کد خبر : 46366 / /
/

حقوق بازنشستگان| حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

سورپرایز دولت برای کسانی که امسال بازنشسته شدند | جزئیات پرداخت حقوق بازنشستگان به همراه معوقات از امشب | حساب بانکی این بازنشستگان پرپول می شود

مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری جزئیات برقراری و پرداخت حقوق شاغلان تازه بازنشسته شده از وزارت آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

سورپرایز دولت برای کسانی که امسال بازنشسته شدند | جزئیات پرداخت حقوق بازنشستگان به همراه معوقات از امشب | حساب بانکی این بازنشستگان پرپول می شود

حقوق بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه دیده خواهد شد.همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان ، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

 از صندوق بازنشستگی کشوری رضا مسلمی درتشریح جزئیات برقراری و پرداخت حقوق شاغلان تازه بازنشسته شده آموزش و پرورش افزود. از مهرماه امسال ۶۵هزار و ۴۰۰ نفر از شاغلان وزارت آموزش و پرورش، بازنشست شده. یا در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: تا امروز برای ۵۳هزار و ۴۰۰ نفر از شاغلان فرهنگی که بازنشسته شده اند. با توجه به ارسال مدارک و مستندات لازم از سوی دستگاه اجرایی محل اشتغال، حکم بازنشستگی قطعی صادر شده است.

مسلمی افزود: از این تعداد که حکم بازنشستگی برای آن ها صادر شده. ۳۰هزار و ۵۹۶ نفر در مهرماه حقوق بازنشستگی خود را دریافت کرده اند.

وی گفت: ۲۱هزار نفر نیز که تا پیش از محاسبه حقوق ها حکم بازنشستگی آن ها جاری شده. از این ماه (آبان)، همراه با سایر بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق خود را دریافت خواهند کرد.

مدیرکل امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد. تعداد محدودی از بازنشستگان هستند. حکم بازنشستگی برای آن ها صادر شده. اما به دلیل اینکه تاریخ صدور حکم آن ها پس از موعد محاسبه حقوق آبان ماه بوده است. از آذرماه حقوق بازنشستگی را به همراه معوقات دریافت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این افراد نگران حقوق ماه‌های قبل خود نباشند. چراکه حقوق بازنشستگی از تاریخ بازنشستگی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مسلمی تصریح کرد: درحال حاضر ۱۲هزار پرونده نیز به دلیل نقص مدارک یا ارسال نشدن مستندات لازم از سوی دستگاه های آموزش و پروش محل خدمت، باز بوده و همچنان درحال رسیدگی و رفع نقص است. به محض تکمیل مدارک یا ارسال آن از سوی دستگاه مربوطه، حکم بازنشستگی این افراد نیز صادر و حقوق آنان برقرار خواهد شد.

جدیدترین داده‌های آماری صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان شهریور ۱۴۰۲ نشان از وجود یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۴۰ نفر از جامعه بازنشستگان و حقوق‌بگیران تحت پوشش این صندوق را دارد. یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۵ نفر از آنان بازنشسته، ۱۳ هزار و ۲۲۵ نفر به عنوان ازکارافتاده. ۶۱ هزار و ۹۹۱ نفر شاغل متوفی و ۲۳۸ هزار و ۱۴۹ نفر آنان را بازنشستگان متوفی تشکیل می‌دهند.

بیشترین افراد تحت پوشش مربوط به وزارت آموزش و پرورش با جامعه آماری ۶۹۵ هزار و ۸۶۸ نفر و در مجموع ۷۷.۴۱ درصد کل جامعه آماری صندوق بازنشستگی. و کمترین آن نیز از نیروهای وزارت نیرو با یک صدم افراد شاغل کسورپرداز به شمار می‌روند./ایرنا

حقوق بازنشستگان

ترمیم حقوق بازنشستگان از کی اجرایی می شود؟

 عباسعلی سلطانی‌کیا (رئیس هیات مدیره کانون عالی کارمندان دولتی بازنشسته مشمول قانون تامین اجتماعی) در نامه‌ای به مجلس خواستار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی و اجرای صحیح قانون و اعمال دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی شد.

