کد خبر : 37294 / /
/

قیمت تخم مرغ بی سر و صدا پرواز کرد !

در روزهای که قیمت مرغ اوج گرفته است؛ قیمت تخم مرغ نیز همراستا با آن درحال رشد است. درحال حاضر قیمت تخم مرغ حدود ۵۰ درصد رشد کرده است.

قیمت تخم مرغ بی سر و صدا پرواز کرد !

بررسی میدانی اکوایران از مغازه های سطح شهر نشان میدهد، فروشگاه ها به دلیل رشد قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر تخم مرغ ۳۰ تایی عرضه نمی کنند. درحال حاضر در مغازه های سطح شهر هر عدد تخم مرغ بین ۴ تا ۴.۵ عرضه میشود. برهمین اساس قیمت یک شانه ۳۰ تایی تخم مرغ حدود بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ تومان به فروش میرسد.

در دیجی کالا و فروشگاه‌های کوروش هم تخم مرغ ۶ تایی درحال حاضر ۲۳ هزار ۷۰۰ تومان است و قیمت تخم مرغ ۱۵ تایی آن ۵۹هزار از ۲۰۰ تومان است. در این فروشگاه اینترنتی خبری از فروش تخم مرغ ۳۰ تایی نیست. اما تخم مرغ ۲۰ تایی ۷۹ هزار تومان است.

این رقم در مغازه های سطح شهر کمی در غرب تهران متفاوت‌تر است. در مغازه‌های سطح شهر تخم مرغ ۶ تایی حدود ۲۷ هزار تومان و تخم مرغ ۲۰ تایی ۹۸ هزار تومان است. یکی از این فروشندگان میگوید: قیمت تخم مرغ چند روزی است گران شده است و برای همین ما تخم مرغ بسته‌بندی می‌آوریم و دیگر تخم مرغ ۳۰ تایی فروش نداریم.

در مغازه‌های مناطق پایین تهران ارقام پایین‌تر است و نزدیک به میادین میوه و تره بار شهرداری است. قیمت هر تخم مرغ ۲۰ تایی در میادین شهرداری تهران بین ۵۷ هزار تا ۵۹ هزار تومان در نوسان است. اما قمیت تخم مرغ ۶ تایی آن بین ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ عرضه می‌شود. تخم مرغ های ۱۵ تایی آن نیز بین ۴۱ هزار و ۵۰۰ تا ۴۳ هزار و ۵۰۰تومان براساس نرخ نامه آن فروخته می‌شود. در این میادین اما تخم مرغ ۳۰ تایی هم دیده می‌شود. قیمت آن نیز براساس اینکه بسته‌بندی شده باشد و یا بدون بسته‌بندی باشد؛ بین ۴۲ هزار و ۶۰۰ تا ۸۴ هزار تومان در نوسان است.

رشد قیمت تخم مرغ درحالی در بازار رقم خورد که قیمت مصوب آن تغییری نکرده است. قیمت پیشین بازار از نگاه فعالان مرغداری غیر منصفانه و غیر اقتصادی است. اما سیاستگذار در وزارت جهادکشاورزی حاضر به اصلاح قیمت‌ها نیست. سیاستی که در نهایت مجبور است اعمال کند. چون روند کنونی بی شک منجر به ایجاد موجب جدید نارضایی تولیدکنندگان و کاهش تولید و در نهایت ادامه رشد بیش از پیش قیمت‌ها در ماه‌های آتی شود. برهمین اساس برخی منتقدان معتقدند وزارت جهادکشاورزی باید هرچه سریعتر به این بازی موش و گربه پایان دهد.

البته وزارتخانه فعلا از طریق سرپرستی اداره می‌شود که ظاهرا اعتقادی به رفتار علمی و اقتصادی ندارد چون در اولین نشست خود با معاونین و مدیران این وزارتخانه گفته است که باید مشکلات بخش کشاورزی به صورت جهادی و میدانی برطرف شود./اکوایران

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.