کد خبر : 33345 / /
/

کالابرگ | کالابرگ الکترونیک | کالابرگ یا یارانه

خبر مهم روز برای سرپرستان خانوار | زمان اجرای طرح کالابرگ در کشور بلاخره اعلام شد

طرح کالابرگ الکترونیکی چه زمانی در کل کشور اجرایی می شود؟

خبر مهم روز برای سرپرستان خانوار | زمان اجرای طرح کالابرگ در کشور بلاخره اعلام شد

طیبه حسینی از توزیع طرح آزمایشی کالابرگ خبر داد و گفت: هفته گذشته وزارت رفاه در استان هرمزگان به صورت آزمایشی توزیع کالابرگ را برای تمامی یارانه بگیران که شماره حساب یارانه آنها مربوط به استان هرمزگان است، آغاز کرده است. مجری طرح کالابرگالکترونیک گفت: هم‌اکنون خانوارهایی که یارانه‌بگیر هستند و حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده، مشمول این طرح می‌شوند..دریافت کالابرگ به زودی آغاز خواهد شد. برای دریافت کالابرگ باید در سامانه معرفی شده ثبت‌نام کنید.

صفر تا صد اجرای کالابرگ الکترونیک در کشور

در پی تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجلس موافقت خود با اصلاح ارز ترجیحی را مشروط به این کرد که کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۱ به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود و همین موضوع، سناریوی کوپن الکترونیک را دوباره روی میز دولت قرار داد. مجلس در حالی بر شرط خود برای حذف ارز ترجیحی اصرار کرد، که دولت به‌هیچ‌وجه حاضر به عقبگرد نرخ کالاهای اساسی به نرخ شهریور ۱۴۰۰ نبوده و نیست.

در شرایط فعلی نه سیستم کوپن آماده است و نه اقتضائات اقتصادی داخلی و جهانی با نرخ‌های سال ۱۴۰۰ متناسب‌سازی شده است؛ بنابراین دولت خواستار حذف این شرط شده که البته با مخالفت مجلس روبه‌رو شده است.

با تغییرات شرایط جهان و جنگ روسیه و اوکراین بازگرداندن نرخ کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ عملا غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اما توزیع کالابرگ الکترونیک منوط به تحقق این شرط شد. اکنون دولت به‌دلایل مختلف خواستار حذف این شرط است و با ارسال لایحه‌ای به مجلس این پیشنهاد را ارائه داده اما در مجلس واکنش‌هایی نسبت به این درخواست برانگیخته‌ و مطرح شده الزام همان است که در قانون بودجه آمده و با اجرای کالابرگ الکترونیک، همین الزام قانونی مبنای کار خواهد بود. بر این اساس طرح کالابرگ الکترونیک اکنون در دو استان جنوبی کشور شامل هرمزگان و خوزستان اجرایی شده، اما هنوز خبری از اعمال نرخ کالاهای اساسی برمبنای سال ۱۴۰۰ در آن نیست. از شواهد چنین برمی‌آید که افراد با کارت ‌بانکی به فروشگاه‌هایی مراجعه و مقدار مشخصی کالا را با نرخ مشخص دریافت می‌کنند، در حالی که بنا بود نرخ آن کالاها رقم قبل از افزایش قیمت‌‌ها باشد. این کار نیازمند زیرساخت‌هایی است؛ بنابراین دولت برای عیب‌یابی زیرساخت آن را در دو استان عملیاتی کرده است. همچنین دولت وعده داده در صورتی ‌که استقبال مردم از یارانه نقدی بیشتر باشد، الزام به خرید کالاهای اساسی با یارانه نقدی حذف می‌شود و مردم می‌تواند طبق روال گذشته یارانه خود را در قالب پول نقد دریافت کنند و براساس ضرورت به مصرف برسانند. بی‌توجهی دولت به اجرای قانون بودجه درباره تامین کالاهای اساسی با نرخ شهریور ۱۴۰۰ منجر به افزایش بی‌ضابطه نرخ کالاها شد، زیرا قرار بود ساماندهی ارز ترجیحی با چند شرط اصلی انجام شود که متاسفانه دولت به هیچ‌ یک از این شروط‌ عمل نکرد؛ به این معنا که اکنون نه کالا با نرخ شهریور ۱۴۰۰ به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و نه اینکه سازکار کالابرگ الکترونیک به کار گرفته می‌شود تا مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها برای مردم لحاظ شود. پرداخت یارانه در قالب کالابرگ اگر در بستر شبکه بانکی صورت نگیرد، قطعا هزینه زیادی به دولت تحمیل خواهد کرد، زیرا پیاده‌سازی ساختاری جدید که مبتنی بر سرویس‌دهی آنلاین شبکه بانکی نباشد بار مالی بالایی برای دولت دارد؛ بنابراین ممکن است اجرای این طرح در ساختاری غیر از شبکه بانکی نه‌تنها از هزینه‌کردهای دولت در قالب یارانه کم نکند، بلکه می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های دولت و در نهایت کسری بودجه شود. همچنین زمانی که از کالابرگ الکترونیک سخن به میان می‌آید یک احتمال وجود دارد مبنی بر اینکه بار بدهی فنی افزایش یابد؛ بنابراین ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای این تحول آماده کرد. از سوی دیگر چون کارت‌های بانکی نیز به لحاظ فنی کشش این حجم تراکنش را ندارند، به‌طورقطع ارائه کالابرگ الکترونیک در قالب کارت‌بانکی هم خالی از بار مالی افزوده برای دولت نخواهد بود؛ اما حتما این روش در برابر سایر روش‌های نوین بار مالی کمتری به دولت تحمیل خواهد کرد.براساس آنچه گفته شد دولت باید در طرح پایلوت دو استان جنوبی کشور ایرادات طرح کالابرگ الکترونیک را کاملا برطرف سازد. همچنین در مشاهدات اگر معایب طرح بیشتر از مزایای آن بود، دولت ناچار است عطای اجرای طرح را به لقای آن ببخشد و یارانه را طبق روال گذشته به‌صورت نقدی به مردم بپردازد./گسترش نیوز

