کد خبر : 34605 / /
/

ایران خودرو | ایران خودرو فروش فوری | ایران خودرو قرعه کشی

حراج آخر سالی ایران خودرو بدون قرعه کشی | فروش خودرو یک سوم قیمت بازار | جدول زمانی حراج ایران خودرو

عرضه خودرو در بورس کالا پس از توقف چند هفته‌ای دوباره از سرگرفته شده که در جدیدترین این عرضه‌ها که دیروز رخ داد بازهم قیمت خودروها بین 200 تا 300 میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد بود.

حراج آخر سالی ایران خودرو بدون قرعه کشی | فروش خودرو یک سوم قیمت بازار | جدول زمانی حراج ایران خودرو

شرکت ایران‌خودرو درنظر دارد تا پایان سال در مجموع ۲۹۵۰۰ خودرو در بورس کالا عرضه کند.

بر اساس جدولی که گروه صنعتی ایران خودرو منتشر کرده است، تا پایان سال طی پنج هفته 2000 دستگاه تارا دستی، 2000 دستگاه تارا اتومات، 3500 دستگاه پژو207 تیپ5، ده‌هزار دستگاه پژو207 اکسل کاسه‌ای، 2000 دستگاه پژو207 اتومات سقف‌فلزی، 5000 دستگاه دناپلاس دستی، 3000 دستگاه دناپلاس توربو اتومات و 2000 دستگاه هایما در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طی معاملات دیروز در بورس کالا، ۵۰۰۰تارا دستی سفید عرضه شد که ۲۳ هزار و ۴۹۴ تقاضا برای این خودرو که با قیمت پایه ۲۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده بود شکل گرفت. قیمت میانگین این خودرو در بورس کالا حدود ۴۶۰ میلیون تومان بود درحالی که این خودرو در بازار آزاد ۶۴۵ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین ۲۵۰ دستگاه فیدلیتی پنج نفره مشکی در بستر بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۷۲۰ نفری مواجه شد. این خودرو محصول چین با قیمت پایه ۷۵۹ میلیون تومانی عرضه شد و قیمت میانگین آن در بورس کالا یک میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان بود. درحالی که فیدلیتی پنج نفره در بازار آزاد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

۲۵۰ دستگاه فیدلیتی هفت نفره سفید نیز که با قیمت پایه ۷۷۲ میلیون تومانی عرضه شده بود با قیمت میانگین یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون معامله شد. برای این خودرو ۹۹۳ تقاضا شکل گرفت. این خودرو در بازار با قیمت یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

گفتنی است در عرضه‌های قبلی خودرو در بورس کالا نیز قیمت خودروهای فروخته شده حداقل 20 درصد زیر قیمت بازار آزاد بود.

ایران خودرو

ایران خودروعرضه خودرو در بورس سال آینده هم ادامه دارد

از سوی دیگر طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402عرضه خودرو در بورس کالا سال آینده ادامه خواهد داشت. اخیرا شورای عالی بورس اعلام کرده بود که تمامی خودروهای تولید داخل باید در بورس کالا عرضه شوند و این عرضه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در همین زمینه شرکت ایران خودرو نیز اعلام کرد تا پایان سال تعداد ۲۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه از انواع خودروهای خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، خودروهای تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ تیپ ۵، پژو ۱۰۷ اکسل کاسه‌ای، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی، دنا پلاس دستی اکسل کاسه‌ای، دنا پلاس توربو اتوماتیک و گروه ‌هایما از انواع خودروهای عرضه شده در هفته‌های آینده خواهند بود.

عرضه خودروهای وارداتی خارج از بورس کالا

البته درباره خودروهای وارداتی در حالی که در آیین‌نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آنها از مسیر بورس کالا است؛ هیئت دولت، هفته گذشته، این موضوع را حذف کرد.طبق مصوبه جدید عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شد؛ بر این اساس احتمالا فروش خودروهای وارداتی دیگر تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود.

مصوبه ابهام‌برانگیز دولت درباره خودروهای مناطق آزاد

از طرفی دولت با پیشنهاد وزارت صمت درباره صدور مجوز تردد خودروهای مناطق آزاد با پلاک ملی در سراسر کشور موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، براساس ابلاغیه مصوبه هیئت وزیران در رابطه با شیوه پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خودروهای مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، مصوب شده است: «طبق مقررات موجود خودروهایی که مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری- صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی باشند.»

ظاهرا این اقدام برای افزایش عرضه خودرو در داخل کشور صورت گرفته است اما برخی معتقدند این اقدام دولت با مصوبه قبلی مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی به داخل کشور منافات دارد.

منبع: کیهان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.