کد خبر : 45678 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

خبرفوری: یارانه معیشتی 2 میلیون تومانی واریز شد | سورپرایز ویژه دولت برای دهک های کم درآمد

امشب مرحله اول واریز یارانه معیشتی جدید با رقم افزایشی 40 درصدی بحساب ها واریز خواهد شد.

 خبرفوری: یارانه معیشتی 2 میلیون تومانی واریز شد | سورپرایز ویژه دولت برای دهک های کم درآمد

یارانه معیشتی برای مردم مهم است.یارانه معیشتی برای دهک های کم در آمد واریز شد.یارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  سه دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تامین مسکن این گروه از مددجویان با مشارکت مردم و با استفاده از منابع عمومی و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تامین مسکن این گروه از مددجویان با مشارکت مردم و با استفاده از منابع عمومی و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 سید صولت مرتضوی در روز شنبه در برنامه رویداد ملی هم‌افزایی ظرفیت سازی اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: در سال ۱۴۰۱ برای مراکز نگهداری معلولین منابع خوبی تخصیص داده شد و شهریه ها و کمک های دولت افزایش پیدا کرد و امسال برای اولین بار در مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی افزایش ۴۰ درصدی داشتیم.

وی اضافه کرد: مهمترین توقع دولت از بهزیستی، رفتار شایسته با جامعه هدف است. حتما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم که به معنای توجه به درمان، اشتغال، مسکن است. بخشی از اینها از عهده دولت برمی آید و بخشی از آن از عهده دولتمردان با ساماندهی مشارکت اجتماعی برمی آید.

وزیر رفاه گفت: سازمان بهزیستی از جمله نهادهایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به یکی از ارگان ها و ارکان توانمندسازی معلولان و آحاد دچار آسیب های اجتماعی تبدیل شده است. این سازمان یکی از مظاهر بزرگ عدالت اسلامی است. شاهد مثال آن نیز توفیق ورزشکاران معلول در عرصه های بین المللی است.

مرتضوی با بیان اینکه بهزیستی نسبت به بازتوانی جامعه هدف گام های بلندی برداشته است، افزود: در حوزه آموزش نیز کار بسیار بزرگی انجام شده است. دختر شایسته کم بینا در کنکور ۱۴۰۲ با رتبه برتر در رشته پزشکی پذیرفته شده است. در بحث بهداشت و درمان، نظام جمهوری اسلامی ایران نیز برای آحاد مختلف اقدامات مهمی انجام شده است. مرگ و میر مادران هنگام زایمان در ایران به کمتر از ۲۰ نفر در هر یکصد نفر رسیده است. در حوزه اتکاء به خود، مناعت طبع، ایجاد اشتغال، کارآفرینی گام های بسیار بلندی برداشته شده که جای تقدیر دارد البته مشکلاتی در این حدود متصور است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم استغنای مالی را برای مددجویان فراهم کنیم و توجه کافی به ماموریت های سازمان بهزیستی داشته باشیم. سازمان بهزیستی تنوع ماموریت دارد و گاهی نیز ماموریت هایی که خارج از عهده بهزیستی است به بهزیستی واگذار می کنند که باید در این زمینه تلاش شود مشکلات برطرف شود.

وزیر رفاه تاکید کرد: باید به اشتغال مددجویان توجه شود، آموزش های لازم در این زمینه داده شود و منابع خوبی در این زمینه اختصاص داده شود. در حوزه مددجویان بهزیستی، بانک های عامل نیز همکاری بهتری از سایر بخش ها دارند. در حوزه اورژانس اجتماعی خیلی باید تلاش کرد.

مرتضوی افزود: افزایش سطح پوشش بیمه ای خدمات گیرندگان به ویژه زنان سرپرست خانوار، شناسایی استعدادهای برتر و کمک به این استعدادها تکلیف بهزیستی است. برای اینکه بتوانیم به تکالیف مان عمل کنیم باید خودمان را مجهز به خدمت بدون منت کنیم.

