کد خبر : 39457 / /
/

سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان | سهام عدالت ثبت نام

خبر غافلگیر کننده برای وراث سهام عدالت | انتقال سهام عدالت تا آخر خرداد | منتظر سود شگفت انگیز سهام عدالت هم باشید

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور به سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری ارائه شده است.

 سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. در واقع پشتیبانی از سهام عدالت توسط شرکت ها و کارخانجات دولتی انجام می شود و 60 شرکت فرابورس دولتی نسبت به پرداخت سود به سهامداران است. بنا بر یک گزارش آماری ۲۰ میلیون نفر از واجدین شرایط جامانده سهام عدالت هستند که امسال 3.5 میلیون نفر صاحب سهام عدالت می شوند

سهام عدالت

حکم انحصار وراثت سهام عدالت این افراد صادر شد

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور به سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری ارائه شده است.

محمد کاظمی فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه وب سرویس‌های مختلفی را به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ارائه داده‌ایم گفت: این موضوع نقش مهمی در تسریع فرآیند‌ها دارد و تمام ارائه خدمات به دیگر سازمان‌ها با هدف تسریع در اقدامات و خدمت به مردم انجام می‌گیرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بر اساس درخواست سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری، وب سرویس تصدیق اصالت احکام انحصار وراثت بصورت برخط از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور (NIX) به آنان ارائه شده و امکان دریافت آرای انحصار وراثتی که بصورت سیستمی صادر شده باشد را دارند از سال ۹۴ به بعد تقریبا تمام احکام انحصار وراثت بصورت سیستمی صادر شده و از طریق این وب سرویس قابل دریافت است.

محمد کاظمی فرد ادامه داد:بخشی از احکام انحصار وراثتی که در سال‌های قبل از تاریخ مذکور توسط بعضی از شعب شورای حل اختلاف صادر شده است، ممکن است توسط سامانه ایجاد نشده باشد. قطعا تمام احکام انحصار وراثت صادر شده از سال ۱۳۹۷ و بعد از آن که بصورت سیستمی بوده هم اکنون توسط آنان در حال استعلام است./منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان معطل معرفی دارایی‌ها به سازمان خصوصی‌سازی توسط دولت

سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: اگر دولت دارایی‌هایی را از شرکت‌های سرمایه‌پذیر مشخص و به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کند، ما می‌توانیم تشریفات قانونی اختصاص سهام را انجام دهیم.

مخاطبان در این پویش نوشته‌اند: «در زمان واگذاری سهام عدالت، تعدادی زیادی از هموطنان عزیز به دلایلی از دریافت سهام عدالت جاماندند همچنین فرزندانمان که پس از واگذاری سهام عدالت متولد شده‌اند فاقد سهام عدالت هستند، ‌تاکنون چندین مرتبه در خصوص واگذاری سهام عدالت به جاماندگان وعده‌هایی داده شده ولی اقدام عملی صورت نگرفته است؛ لازم است این موضوع پیگیری جدی شود.»

در این زمینه خبرنگار فارس موضوع را از یکی از معاونان سازمان خصوصی‌سازی پیگیری کرد، وی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: ‌اختصاص سهام عدالت به جاماندگان سه دهک پایین جامعه در قانون بودجه 1401 نیز آمده بود و در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی افراد جامانده از سهام عدالت که تحت پوشش کمیته امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی قرار داشتند، به تعداد حدود 3.5 میلیون نفر را شناسایی‌ و این افراد را به دولت معرفی کرد تا سهام عدالت به آنها اختصاص یابد.

وی گفت: مسئله مهم این بود که سهام کدام شرکت‌ها به عنوان سهام عدالت به جاماندگان واگذار شود که قرار بود باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی مس به این افراد واگذار شود، اما این دو شرکت در گروه دوم قانون واگذاری‌ها قرار داشت و باید دولت اجازه می‌داد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با آن مخالف کرد و در پی آن معاونت حقوقی رئیس جمهور هم مخالفت کرد و ‌در نتیجه اختصاص سهام فولاد و مس به جاماندگان در سال گذشته در اواخر سال منتفی شد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال هم در بند «ن» تبصره 2 قانون بودجه 1402 آمده است دولت مکلف است به جاماندگان دو دهک کم‌درآمد جامعه یعنی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، سهام عدالت واگذار کند، اما باز هم مهمترین مشکل این است که از کدام دارایی‌های دولت سهام واگذار کند؟ اگر دولت دارایی‌هایی را مشخص و به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کند، ما می‌توانیم تشریفات قانونی آن را انجام دهیم ضمن آنکه فهرست افراد جامانده هم در نزد ما آماده است.

وی در مورد اینکه سهام شرکت‌های فولاد و مس معمولاً در وثیقه بانک قرار دارد، اظهار داشت: اگر دولت اجازه بدهد، می‌توانیم با سازوکاری سهام را از وثیقه آزاد کنیم و به جاماندگان دو دهک کم‌درآمد بر اساس بند (ن) تبصره 2 قانون بودجه 1401 سهام عدالت بدهیم.

سهام عدالت

سهام عدالت جاماندگان در تبصره 2 قانون بودجه

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی،  3.5 میلیون نفر جامانده کمیته امداد و بهزیستی شناسایی شده‌اند و اگر سهام معرفی شود، سریعا به آنها ارائه می‌شود.

این مقام مسئول همچنین در مورد اینکه 2 میلیون نفر از متقاضیان سهام عدالت که کارت پرس‌شده سهام عدالت با کد رهگیری 24 رقمی دارند، اما در سامانه سهام عدالت به عنوان سهامدار شناخته نشده‌اند، گفت: این افراد هم جزو جاماندگان و از قلم‌افتادگان قبلی است که اختصاص سهام به همه این موارد به شرطی است که دولت سهامی را برای اختصاص دادن به این افراد معرفی کند./ فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.