کد خبر : 41187 / /
/

هشدار جدی هواشناسی برای ۱۵ استان | باد شدید و گردو خاک در راه است

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک از شنبه تا سه‌شنبه ( ۲۴ تا ۲۷ تیر) خبر داد.

هشدار جدی هواشناسی برای ۱۵ استان | باد شدید و گردو خاک در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از افزایش سرعت وزش بادهای شمالی تا محدوده ۳۲ نات و افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲ متربه‌ویژه در روز دوشنبه(۲۶ تیر) در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در فراساحل از بعدازظهر یک‌شنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه ( ۲۵ تا ۲۷ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در نواحی غربی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و سه‌شنبه در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی درسواحل و فراسواحل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک از شنبه تا سه‌شنبه ( ۲۴ تا ۲۷ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در شمال آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان، یکشنبه در نیمه‌شمالی آذربایجان غربی، نیمه‌شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران، دوشنبه در نیمه‌شمالی آذربایجان غربی، نیمه‌شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران، زنجان و سمنان و سه شنبه در شمال شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات جوی ناشی از این شرایط جوی اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از افزایش گرادیان فشار سطح زمین، وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک از شنبه تا چهارشنبه (۲۴ تا ۲۸ تیر) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در نیمه‌شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، شرق کرمان، شمال و جنوب سمنان، شمال اصفهان، قم و جنوب تهران، دوشنبه در نیمه‌شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شرق و جنوب سمنان، شرق کرمان، شمال و شرق اصفهان، یزد، البرز، جنوب تهران، قم و مرکزی، سه شنبه در نیمه‌شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، شمال و شرق اصفهان، نیمه‌شمالی کرمان، یزد، قم، جنوب تهران، البرز و شمال مرکزی و چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و قم پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.