کالابرگ

بلاخره زمان توزیع کالابرگ در سراسر کشور اعلام شد

به گفته او، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در این طرح شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین  در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز می شود.

حسینی اضافه کرد: بنابر اعلام وزارت رفاه، استمرار توزیع کالابرگ در دیگر استان ها منوط به موفقیت طرح آزمایشی در استان هرمزگان است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه دریافت کالابرگ برای یارانه بگیران اختیاری است، گفت: افراد از طریق کارت یارانه می‌توانند اقدام به خرید کالای اساسی کنند و مابقی یارانه خود را به صورت نقدی از موجودی کارت برداشت کنند. چنانچه افراد اقدام به دریافت کالای اساسی نکنند، یارانه نقدی را کماکان دریافت می کنند.

او بیان کرد: کلیه پیامک هایی که برای افراد مبنی بر قطع یارانه نقدی یا رویت دهک‌بندی ارسال می شود، کلاهبرداری و به قصد خالی کردن حساب یارانه بگیران است چرا که سازمان هدفمندی هیچ گونه پیامکی ارسال نمی کند./همشهری آنلاین

کالابرگ

مردم چگونه از کالابرگ‌ الکترونیکی استفاده کنند؟

مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک با تشریح جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در استان هرمزگان، گفت: تا کنون یک‌هزار فروشگاه به این طرح پیوسته‌اند.

هادی زمان‌ثانی مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک در مورد جزئیات اجرای طرح کالا برگ الکترونیک اظهار داشت: این طرح بر اساس تکلیف جزء یک بند «س» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۱ که دولت را مکلف به اجرای طرح کالا برگ الکترونیک کرده بود، ابتدا به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که از سه‌شنبه ۲۷ دی‌ سال جاری در هرمزگان آغاز شده است.

 کالابرگ الکترونیک شامل این کالاها می شود

وی در مورد کالاهای مشمول طرح کالا برگ الکترونیک گفت: شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع،‌ ماکارانی، قند، شکر و برنج ۱۰ قلم کالای اساسی هستند که مشمول این طرح می‌شوند و هیچ فرقی نمی‌کند که از کدام برند و یا مارک تجاری باشد و به انتخاب خود یارانه‌بگیران کالا انتخاب می‌شود و نوع خاصی مدنظر ما نیست.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیک‌ با بیان اینکه اعتبار اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در کدملی سرپرست خانوار شارژ می‌شود، بیان داشت:‌ با استفاده از همه کارت‌های بانکی که به اسم سرپرست خانوار است می‌توان این کالاها را از فروشگاه‌های طرف قرارداد خریداری کرد.

وی افزود: تا کنون یک‌هزار فروشگاه متصل به طرح کالا برگ در استان هرمزگان شده‌اند که در این فروشگاه‌ها برچسب خاصی با این عنوان «‌این فروشگاه به شما پیوست» مشخص شده‌اند که کلمه شما مخفف «شبکه ملی اعتبار» است.

سرپرست خانوار فقط می‌تواند ۱۰ قلم کالای مدنظر را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد

زمان‌ثانی در مورد اینکه از چه زمانی این اعتبار واریز می‌شود،‌ گفت: یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه این اعتبار به حساب فرد واریز می‌شود که فقط می‌تواند ۱۰ قلم کالای مدنظر را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد و هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از این نوع کالاها خریداری کند و مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌شود و پول خرید کالا ظرف حداکثر ۴۸ ساعت به حساب مغازه‌دار واریز می‌شود و این میزان از اعتبار حساب یارانه‌ای سرپرست خانوار کم می‌شود و در ۲۰م هر ماه باقیمانده اعتبار به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی توضیح داد: مثلایک خانوار ۴ نفره که هر کدام ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی می‌گرفتند می‌توانند تا سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از اقلام کالاهای اساسی از یک یا چند قلم کالا تا این سقف خریداری کنند.

مدیر توسعه طرح کالا برگ الکترونیکی در مورد اینکه بیشترین تقاضای مردم از چه کالایی بوده و تا کنون چند نفر خریداری کردند؟ گفت: هنوز گزارشی دریافت نکرده‌ایم البته استقبال مناسب بوده و فعلاً فقط در استان هرمزگان در همه شهرها و روستاها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود و طوری برنامه‌ریزی شده است که در هر دهستان حداقل یک فروشگاه باشد و پراکندگی فروشگاه‌ها به‌گونه‌ای است که مردم دچار زحمت نشوند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.