کد خبر : 43300 / /
/

تشخیص ۶ بیماری خطرناک از طریق گوش‌ | این علامت ها را جدی بگیرید

شنیدن صدای وزوز در گوش می‌تواند نشان دهنده مشکلات مرتبط با فشار خون بالا باشد. مشکل شایع شنوایی معمولا نشانه‌ای از مشکلی جدی نیست و ممکن است خود به خود رفع شود. در افراد مبتلا به فشار خون بالا صدای وزوز در گوش یکی از علائم شایع گزارش شده است.

تشخیص ۶ بیماری خطرناک از طریق گوش‌ | این علامت ها را جدی بگیرید

ارزیابی های علمی نشان داده که گوش‌مان کارایی بسیاری بیش‌تری از صرف کمک کردن به شنیدن دارد. از معنای چین‌های مورب در لاله گوش برای قلب تا این که چگونه ترشحات جرم گوش می‌تواند علامت هشدار دهنده سرطان باشند. گوش‌ها می توانند شواهد و علائم زیادی را در مورد وضعیت سلامتی تان فاش سازند.

 
به نقل از سان، در ادامه به بررسی علائم و نشانه‌های شش بیماری مختلف می‌پردازیم که می‌توانند بر گوش‌های‌تان تاثیر بگذارند:

۱-بیماری قلبی

اگر زیر ۶۰ سال دارید و دارای چین مورب در لاله گوش هستید ممکن است در معرض خطر بیماری عروق کرونر قلب (CAD) باشید. این هشدار غیرمعمول که علامت فرانک نامیده می‌شود در مورد افرادی مشهوری، چون استیون اسپیلبرگ و جورج دلبلیو بوش مشاهده شده است. علامت فرانک یک چین مورب در لاله گوش است که از تراگوس در سرتاسر لاله به لبه پشت لاله گوش کشیده می‌شود. این علامت به نام "سندرس تی. فرانک" نامگذاری شده است.

فرض بر این است که علامت فرانک نشان دهنده بیماری قلبی عروقی یا دیابت است. هیچ پاسخ قطعی‌ای در مورد ارتباط بین چین و چروک‌های گوش و حملات قلبی وجود ندارد، اما برخی از پزشکان فکر می‌کنند که روند زمینه‌ای که باعث این دو می‌شود مشابه است. یک نظریه نشان می‌دهد که چین لاله گوش با از دست دادن الاستین و فیبر‌های الاستیک در پوست مرتبط است همان فرآیندی که به عروق خونی در بیماری عروق کرونر قلب آسیب می‌زند. بیماری عروق کرونر قلب قابل درمان نیست، اما مدیریت آن می‌تواند به کاهش احتمال بروز مشکلاتی مانند حملات قلبی کمک کند.

چه زمانی نگران شویم؟

اگر احساس درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید با پزشک خود مشورت کنید.

۲-فشار خون بالا

شنیدن صدای وزوز در گوش می‌تواند نشان دهنده مشکلات مرتبط با فشار خون بالا باشد. مشکل شایع شنوایی معمولا نشانه‌ای از مشکلی جدی نیست و ممکن است خود به خود رفع شود. در افراد مبتلا به فشار خون بالا صدای وزوز در گوش یکی از علائم شایع گزارش شده است. فشار خون زمانی است که فشار در رگ‌های خونی فرد به طور غیرعادی بالا باشد و اگر درمان نشود می‌تواند پیامد‌هایی جدی به همراه داشته باشد.

نتیجه بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که ۴۴ درصد از افرادی که وزوز گوش را تجربه کرده اند مبتلا به فشار خون بالا هستند. ارتباط بین این دو وضعیت به شبکه ظریف عروق در سیستم شنوایی شما مربوط می‌شود. هنگامی که فشار در این سیستم ایجاد می‌شود می‌تواند منجر به علائم وزوز گوش شود. مطالعه‌ای در برزیل نشان داد که وزوز گوش که مانند صدای ضربان، نبض یا پمپاژ است و می‌تواند با فشار خون مرتبط باشد.

چه زمانی نگران شویم؟

اگر به طور مداوم یا مرتب صدا‌هایی مانند وزوز، زنگ یا زمزمه در گوش خود می‌شنوید باید به پزشک عمومی تان مراجعه کنید. فشار خون بالا معمولا علائم زیادی ندارد بنابراین، ارزش دارد که وزوز گوش را بررسی کنید.

۳- عفونت قارچی

خارش گوش ممکن است نشان دهنده وجود عفونت قارچی باشد. قارچ‌ها (معمولا آسپرژیلوس و کاندیدا) رشد کرده و در مجرای گوش پخش می‌شوند.