وزیر رفاه در بخش دیگری از سخنان خود به کودکان غزه اشاره کرد و گفت: جمع کثیری از مردم مظلوم غزه از باریکه ای محدود مورد هجوم همه جانبه استکباری جهانی قرار گرفتند و پس از حدود ۲۲ روز نزدیک به هشت هزار کودک و زن و سالمندان با وحشیانه ترین حملات مورد هجوم قرار گرفتند. قصه پرغصه اینجاست که سالها برای ایجاد نظم جهانی سازمان های مختلفی با هزینه کرد از جیب ملت های جهان ایجاد کردند و خیلی پرطمطراق از سازمان ملل و شورای امنیت سازمان حقوق بشر در جلسات دانشگاهی و گفت و گو از حدود اختیارات آنها سخن به میان می آید.

مرتضوی افزود: قدرت های بزرگ شعارشان ایجاد آزادی و دموکراسی در جهان بود اما مشاهده می شود که عده کمی در بخشی از فلسطین اشغالی تحت آماج شدیدترین حملات قرار گرفتند.

وی در ادامه به توفیق مددجویان در مسابقات پارالمپیک آسیایی تفلیس اشاره کرد که افتخار آفریدند و گفت: این قهرمانان بارها پرچم جمهوری اسلامی را برافراشتند و پرچم را جانمایه خود قرار دادند.

یارانه معیشتی

دهک‌بندی جدید یارانه معیشتی بگیران اعلام شد

فارس نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات الحاق دو دهک 6 و 7 به فرآیند افزایش یارانه کالابرگی را تشریح کرد.

سید صولت مرتضوی در مورد جزئیات الحاق دو دهک جدید به کالابرگ الکترونیکی گفت: حسب دستور رئیس جمهور دهک‌های ۶ و ۷ درآمدی هم مشمول افزایش یارانه در صورتی که اقلامی که پیش‌بینی شده را خریداری کنند، می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد شرایط جدید دهک‌بندی و صدک بندی افراد گفت: قانون‌گذار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده که نسبت به بازنگری در دهک‌بندی اقدامات جدیدی را انجام دهد و ما با استفاده از داده‌ها و اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مواردی که نیاز به اصلاح دارد را هرچند وقت یکبار انجام می‌دهیم.

وی تأکید کرد: صدک بندی از قبل وجود داشته و ما از صدک‌بندی به دهک‌ رسیدیم. امکان دارد افرادی در این دهک‌ها بالا و یا پایین شوند و همکاران ما مرتب این اطلاعات را بررسی می‌کنند و به محض اینکه اتفاقی بیفتد آن را به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم.

مرتضوی در مورد دلایل عدم استقبال از کالابرگ الکترونیکی گفت: دلایل مختلفی دارد، برخی مردم ترجیح می‌دهند پولی که به عنوان یارانه نقدی دریافت می‌کنند، در اختیار خودشان باشد و هر طور که علاقه دارند هزینه کنند. دلایل دیگری هم هست و ما هرچند ماه یکبار بررسی جامعی انجام می‌دهیم و یافته‌های جدیدی به دست می‌آوریم و بر اساس آن یافته‌ها، تصمیم جدیدی گرفته می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه فرایند کالابرگ پیچیده است و باید فرد به اندازه ۲۰۰ هزار تومان از کالابرگ خود را از کالاهای مدنظر خرید کند تا ۱۲۰ هزار تومان یارانه اضافه خرید کند، گفت: ما متناسب با سبد نیاز خانوار با کمک انستیتو تغذیه و مراکز صاحب نظر سبد کالابرگ را انتخاب کرده‌ایم و البته نگفته‌ایم که صد درصد یارانه را از کالاهای این سبد خریداری کنند که اگر آن طور باید باید همه ۴۰۰ هزار تومان یارانه صرف خرید آن می‌شد. اما گفته‌ایم هر کس تا ۲۰۰ هزار تومان یارانه خود را از کالاهای سبد کالابرگ خریداری کند، آن موقع ۱۲۰ هزار تومان یارانه اضافی دریافت خواهد کرد، بنابراین اختیاری در مورد خرید اقلام کالابرگ برای خانوارها وجود دارد.

طرح کالابرگ الکترونیکی که مصوبه مجلس دارد، با هدف تامین سلامت خانوار و مصرف ۱۱ قلم کالای ضروری مانند شیر خام، ماست، پنیر، مرغ، تخم مرغ، قند و شکر، روغن، برنج پرمحصول، گوشت قرمز منجمد، ماکارونی و حبوبات مورد مصرف خانوار قرار گیرد، بنابراین پیش شرطی گذاشته‌اند تا دهک‌های یک تا ۷ درآمدی اگر به میزان ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها خریداری کنند، اولا این کالاها به قیمت ۱۴۰۱ برایشان محاسبه می‌شود، ثانیا ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی خواهند گرفت که این مبلغ جدید هم باید صرف خرید همان کالاها شود.

