کد خبر : 44739 / /
/

حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

خبر جدید از واریز معوقات حقوق بازنشستگان فرهنگی | معلمان بازنشسته این خبر مهم را از دست ندهند

آخرین وضعیت پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان فرهنگی و معلمان بازنشسته اعلام شد.

خبر جدید از واریز معوقات حقوق بازنشستگان فرهنگی | معلمان بازنشسته این خبر مهم را از دست ندهند

حقوق بازنشستگان در ایران بر اساس قوانین و مقرراتی تعیین می‌شود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله طبقه بازنشستگان، نوع شغل و زمان خدمت است. در ایران، بازنشستگان به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌شوند.به طور کلی، حقوق بازنشستگان شامل حقوق پایه، بیمه‌های اجتماعی، بیمه تکمیلی، روزهای تعطیل و تعطیلات سالانه، یارانه‌ها و منافع دیگر است. همچنین، سازمان تامین اجتماعی در صورت لزوم می‌تواند تغییراتی در حقوق بازنشستگان اعمال کند.یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگی استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

بازنشستگان فرهنگی از عدم واریز معوقات و پاداش پایان خدمت علیرغم آغاز شدن سال تحصیلی جدید انتقاد کردند.

در قانون اجازه داده شده که از بازنشستگان فرهنگی ۲۴ ساعته کلاس داده شود اما رویه آموزش و پرورش باعث بی میلی معلمان بازنشسته برای قبول کلاس شده است.

جمعی از بازنشستگان فرهنگی که بیش از یک سال است خدمت آن‌ها خاتمه یافته است، از عدم واریز پاداش پایان خدمت خود انتقاد کردند.

این بازنشستگان می‌گویند: سال تحصیلی جدید آغاز شده، اما هنوز پاداش پایان خدمت برای سال قبل پرداخت نشده است.

این در حالیست که یکی از نمایندگان مجلس، بخشی از معضل خالی ماندن کلاس‌ها از معلم را به این موضوع مربوط دانسته است؛ محمد وحیدی نماینده بجنورد در این رابطه گفته است: «با وجود اینکه مهرماه آغاز شده، اما ۲۳ هزار کلاس درس فاقد معلم است، در حالی که در قانون اجازه داده شده که از بازنشستگان استفاده شود، هر چند وزیر نیز مصوبه‌ای اخذ کرده که به بازنشستگان ۲۴ ساعته کلاس داده شود، اما اکنون بازنشستگان از این موضوع استقبال نمی‌کنند، زیرا ۲ سال است که پاداش خود را دریافت نکرده‌اند».

بازنشستگان انتظار داشتند تا پایان شهریور معوقات آن‌ها واریز شود؛ در این رابطه وعده‌هایی نیز به آنان داده شده بود.

صندوق بازنشستگی فولاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که معوقات سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ اصلاحیه همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق را پرداخت و به حساب آنان واریز کرد.

در این اطلاعیه آمده است: صندوق بازنشستگی فولاد بخش دیگری از معوقات حقوق بازنشستگان این صندوق را پرداخت و به حساب آنان واریز کرد. این معوقات مربوط به اصلاحیه همسان سازی برای ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۱۴۰۰ است که با تاکید و پیگیری‌های مدیرعامل و مجموعه مدیریتی صندوق فولاد پرداخت شد.

لازم به توضیح است، صندوق فولاد پیش‌تر و ۱۷ شهریور ماه امسال، معوقات اصلاحیه همسان سازی برای سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ را پرداخت کرده بود.

این اطلاعیه می‌افزاید: پیگیری‌های صندوق بازنشستگی فولاد برای تامین منابع مالی لازم جهت پرداخت باقیمانده معوقات بازنشستگان ادامه دارد و این موضوع از مهم ترین اولویت‌های صندوق است و در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

عمده‌ای از آنچه که تکلیف بود در ۲ سال گذشته به ویژه سال ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام گرفته است اگر بنا باشد همسان‌سازی مجددی انجام گیرد باید منتظر باشیم و ببینیم چه حکمی در برنامه هفتم تصویب خواهد شد.

منظور افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی هم فرقی نمی‌کند، در واقع تعدیل مستمری‌های بازنشستگان در ۲ سال گذشته به خوبی انجام گرفته است اگر موارد جدیدی هم بنا شود که صورت گیرد باید ببینیم مصوبات نهایی برنامه هفتم چه می‌شود.

حقوق بازنشستگان

واکنش دولت به حذف همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

در حال حاضر نمایندگان بخش بازنشستگی تاکید دارند که مهم‌ترین خواسته کنونی بازنشستگان، دیده شدن موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه است؛ این در شرایطی است که دولت در برنامه هفتم درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برنامه مشخصی ارائه نکرده است.

در همین رابطه حتی علی بابایی‌کارنامی، نماینده سازی در مجلس هم گفت: تاکنون دولت درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم سکوت کرده است.

