کد خبر : 37029 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

خبر مهم از واریزی امروز ۲۱ فروردین به حقوق بازنشستگان | واریزی افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟ | حقوق حداقل بگیران بازنشسته معلوم شد

افزایش حقوق بازنشستگان از این ماه به اجرا در می‌آید.

خبر مهم از واریزی امروز ۲۱ فروردین به حقوق بازنشستگان | واریزی افزایش حقوق بازنشستگان چقدر است؟ | حقوق حداقل بگیران بازنشسته معلوم شد

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فروردین ماه ۱۴۰۲ مانند سال گذشته واریز می شود.با وجود آنکه رقم افزایش حقوق بازنشستگانتامین اجتماعی اعلام شده است اما احکام جدید هنوز صادر نشده.ماده ۱۱۱ تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری حقوق بازنشستگان«نباید» از افزایش حداقل مزد مصوب شورای‌عالی کار کمتر باشد.در ادامه میتوانید بروزترین خبر از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

 

دم اشتغال بیمه‌شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در قانون تامین اجتماعی را بازنشستگی می‌گویند؛ بازنشستگی شرایط گوناگونی دارد و برحسب سن و سابقه محاسبه می‌شود.حسب بند «۱۵» ماده «۲» قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی عبارت است از عدم اشتغال بیمه‌شده به کار به سبب رسیدن به سن بازنشستگی مقرر در این قانون که شرایط بازنشستگی در قانون تأمین اجتماعی به شرح زیر است:بیمه شدگانی که دارای ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی کنند.

حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران

۱- ماده ۷۶ قانون:

مشمولان این قانون در صورت دارا بودن شرایط زیر حق استفاده از مستمری بازنشستگی را خواهند داشت:بیمه‌شدگانی می‌توانند از مستمری بازنشستگی طبق ماده ۷۶ قانون استفاده کنند که تا تاریخ تقاضای بازنشستگی حداقل ۲۰ سال تمام حق بیمه به مأخذ کامل را به سازمان پرداخت کرده باشند. (حداقل سابقه لازم در این ماده ۱۰ سال بوده که حسب بند ۳ جزء ب قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۴/۷/۸۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام از ۱۴ مهر ۱۳۸۱ هر سال، یکسال اضافه شد تا به ۲۰ سال تمام رسید.)

مشمولان بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آور: طبق قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی به ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال ۸۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام، حداقل سابقه پرداخت حق بیمه به صورت پلکانی و به ازای هر سال از تاریخ تصویب یک سال اضافه شد به‌نحوی که در یک فرایند ۱۰ ساله، حداقل مزبور به ۲۰ سال ارتقا یافت.حداقل سابقه پرداخت حق بیمه مقرر را قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی دارا باشند.

- سن مرد به ۶۰ سال تمام و سن زن به ۵۵ سال تمام رسیده باشد.ب – دارا بودن ۲۵ سال سابقه متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور: بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی صدرالاشاره (موضوع بند الف) بیمه شدگانی که حداقل ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناوب در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.

ضمناً براساس استفساریه جزء(۱) بند(ب) تبصره(۲) ماده(۷۶) قانون تامین اجتماعی: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه ۱.۵ سال محاسبه خواهد شد.

۴- تبصره ۳ ماده ۷۶ قانون :الف – دارا بودن ۲۰ سال سابقه متوالی اشتغال در کارهای سخت و زیان آور: به موجب قانون اصلاح تبصره ۲ الحاقی ماده ۷۶ قانون اصلاح مواد ۷۲ و ۷۷ و تبصره ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ مصوب ۱۳۷۱ مصوب ۱۴/۷/۸۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین بند "۱" ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور مصوب سال ۸۵ هیات وزیران، بیمه شدگانی که حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متوالی در کارهای سخت و زیان‌آور را دارا باشند بدون شرط سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.براساس این تبصره بیمه‌شدگانی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته کرده‌اند، در صورتی که سن مردان ۵۰ سال و سن زنان ۴۵ سال تمام باشد می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

۳- اصلاحیه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانونب – دارا بودن ۲۵ سال سابقه متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور: بر اساس قانون و آیین نامه اجرایی صدرالاشاره (موضوع بند الف) بیمه شدگانی که حداقل ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناوب در کارهای سخت و زیان آور را دارا باشند، بدون شرط سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.

ضمناً براساس استفساریه جزء(۱) بند(ب) تبصره(۲) ماده(۷۶) قانون تامین اجتماعی: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه ۱.۵ سال محاسبه خواهد شد.

۴- تبصره ۳ ماده ۷۶ قانون :بیمه شدگانی که دارای ۳۵ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه باشند می توانند بدون در نظر گرفتن شرط سنی مقرر در قانون تقاضای بازنشستگی کنند.۵- تبصره ۴ ماده ۷۶ قانون (بازنشستگی زنان کارگر موضوع بخشنامه ۲۳ مستمری‌ها) :

به موجب تبصره ۴ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی، زنان کارگر با داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ۴۲ سال تمام سن می‌توانند از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند، به شرط آن که در زمان تقاضای بازنشستگی یا ترک کار مشمول قانون کار قرار داشته باشند.

توضیح : برقراری مستمری بازنشستگی طبق ماده ۷۶ قانون و تبصره های مربوط به آن در اختیار بیمه شده بوده و موکول به درخواست کتبی وی خواهد بود، کارفرما نمی تواند در صورت احراز شرایط مذکور تقاضای بازنشستگی بیمه شده خود را کنند.

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق بازنشستگان فعلا امکان پذیر نیست!

دستورالعمل افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از سوی سازمان مرکزی ابلاغ نشده است

روز نو نوشت: مبلغ حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ مشخص شد. این رقم در نهایت با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به سال قبل تصویب شد.

حقوق پایه کارگران و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی ۱۴۰۲ از ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان به ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان رسید که رقم بسیار کمی است و انتظارات جامعه کارگری را برآورده نکرد. این در حالی است که تورم بی سروسامان، معیشت افراد را بسیار متزلزل کرده است.

بر اساس این خبر حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی نیز همانند حقوق و دستمزد کارگران با افزایش ۲۷ درصدی در سال جدید همراه شده است، از آنجایی که لیست حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همیشه تا ۱۵ هر ماه باید بسته شود لذا با وجود اینکه امروز ۱۹ روز از فروردین ماه ۱۴۰۲ گذشته و واریز حقوق بازنشستگان نیز بر اساس حروف الفبا از ۲۰ هر ماه آغاز می‌شود، اما هنوز احکام جدید بازنشستگان صادر نشده است لذا بازنشستگان تامین اجتماعی همانند سال گذشته حقوق می‌گیرند.

طبق آخرین پیگیری‌ها دستورالعمل افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از سوی سازمان مرکزی ابلاغ نشده است و به محض اینکه این افزایش حقوق ابلاغ شود، احکام جدید سال ۱۴۰۲ صادر می‌شود و مابه التفاوت حقوق نیز طی اعلام و زمان بندی تامین اجتماعی واریز می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.