کالابرگ یک الزام قانونی است که بر اساس قانون بودجه بر دوش دولت قرار داده شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس اطلاعات اقتصادی ایرانیان در پایگاه رفاه اجتماعی اقدام به شناسایی دهک‌های درآمدی می‌کنند.

مرتضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی (۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی) بیشتر شده است، گفت: امیدوار هستیم این طرح با اقبال عمومی بیشتری مواجه شود و بتوانیم این سامانه را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال افزایش یارانه نقدی گفت: آن چیزی که قانون‌گذار تکلیف کرده است، کالابرگ است. باید توجه داشته باشید که در خصوص پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی در برخی موارد مورد مواخذه قرار گرفتیم چرا که قانون کالابرگ را تکلیف کرده است.

وزیر کار گفت: در حال حاضر و در قانون بودجه ۱۴۰۲ ما مکلف هستیم تا کالابرگ را ارائه کنیم. در صورتی که مردم از کالابرگ استقبال نکنند همچنان امکان استفاده از یارانه نقدی را خواهند داشت.

وی با تاکید براینکه هم‌اکنون دولت طرحی برای افزایش یارانه نقدی ندارد، گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی کاملا اختیاری است و ما کسی را الزام نمی‌کنیم که شما حتما باید بروید کالا خریداری کنید. اما اعلام کردیم اگر کسی ۵۰ درصد یارانه خود را کالا خرید، معادل ۱۲۰ هزار تومان، یارانه بیشتر دریافت خواهد کرد. فعلا این گامی است که تعریف شده و امیدوار هستیم اثر خوبی بر روی زندگی دهک‌های کم درامد جامعه داشته باشد.

مرتضوی در پاسخ به سوالی در خصوص آزمون وسع و ابهامات و شکایاتی که بعضا در آن وجود دارد، گفت: واقعیت این است که موضوع دهک‌بندی‌ها چارچوب و قواعدی دارد. این قواعد براساس یکسری یافته‌ها به دست ما می‌رسد. به عنوان مثال تعریف شده است که اگر کسی خانه و خودرو داشته باشد و درآمد او نیز از یک مقدار مشخص بالاتر باشد، در دهک دهم قرار می‌گیرد.

اما فرق ابتدای دهک ۱۰ با انتهای دهک ۹ میلیمتری است و ممکن است با ۴ تا ۵ هزار تومان درآمد دهک فرد تغییر کند. در هر صورت باید متر و معیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند وارد سامانه شوند و اطلاعات خود را ثبت کنند، گفت: در نهایت پس از بررسی نتیجه به آنها اعلام خواهد شد. اگر طی این مرحله همچنان اعتراض داشته باشند می‌توانند به ستاد وزارت کار و یا ادارات کل استانی مراجعه کنند و دوستان ما پاسخ خواهند داد.

وزیر کار اظهار کرد: ما دهک بندی و صدک‌بندی داریم. فردی ممکن است صدک ۹۰ باشد و فرد دیگری صدک ۸۹، فردی که صدک ۸۹ است یارانه به او تعلق می‌گیرد اما فردی که صدک ۹۰ یا ۹۱ باشد، یارانه به او تعلق نمی‌گیرد./ ایلنا

واریز یارانه مرحله اول معیشتی آبان با ارقام جدید

مرحله جدید مستمری مددجویان سازمان بهزیستی کشور از دقایقی قبل به حساب افراد واجد شرایط واریز شده است و برای برخی که هنوز واریز نشده است هم حداکثر تا پایان امشب واریز خواهد شد.

ارقام جدید که براساس افزایش ۲۰ درصدی و مابه التفاوت مستمری‌ها در نظر گرفته شده است بدین شرح است:

یک‌نفره: ۷۶۴/۴۰۰ تومان

دونفره: ۱/۰۹۲/۰۰۰ تومان

سه‌نفره: ۱/۵۲۸/۸۰۰ تومان

چهارنفره ۱/۹۶۵/۶۰۰ تومان

پنج‌نفره: ۲/۴۰۲/۴۰۰ تومان/شهرآرانیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.