در بخش‌هایی از این نامه آمده: "در طی دوران ۱۵ ساله اخیر، ترمیم حقوق بازنشستگان ذیحق مشمول قانون تامین اجتماعی کمتر از نرخ تورم سالانه بوده است و انتظار می‌رود که با متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ذیحق به رویه نادرست ترمیم حقوق سالانه بازنشستگان بیمه‌پرداز مشمول قانون تامین اجتماعی در ۱۵ ساله اخیر خاتمه داده شود."

در ادامه این نامه به عدم تناسبِ میزان مستمری و مدت بیمه‌پردازی اشاره شده و آمده: "این رویه نادرست و ناحق با دخالت عوامل مداخله‌گر و بازدارنده و تحمیل نظرات غیر بیمه‌ای به این سازمان انجام پذیرفته و پر واضح است که مدیران و کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و سایر صاحب‌نظران متخصص در امر بیمه به حسابداری بیمه‌ای و پرداخت حقوق بازنشستگی افراد متناسب با مدت بیمه‌پردازی و میزان بیمه‌پردازی واقف هستند.

در ادامه به منظور رفع تبعیض و حفظ و رعایت حقوق بازنشستگان بر اجرای مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی تاکید شده است. همچنین پیشنهاد شده "در نیمه اول سال ۱۴۰۲ و با تصویب هیات امناء و از محل کلیه منابع خود، از جمله مطالبات معوقه بیمه‌ای در تعهد دولت، نسبت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران ذیحق مشمول قانون تامین اجتماعی و جبران عقب ماندگی مستمریهای برقراری قبلی اقدام نماید به نحوی که متناسب‌سازی صد درصدی اعاده سطح حقوق نسبت به زمان برقراری حقوق مستمری محقق گردد."

در ادامه نامه آمده: "سازمان تامین اجتماعی مکلف است همه ساله حقوق پایه سال قبل بازنشستگان و مستمری‌بگیران مشمول قانون تامین اجتماعی را حداقل برابر با میزان درصد افزایش تورم سالانه افزایش دهد به نحوی که هر ساله اعاده سطح حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران مشمول نسبت به زمان برقراری حقوق مستمری بازنشستگی محقق گردد."/ایلنا

حقوق بازنشستگان

 میزان افزایش حقوق بازنشستگان تعیین شد

یک عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز، محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: در این‌ جلسه کمیسیون تلفیق درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان در طول برنامه هفتم توسعه تصمیم گیری کرد؛ این مصوبه در صورت تصویب در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان اجرایی می شود.

وی توضیح داد: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، ضریب حقوق بازنشستگان در طول سه سال اول اجرای قانون برنامه هفتم به میزانی افزایش پیدا می کند که حقوق بازنشستگان به ۹۰ درصد حقوق شاغلان برسد.

وی ادامه داد: این افزایش حقوق بازنشستگان به نحوی خواهد بود که فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلان مشابه در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه ۴۰ درصد و سال های دوم و سوم برنامه به ترتیب ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند.

تعیین و تکلیف متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان

یک کارشناس امور بیمه‌ای و بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی گفت: علیرغم اینکه برنامه ششم تا پایان امسال تمدید شده و طبق آن کلیه برقراری‌ها (حقوق‌ و مستمری‌ها) تا پایان این برنامه مشمول «متناسب سازی» می‌شوند اما برای برقراری‌های سال ۱۴۰۰ تاکنون، متناسب سازی اجرا نشده است؛ این درحالیست که عدم افزایش حقوق‌ها بر اساس میزان تورم باعث افت میزان حقوق مستمری‌بگیران شده است.

ناهید حیدری ، با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای کشور، سندی تحولی برای دستیابی به توسعه پایدار است، اظهار کرد: برنامه‌های توسعه‌ای موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد اما یکی از موضوعات مهمی که در این برنامه‌ها به آن توجه شده، صندوق‌های بیمه‌ای و سازمان تامین اجتماعی است. اصل ۲۹ قانون اساسی به صراحت به برخورداری از تامین اجتماعی به لحاظ بازنشستگی، حوادث و از کار افتادگی که حق آحاد مردم و تکلیف دولت است، اشاره کرده است. سیاست‌های رفاه و تامین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز بیانگر اهمیت صندوق تامین اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه دو شاخص «تامین امنیت خاطر نیروی کار» و «معیشت جامعه» با صندوق‌های بیمه‌ای و سازمان تامین اجتماعی گره خورده است، گفت: در برنامه‌های تحولی موادی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می‌دهند.

