کد خبر : 45992 / /
/

سهام عدالت | سهام عدالت سود

برای دارندگان سهام عدالت خبر خوش داریم | مبلغ دقیق سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟ | وراث سهام عدالتی برای دریافت سود چه کار کنند؟

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: پرداخت سود سهام عدالت منوط به برگزاری کامل مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر است.

برای دارندگان سهام عدالت خبر خوش داریم | مبلغ دقیق سود سهام عدالت 1402 چقدر است؟ | وراث سهام عدالتی برای دریافت سود چه کار کنند؟

سود سهام عدالت هر ساله برای دارندگان سهام عدالت واریز می شود و معمولا زمان واریز سود اواخر سال است. سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت 500 هزار تومانی با دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی متفاوت است. سود سهام عدالت سال 1401 طی دو مرحله واریز شد و مبلغ واریزی برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی و 500 هزار تومانی متفاوت بود. در سال 1402 فرآیند پرداخت سود سهام عدالت به مانند سال گذشته خواهد بود و احتمالا مرحله اول سود سهام عدالت آذرماه پرداخت خواهد شد. است. درباره مبلغ سود سهام عدالت در سال 1402 گفته شده که مشابه سال قبل خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: پرداخت سود سهام عدالت منوط به برگزاری کامل مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر است.

مهدی حاجی وند، دستیار و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، اعلام کرد که پرداخت سود سهام عدالت به برگزاری کامل مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر و یا به اصلاح شرکت‌هایی که برخی از سهام آن‌ها به صورت سهام عدالت واگذار شده است، وابسته است.

وی افزود: بعد از برگزاری مجامع شرکت‌ها، یک مهلت قانونی وجود دارد که در طول آن باید سود به سهامداران پرداخت شود. به همین دلیل، تا زمانی که این مهلت قانونی به پایان نرسیده است، دریافت سود همچنان ادامه خواهد داشت و نمی‌توان زمان و مقدار سود سهام عدالت را مشخص کرد. اطلاعات دقیق درباره زمان و مقدار پرداخت سود سهام عدالت، به محض تعیین آن‌ها، به صورت رسمی ارائه خواهد شد.

حاجی وند در ادامه توصیه کرد که سهامداران خبرهای مربوط به سهام عدالت را از مراجع رسمی پیگیری کنند و توجه داشته باشند که برای دریافت سود سهام عدالت نیازی به حضور حضوری ندارند. همچنین، سهامداران نباید هیچ مبلغی را واریز کنند و هیچ لینک یا نرم‌افزاری را باز نکنند.

پیشتر رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از پرداخت سود قطعی به دارندگان سهام عدالت تا پایان آذرماه امسال خبر داده بود.

به‌گفته سعادتی، سود سهام عدالت امسال برای برخی از سهامداران تحت پوشش، از یک تا دو میلیون تومان است. برای برخی دیگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است.

سهام عدالت

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث رایگان انجام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تشکر از متولیان برگزاری نمایشگاه کیش اینوکس اظهار کرد: امیدواریم که نمایشگاه کیش اینوکس به توسعه مسائل مالی کمک کند بازار سرمایه به عنوان یکی از بازوی تامین مالی اقتصاد کشور نقش بسیار مهمی دارد.

او افزود: طی دهه های گذشته نقش تامین مالی از طریق بازار سرمایه در اقتصاد کشور کمرنگ بوده است اما خوشبختانه از سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون اوراق بهادار نقش بازار سرمایه پررنگ تر شد

رئیس سازمان بورس گفت: در سال ۱۴۰۱، حدود ١٥٠٠ همت در مجموع سیستم بانکی افزون بر وام هایی که طی سال های گذشته به بخش های غیر دولتی تخصیص داده بود در حالی که این مبلغ سال گذشته در بازار سرمایه ۶۰۰ همت بوده که برآورد ما حدود ۳۰ درصد است در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۵حدود ۱۴ بوده است.

عشقی تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال مجموع انتشار اوراق و افزایش سرمایه حدود ۳۰۰ همت تامین مالی صورت گرفته انتظار می‌رود تا پایان سال این عدد به ۸۰۰ همت افزایش یابد.

او بیان کرد این اعداد نشان میدهد که بازار سرمایه می‌تواند نقش موثری در تامین مالی اقتصاد صورت پذیرد و امید می‌رود با توجه به اقدامات این ارقام افزایش یابد

رئیس سازمان بورس بیان کرد : در سال جاری تعداد نهادهای مالی فعال به بیش از هزار نهاد مالی رسیدیم در دوسال گذشته به ۲۰۰ نهاد مالی به منظور خدمات رسانی بهتر مجوز هایی در قالب کارگزاری، سبدگردان و ... غیره رسیدم ، تعداد شرکت های پذیرفته شده نیز به ۸۰۰ عدد رسیده است.

او گفت: در ۱۰ سال گذشته روند تامین مالی در کشور مناسب نبوده و میزان استهلاک سرمایه از سرمایه گذاری های جدید بیشتر بوده است ، لذا به منظور تشویق جذب سرمایه یکی از برنامه های اصلی سازمان بورس است در همین راستا ۹ محور راهبردی و ۲۱ برنامه جامع بتوانیم به این امر مهم بپردازیم.

عشقی تصریح کرد: بحث ارتقا حاکمیت شرکتی یکی از موانع جدی در بحث سرمایه گذاری شناسایی شده است که برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

او بیان کرد: بحث گسترش ابزارهای مالی نیز یکی دیگر از برنامه های ما است ، در حوزه خدمات مالی در بازار سرمایه خوشبختانه بخش خصوصی عملکرد خوبی طی چندسال گذشته داشته است و بخش عمده خدمات به بخش خصوصی اختصاص داده شده است.

