، دولت با اصلاح در این روند، یارانه دهک های ضعیف درآمدی را در قالب پرداخت نقدی افزایش داد.

 «پرداخت نقدی» یکی از متداول‌ترین برنامه‌های حمایتی در جهان است که افراد حق انتخاب دارند. بخشی از پرداخت یارانه در ایران به این شکل بوده و بر اساس دهک بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر ماه یارانه کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. تقریباً در یک سال اخیر بیستم هر ماه به خانوارهای دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و خانوار دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده و ساعت ۱۲ بامداد بیست و یکم قابل برداشت است.

نوع دیگر کمک معیشتی دولت «شبه نقد» بوده و به شکل کوپن، بن غذا و کالا انجام می‌شود. این شیوه نیز در ایران در قالب کالابرگ الکترونیک بوده که مشمول خانوارهای دهک اول تا هفتم می‌شود. البته دریافت یارانه به شکل شارژ کالابرگ الکترونیک اختیاری است که در صورت استفاده از این روش مبلغی به یارانه افراد اضافه می شود.

مبلغ یارانه معیشتی برای 4 نفر 1402

یکی دیگر از اقدامات حمایتی دولت از دهک های ضعیف  درآمدی به مساله رایگان شدن درمان آنها باز می گردد. اکنون ۵ دهک از پوشش رایگان بیمه سلامت برخوردار هستند و درمان سه دهک نخست جامعه نیز رایگان است و   ۱۰۰  درصد حق بیمه افراد واقع در ۳ دهک اول درآمدی که مورد تایید پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان هستند، از سوی دولت پرداخت می‌شود.

 تداوم حمایت از دهک های ضعیف  درآمدی  در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه دولت بود.  طبق لایحه برنامه هفتم، دولت براساس آزمون وسع نسبت به اجرای برنامه حمایتی درمان مازاد بر بسته بیمه پایه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی برای بازنشستگان و دهک‌های پائین درآمدی حداقل سه دهک اقدام می‌کند.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص گفت: دولت پیش از این حکمی را تصویب کرد که فرانشیز بیماران در دهک های اول تا پنجم رایگان شود و این حکم ناظر به این است که علاوه بر رایگان کردن فرانشیز بتوانیم خدمات بیمه ای، شبیه خدمات بیمه تکمیلی به دهک های ضعیف جامعه ارائه کنیم./میزان

واریز یارانه معیشتی 4 میلیونی برای این افراد

طرح‌های «ارتقای امنیت غذایی» و «یسنا» با هدف محرومیت‌زدایی و افزایش امنیت غذایی در دولت سیزدهم انجام شد.

عسگریان، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد یارانه مادران باردار و شیرده نیز گفت: در مرحله اول به صورت آزمایشی با همکاری آستان قدس ۲۵ هزار مادر بادار شناسایی شده و در قالب طرح یسنا ماهانه ۴۰۰ هزار تومان برای مادران باردار و شیرده می‌پردازیم و این طرح به تدریج در کشور گسترش می‌یابد. همچنین در مناطق محروم مانند لرستان، کهگیلویه، خراسان شمالی و جنوبی، فارس، هرمزگان و ایلام که نرخ موالید پایین است اجرا می‌شود تا در قالب قانون جوانی جمعیت به فرزندآوری تشویق شوند.

در طرح «ارتقای امنیت غذایی» کودکان زیر پنج سال، به بیش از ۱۲۷ هزار خانوار شناسایی شده توسط وزارت بهداشت که نمودارهای رشد کودکان آنان طبق استاندارد نیست، ماهانه ۶۰۰ هزار یا یک میلیون تومان اعتبار برای خرید اقلام سبد غذایی مشخص تعلق می‌گیرد.

در طرح «یسنا» نیز در گام نخست آن به مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی، در هشت استان کمتر برخوردار در مدت ۶ ماه، بسته غذایی، بهداشتی و پوشاک رایگان به ارزش مجموعاً ۴ میلیون تومان ارائه خواهد شد.

طرح ملی «یسنا» با اتکا به آستان قدس رضوی و بنیاد کرامت رضوی و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و وزارت تعاون، برای حمایت از ۲۷ هزار ‌و ۵۰۰ مادر باردار یا دارای کودک شیرخوار دهک یک درآمدی، روز پنجم آذر آغاز شد./منبع: اقتصاد آنلاین

یارانه معیشتی

پرداخت یارانه معیشتی برای مادران دهک اول

طرح یسنا در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام آغاز خواهند شد. در گام نخست ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا شیرده در دهک اول درآمدی جامعه ‌شناسایی شدند.

یارانه معیشتی مددجویان هر ساله با پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی افزایش می‌یابد.یارانه معیشتی برای مادران باردار و شیرده در مناطق محروم واریز شد.یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  7 دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح یسنا در ۸ استان کشور اجرا می‌شود، استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام را از جمله این استان‌ها عنوان کرد.

مرتضوی با اشاره به اینکه در گام نخست، ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر شیرده که در گروه دهک اول دهک‌بندی‌ها قرار دارند، مشمول طرح می‌شوند، گفت: در بازه زمانی ۶ ماهه و برای هر کدام از مادران شیرده تا سقف ۴ میلیون تومان پرداخت می‌شود، البته این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود اما صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف شده هستند.

مرتضوی با اشاره به اینکه این طرح ۶ماهه است، گفت: امیدواریم در مراحل بعدی بتوانیم با تامین منابع بیشتر آن را گسترش دهیم. البته طرح‌های دیگری در راستای جوانی جمعیت در دست اقدام است که عمل خواهد شد./خبرآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.