این کارشناس امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، تحقق عدالت اجتماعی، حفظ پایداری صندوق و پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی را از اهداف برنامه‌های تحولی در برنامه‌های توسعه‌ای عنوان کرد و ضمن تاکید بر رعایت تعهد بین نسلی، گفت: مسائل مربوط به تامین اجتماعی برای دستیابی به تامین اجتماعی پایدار در کنار داشتن منابعی پایدار و رعایت اصل محاسبات بیمه‌ای (که موجب ایجاد تعادل میان منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی شود) در برنامه‌های توسعه‌ای کشور گنجانده شده است.

حیدری با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی با ماهیت درآمد و هزینه‌ای است، تصریح کرد: این سازمان هیچگونه بودجه دولتی ندارد و طبق قانون سازمان، دولت یکی از مشترکان و پرداخت‌کنندگان حق بیمه از محل ۳ درصد و همچنین حق بیمه‌ی بیمه‌شدگان توافقی  دارای معافیت بیمه‌ای است، لذا دولت یکی از پرداخت‌کنندگان حق بیمه به این سازمان به شمار می‌رود. این در حالیست که حدود ۹۰ درصد درآمد سازمان از محل حق‌بیمه بیمه‌شدگان و کارفرمایان است.

این کارشناس امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به ماهیت بودجه‌ای سازمان، تاریخچه‌ای از اجرای همسان‌سازی در کشور را تشریح کرد و گفت: در تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۱ و بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ مبالغی به صورت یکسان در نظر گرفته شد تا آن را به مستمری مستمری‌بگیران اضافه کنند، اما در بند ب ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه به متناسب‌سازی اشاره کرده و براساس آن سازمان تامین اجتماعی مکلف است طبق قوانین مربوطه، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب کند. بسیاری از افراد شاید به اشتباه به جای واژه متناسب‌سازی، از همسان‌سازی استفاده می‌کنند، درحالی که بحث متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح است. اگرچه برای بازنشستگان لشکری و کشوری نیز همسان‌سازی اجرا شده است، اما به دلیل اینکه مشترکان صندوق‌های بیمه‌ای بازنشستگان لشکری و کشوری مستخدمان دولت هستند و افزایش‌های بازنشستگان‌شان تابعی از کارکنان و پرسنل شاغل‌شان است، این موضوع با بازنشستگان تامین اجتماعی ماهیتی متفاوت دارد؛ به عبارتی هم مبادلات برقراری مستمریشان متفاوت است و هم اینکه طیف متفاوتی ( اعم از کارگری دولتی و خویش فرمایی قراردادی و...) از بیمه‌شدگان به لحاظ نوع اشتغال دارند و سازمان تامین اجتماعی صندوق بیمه‌ای آنهاست.

حیدری با تاکید بر اینکه طبق ماده ۷۶ و ۷۷ دو شاخص «مدت بیمه‌پردازی» و «مبلغ بیمه‌پردازی»، در صندوق تامین اجتماعی و برای برقراری مستمری‌ها موثر است، خاطرنشان کرد: این دو شاخص مبنای برقراری تعهدات سازمان است، به همین دلیل به موضوع متناسب‌سازی برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی اشاره شده تا حقوق برقرارشده مستمری‌بگیران با توجه به زمان برقراری حقوق و تورم‌هایی که طی سال‌ها ایجاد شده، متناسب شود.

مدیرکل  اسبق امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هر بیمه‌شده‌ای طی بیمه‌پردازی‌اش براساس مبلغ دستمزد، حق‌بیمه خود را به سازمان پرداخت می‌کند، افزود: تعهدات سازمان براساس این حق بیمه‌ها و مدت پرداخت‌هاست.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.