وی با بیان اینکه بازنشستگان دغدغه دارند، تصریح کرد: این موضوع باید تعیین‌تکلیف شود؛ دولت قبلی در این حوزه سیاسی‌کاری کرده، دولت فعلی نیز سکوت کرده است.

بابایی تاکید کرد: بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین‌اجتماعی به نوعی از مجلس توقع دارند و ما باید بر اساس آیین‌نامه در برنامه هفتم احکام مربوطه را مشخص کنیم.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر و رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه توسعه نه‌تنها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این‌که صندوق‌های بیمه‌ای و به خصوص تامین‌اجتماعی را محروم می‌کنند از مطالباتی که از دولت دارند. دیون دولت در قالب سهام تاکنون پرداخت می‌شده که این را برداشته‌اند. یعنی عملا چیزی تحت عنوان این‌که همسان‌سازی اتفاق بیفتد، تا این لحظه در برنامه هفتم توسعه ندیده‌ایم.

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ششم توسعه دو سال است که پشت سر هم تمدید می‌شود و یکی از بند‌های آن، همسان‌سازی حقوق بوده است. چرا همسان‌سازی را متوقف کردند؟ نمی‌شود که یک بند یک برنامه جامع را اجرا کرد و یک بند را اجرا نکرد.

صادقی متذکر شد: اگر دولت عملا دنبال اجرای متناسب‌سازی حقوق بود، در برنامه ششم که دو سال است تمدید شده، باید در این دو سال همسان‌سازی را اجرا می‌کردند، ولی شاهد بودیم که اجرای همسان‌سازی متوقف شده بود.

وی عنوان کرد: زمانی که برنامه در حال اجرا متوقف می‌شود، انتظار دارید بیایند برای آینده همسان‌سازی را اجرا کنند؟ اگر می‌خواستند همسان‌سازی را اجرا کنند، خب حقوق را هم منطبق با تورم افزایش می‌دادند.

سورپرایز بزرگ اول صبحی درباره حقوق بازنشستگان

بر اساس گفته های اعضای کارگری شورای عالی کار سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.

به گزارش عرشه آنلاین، بازنشستگان و کارگران در انتظار پایان همسان سازی حقوق خود هستند تا میزان حقوقشان در ماه‌های آینده مشخص شود.

در جدیدترین خبر‌های رسیده اعضای کارگری شورایعالی کار جدیدترین تصمیم گیری‌هایی که درباره مبلغ افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران از مهرماه صورت گرفته را مطرح کردند.

بر اساس گفته‌های اعضای کارگری شورای عالی کار ما منتظر هستیم تا دعوتنامه‌ها به دستمان برسد ، امیدواریم تا آخر این هفته بتوانیم برای افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران تصمیم درستی بگیریم.

بر اساس گفته آن‌ها حقوق و مزد در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ باید ترمیم شود تا قدرت خرید مردم بتواند بالاتر رود ، در این روز‌ها سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته چشم انتظار اعلام مبلغ افزایش حقوقشان در نیمه دوم سال هستند ، سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند./ایسنا

حقوق بازنشستگان

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان از چه تاریخی اجرایی می شود ؟

محمد وحیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهار‌‌شنبه، 5 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 153 آیین‌نامه داخلی درباره موضوعاتی که از صحن جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می‌شود، گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت در لایحه برنامه هفتم اعتراض دارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در ادامه با اشاره به روش بررسی پیشنهاداتی که به همراه الحاقی‌ها به کمیسیون تخصصی می‌رود، عنوان کرد: روز گذشته زمانی که نوبت طرح پیشنهاد آقای آصفری در کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد، اجازه طرح موضوع به وی داده نشد.

وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون تخصصی نباید اجازه ارائه پیشنهاد نمایندگان را از آنها بگیرد به ویژه اینکه این موضوع، امتحان بزرگی برای دولت و مجلس است.

وحیدی در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم یادآور شد: بعد از این موضوع دولت قبل در پایان دوره خود لایحه‌ای به مجلس ارائه داد اما دولت جدید آن را پس گرفت و قرار شد بعد از اصلاح آن را به مجلس ارائه کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تذکر خود با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آنها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه مجلس تکلیف دولت را برای حل مشکل بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مشخص کرده بود، گفت: دولت در اجرای این ماده کوتاهی کرد اما در حال حاضر جای جبران آن وجود دارد لذا از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و دولت می‌خواهم برای حل این موضوع کمک کنند.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: هر نماینده‌ای که برای حل موضوعات ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه، پیشنهادی دارد می‌تواند علیرغم دارا نبودن رأی در این کمیسیون، با حضور خود در جلسه ارائه نظر کرده و نقش نمایندگی خود را ایفا کند./خانه ملت

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.