کد خبر : 42042 / /
/

هشدار مدیریت بحران برای تهرانی ها | رگبار باران در شمال و گردوخاک در جنوب تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به صدور هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی از مردم این استان خواست که از فردا تا چهارشنبه از حضور در کنار رودخانه ها فاصله بگیرند.

هشدار مدیریت بحران برای تهرانی ها | رگبار باران در شمال و گردوخاک در جنوب تهران

حامد یزدی مهر با اشاره به صدور هشدار زرد سازمان هواشناسی گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده از فردا یکشنبه تا روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه، احتمال رگبار باران و رعد و برق در بخش‌های شمالی و ارتفاعات شمال شرقی استان تهران و نیز احتمال وزش باد شدید و گاهی خیلی شدید، خیزش موقت گردوخاک و کاهش نسبی کیفیت هوا در مناطق جنوب و غرب استان تهران وجود دارد. در همین راستا نیز به ساکنان این مناطق توصیه می‌شود از حضور و اتراق در کنار رودخانه‌ها و نیز قرار گرفتن در ارتفاعات، مجاورت درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی پرهیز کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با اشاره به حادثه سیلاب مردادماه ۱۴۰۱ که طی پدیده نادر مونسون رخ داد نیز گفت:‌ در پی این پدیده شاهد جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان‌های فیروزکوه، شمیرانات، تهران، پردیس و پاکدشت بودیم. در این سیل علاوه بر بارش‌ها عوامل مهمی همچون نوع پدیده، جنس خاک، پوشش گیاهی و خشکسالی نیز دخیل بود.

وی به از دست رفتن رطوبت خاک به عنوان مهمترین عامل وقوع سیل مرداد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: رصد، پایش و صدور هشدار و پیش آگاهی‌های به موقع به مردم عزیز باعث شد تا میزان خسارات جانی، بسیار کاهش پیدا کند، لذا از همه شهروندان می‌خواهیم توصیه‌ها و هشدارهای مدیریت بحران را جدی بگیرند.

یزدی‌مهر در ادامه به دیگر اقدامات مدیریت بحران در سیلاب مرداد ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: بسیج منابع تمامی دستگاه‌های دولتی و خصوصی و گسیل به مناطق سیل زده از اقدامات مهم و شاخص اداره کل مدیریت بحران استان تهران در زمان پس از وقوع سیلاب در مردادماه پارسال بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با تاکید بر ضرورت ایجاد سیل گیر در پهنه آبخوان‌ها افزود: رخداد سیل به عوامل زیادی مرتبط می‌شود که یکی از عوامل همین سیل گیرها محسوب می‌شوند.

وی گفت: در مناطق تحت تاثیر سیل مرداد ۱۴۰۱ تعداد زیادی دیواره حائل و سیل بند وجود داشت اما به واسطه سیل‌های واریزه‌ای قبل و حرکت توده‌های رسی و سنگی اغلب آنها پر و فاقد کارایی شده بود که می‌بایست توسط دستگاه‌های مرتبط قبلا رسوب‌زدایی و تخلیه انجام می‌گرفت. ولی دلیل اصلی وقوع سیل مرداد ۱۴۰۱ قطعا نوع پدیده و جنس خاک و به توپوگرافی منطقه وابسته بوده است.

یزدی مهر در خصوص اقدامات مدیریت بحران پس از وقوع سیل مرداد ۱۴۰۱ در مناطق تحت تاثیر اظهارکرد: اداره کل مدیریت بحران علاوه بر گسیل منابع و ایجاد هماهنگی و هم افزایی توانست با همکاری دستگاه‌های مرتبط تکلیف خسارت دیدگان را روشن کند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.