هنگامی که آسپرژیلوس باعث عفونت قارچی گوش می‌شود ممکن است نقاط زرد یا سیاه و لکه‌های سفید مبهم در کانال گوش خود مشاهده کنید. اگر کاندیدا مقصر باشد ممکن است ترشحات سفید رنگ و غلیظی از گوش خود مشاهده کنید. علائم دیگر گوش درد، پوسته پوسته شدن پوست اطراف کانال گوش، سردرد، وزوز گوش و کاهش شنوایی را شامل می‌شوند.

چه زمانی نگران شویم؟

در صورت بروز هر یک از علائم پیش‌تر ذکر شده با پزشک تان مشورت کنید. عفونت‌های قارچی گوش بدون درمان از بین نمی‌روند.

۴-سرطان سینه

وجود مقداری جرم گوش طبیعی و مفید است. مواد زرد رنگ از ورود حشرات و کثیفی به کانال‌های گوش جلوگیری می‌کند. با این وجود، جرم گوش با بافت مرطوب و چسبنده موضوعی طبیعی نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهند که جرم مرطوب ممکن است نشانه جهش در ژن ABCC۱۱ باشد که می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. علائم شایع‌تر سرطان سینه عبارتند از: توده روی سینه، تغییر شکل سینه، بثورات پوستی یا تغییر در ظاهر نوک پستان.

چه زمانی نگران شویم؟

مهم است به خاطر داشته باشید که داشتن جرم گوش به این معنی نیست که یک زن حتما به سرطان سینه مبتلا می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهند که این عامل تنها یکی از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

اگر تجمع جرم گوش برای تان آزار دهنده است می‌توانید چند قطره گوش از داروخانه خرداری کنید. هرگز سعی نکنید تجمع جرم گوش را خودتان با انگشتان، پنبه یا هر چیز دیگری پاک کنید. این کار می‌توانید به گوش تان آسیب برساند و جرم را بیش‌تر به سمت بخش‌های پایین‌تر و عمیق گوش سوق دهد.

اگر قطره‌های گوش باعث کاهش جرم گوش تان نشدند یا چسبندگی آن را کاهش ندادند برای جرک گیری گوش با پزشک تان قرار ملاقاتی داشته باشید.

۵-سندرم گوش قرمز

گذراندن طولانی مدت وقت زیر نور خورشید و حتی خجالت می‌تواند باعث قرمز شدن گوش‌ها شود با این وجود، ابتلا به سندرم گوش قرمز (RES) نیز می‌تواند باعث قرمزی گوش شود. سندرم گوش قرمز یک بیماری نادر است که باعث سوختن و درد لوب‌ها می‌شود. برای برخی افراد درد ناشی از آن می‌تواند تیز و شدید باشد. هم‌چنین، امکان دارد از لوب‌های شما به گونه‌ها، فَک یا پشت سرتان گسترش یابد. حملات ناشی از این بیماری معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

چه زمانی باید نگران شویم؟

کارشناسان هنوز نمی‌دانند چه عاملی باعث بروز سندرم گوش قرمز می‌شود، اما تصور نمی‌شود که بیماری جدی‌ای باشد. با این وجود، اگر علائم آن مکرر یا دردناک است یا اگر نمی‌توانید به درستی با گوش آسیب دیده تان بشنوید باید با پزشک مشورت کنید.

۶- بیماری کلیوی

اگر گوش تان دارای منگوله پوستی یا آکروکوردون است ممکن است نشان دهنده وجود بیماری کلیوی باشد. آکروکوردون گونه‌ای تومور خوش خیم کوچک است که در بخش‌هایی که پوست چین می‌خورد (و برهم ساییده می‌شود) ایجاد می‌شود مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران. نتیجه مطالعه‌ای انجام شده که در قالب مقاله‌ای در مجله پزشکی بریتانیا چاپ شده این نشان می‌دهد که آکروکوردون به طور خاص در مورد نوزادان تازه متولد شده دچار مشکلات کلیوی صدق می‌کند.

دانشمندان معتقدند که این بدان خاطر است که رشد مجرای کلیوی و گوش‌ها در دوران بارداری همزمان رخ می‌دهد. بنابراین، هر نوع اختلال در این مدت زمان می‌تواند به نوعی منجر به غیر طبیعی شدن وضعیت و کارکرد کلیه و گوش‌ها شود. بیماری کلیوی زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها آن گونه که باید کار نمی‌کنند. سایر علائم بیماری کلیوی در نوزادان یا کودکان شامل تورم پاها، ادرار کف آلود و افزایش خروجی ادرار است.

چه زمانی باید نگران شویم؟

در صورت داشتن علائم بیماری کلیوی کودک خود را نزد پزشک عمومی ببرید./فرارو

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.