عشقی گفت: یکی از عوامل رونق بازار سرمایه در بازار اولیه و ثانویه بحث پیش بینی پذیری بودن این بازار است که با برخی نگاه های سینوسی به بخشی از بازار سرمایه و صنایع اعتماد سهامداران از بین می‌رود و سال ها بازگشت آن طول می‌کشد

او بیان کرد: در یک طرحی در مهرماه حدود ۲هزار میلیارد تومان تامین مالی برای پروژه در بازار سرمایه‌گذاری حرفه ای صورت گرفته ، با وجود آنکه بازار سرمایه در حال حاضر چنگی به دل نمی‌زند اما صندوق های سهامی پذیره نویسی شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

رییس سازمان بورس بیان کرد: از تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی خواهان کمک و اعتماد سازی هستیم، ابزارهای مالی و صندوق های سرمایه‌گذاری برای سلایق مختلف اکنون در بازار سرمایه وجود دارد که می‌توانند متناسب با میزان ریسک پذیریشان از آن ها بهره گیرند

او گفت: سهام عدالت تقریبا یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری را شامل می‌شود که در این مدت ۱۷ سال یک عده ای فوت کردند. دستگاه های مختلف به سازمان کمک کردند تا به صورت الکترونیک بتوان آن ها را به وراث بدون هیچ کارمزدی انتقال داد فقط نیاز است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

عشقی تصریح کرد: انشاالله بتوانیم تا پایان سال بخشی از مجامع شرکت های سرمایه گداری استانی را برگزار کنیم برنامه مفصلی در این حوزه در شورای عالی بورس دیده شده است.

سهام عدالت

وراث سهام عدالت برای تشکیل پرونده به این سامانه مراجعه کنند

معاون سمات با اشاره به انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه میراث، گفت: پیش بینی می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری انتقال سهام عدالت همه متوفیان به وراث تعیین تکلیف شود.

محمود حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار در همایش تشریح فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اظهار کرد: رونمایی از سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان (سامانه میراث) دغدغه حدود ۱۵ میلیون نفر را حل و فصل می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ درگذشته‌اند، افزود: در حال حاضر بیش از ۴۴ میلیون نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که این موضوع برای شرکت‌های کارگزاری یک فرصت ویژه را شکل داده است.

حسنلو گفت: در موضوع تقسیم قهری سهام عدالت به وراث نیز مجدداً یک فرصت نهفته برای کارگزاران به وجود می‌آید و با توجه به این که بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار متوفی سهام عدالت در ایران وجود دارد، پیش بینی می‌کنیم که یک جامعه حدود ۱۵ میلیون نفری برای ورود به بازار سهام در انتظار صنعت کارگزاری باشند که می‌تواند یک فرصت بزرگ و مغتنم برای کارگزاران در جهت جذب مشتریان جدید باشد.

وی با اعلام اینکه اجرای طرح انتقال سهام متوفیان سهام عدالت به وراث بر اساس زمانبندی و سال فوت آن‌ها خواهد بود، افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی در ادامه مسیر تحول دیجیتال خود با رونمایی از سامانه (میراث) در روزهای آتی تقسیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث را به صورت الکترونیک انجام می‌دهد و پیش بینی می‌کنیم تا قبل از پایان سال جاری انتقال سهام عدالت همه متوفیان به وراث تعیین تکلیف شود.

حسنلو تصریح کرد: شرکت سپرده گذاری مرکزی در فرایند تسهیم و انتقال هیچ گونه پیامکی از سرخط‌های شماره دار و بدون ماسک ارسال نمی‌کند و از نظر ما این پیامک‌ها بی اعتبار است و مردم نباید به این پیامک‌ها توجه کنند.

معاون سمات گفت: وراث سهام عدالت برای دریافت جدول زمان بندی و تشکیل پرونده به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای این طرح ملی به سایت اینترنتی شرکت سپرده گذاری مرکزی به نشانی www.csdiran.ir مراجعه کنند.

زمان و مبلغ سود سهام عدالت در سال 1402

مهدی سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس از پرداخت سود قطعی به دارندگان سهام عدالت خبر داد. افزود سود سهام عدالت ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه پرداخت می‌شود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز به تازگی درباره شرایط و نحوه پرداخت سود سهام عدالت گفت. با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند. اختلاف چندماهه را شاهد هستیم. هنوز نهایی نشده اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته یعنی همان آذرماه، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

به‌گفته سعادتی، سود سهام عدالت امسال برای برخی از سهامداران تحت پوشش، از یک تا دو میلیون تومان است. برای برخی دیگر از سهامداران هم مبلغ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزارتومان برآورد شده است.

با توجه به سخنان مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بسیاری از دارندگان سهام عدالت سود چند میلیونی دریافت خواهند کرد. او گفته است: برای افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد.

همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه کشوری شرکت‌های تعاونی سهام عدالت می گوید: فکر می‌کنم سود سهام عدالت امسال هم مانند سود سال گذشته خواهد بود.

اما سود سهام عدالت در سال جاری چقدر بوده است؟ سال ۱۴۰۱ سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰ طی دو مرحله واریز شد. روند پرداخت مرحله اول از روز ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز و تا سوم دی ماه ادامه یافت. در مرحله نخست سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند.

فرآیند پرداخت مرحله دوم نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ انجام گرفت. در اسفندماه نیز سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارایی داشتند، به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷ و ۷۲۱ هزار تومان سود دریافت کردند. همچنین افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود به ایشان تعلق گرفت.

بیش از ۴۹ میلیون نفر در کشور مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند. هنوز مبلغ سود سهام عدالت در سال جاری که مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود مشخص نشده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.