کد خبر : 33203 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

یارانه بگیران یارانه بهمن را جلوتر بگیرید | قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی جایگزین یارانه نقدی | با 14000 تومان یک کیلو روغن نباتی بخرید

10 قلم کالای اساسی در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان به صورت اختیاری جایگزین یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

یارانه بگیران یارانه بهمن را جلوتر بگیرید | قیمت  ۱۰ قلم کالای اساسی جایگزین یارانه نقدی | با 14000 تومان  یک کیلو روغن نباتی بخرید

دولت در لایحه بودجه 1402 برای سال آینده افزایش میزان  یارانه نقدی را پیشنهاد کرده است.چندی پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. مرتضوی در خصوص افرادی که هنوز یارانه دریافت نکرده اند، تصریح کرد: کسانی که یارانه نقدی خود را دریافت نکرده اند یا استحقاق دریافت دارند می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه مراجعه کرده و اطلاعات خود برای گرفتن یارانه نقدی  وارد کنند.آخرین خبر ها درباره یارانه نقدی را در خبرآزاد بخوانید.

یارانه نقدی

10 قلم کالای اساسی در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان به صورت اختیاری جایگزین یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی از چهارشنبه به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است.

 طرح کالابرگ الکترونیکی مشمول 10 گروه کالایی (شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر) می‌شود.

لازم به ذکر است، قیمت پرداختی مردم در خصوص 10 قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیک (که اکنون در استان هرمزگان اجرا میشود) بر مبنای شهریور 1400 است. به عنوان مثال قیمت امروز روغن 810 گرمی: 62000 تومان، پرداختی فرد حدودا 14000 تومان است. مابه التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت میشود و «در سقف یارانه» خرید می کند البته از این پس هم سقف پرداخت مردم حتی در صورت افزایش قیمت‌ها، ثابت خواهد ماند./تسنیم

یارانه نقدی

کوپن جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟

قرار است طرح توزیع کوپن الکترونیک در استان هرمزگان شروع شود. حالا سوالی که وجود دارد این است که در صورت توزیع کالابرگ، یارانه نقدی خانوارها قطع می‌شود یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ساعتی قبل بود که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از توزیع کالابرگ در استان هرمزگان خبر داد و گفت قرار است 10 قلم کالایی در قالب کالابرگ به مردم پرداخت شود.

این خبر می‌تواند به معنای پایان پرداخت یارانه نقدی باشد. اما چندی قبل سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده بود که یارانه‌های نقدی به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و مردم حق انتخاب دارند که بین یارانه نقدی و کالابرگ انتخاب کنند.

البته این مساله را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تاکید کرده و گفته طرح کالابرگ در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست و اگر استقبال مردم از این طرح گسترده باشد این طرح جایگزین یارانه نقدی می‌شود. به گفته صولت مرتضوی، قرار است 10 قلم مواد غذایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، در این سبد کالا تعریف و قیمت‌گذاری شود و بر اساس قیمت شهریور 1400 به مردم تخصیص داده شود.

این البته مشروط به این است که مردم بخواهند یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی خود را در قالب کالابرگ یا همان کوپن دریافت کنند. اما اگر خانواده‌ای تمایلی به دریافت کالابرگ نداشته باشد، می‌تواند در انتهای ماه یارانه نقدی دریافت کند.

به گفته مرتضوی مردم یک ماه فرصت دارند که هر میزان که نیاز دارند از این 10 قلم کالا خریداری کنند و چنانچه به خرید تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان ماه به سبک ماه‌های گذشته یارانه نقدی را دریافت کنند.

به عبارتی به نظر می‌رسد که اختلاف میان طرفداران کالابرگ و طرفداران یارانه نقدی را اینگونه برطرف کرده‌اند. اینکه دولت هر ماه به روال سابق یارانه 300 و 400 هزار تومانی را به حساب سرپرست خانوار واریز می‌کند. افراد یک ماه فرصت دارند که در صورت نیاز کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه از آن برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

به گفته وزیر تعاون سامانه‌ای تعریف شده است که سرپرست خانوار می‌تواند با کد دستوری اعلام‌شده میزان اعتبار خود را مشاهده کند.

یارانه نقدی

یارانه نقدی/ کدام کالاها شامل کالابرگ می‌شود؟

اظهارات وزیر درباره توزیع کالابرگ شامل چند مورد مهم است. اول اینکه کوپن الکترونیک شامل 10 قلم کالا از جمله مرغ، برنج، ماکارونی، روغن و انواع لبنیات است.

دوم اینکه افراد مجبور نیستند که کل 10 قلم کالا را با هم خریداری کنند. مثلا یک خانواده می‌تواند یارانه یک ماه خود را صرف خرید برنج کند و ماه دیگر کل یارانه را مرغ بخرد.

سوم اینکه خانوارها می‌توانند کاملا اختیاری عمل کنند و کل این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند، یا اینکه کل مبلغ را در کارت نگه دارند و در انتهای ماه آن را یه صورت نقدی برداشت کنند. حالت سوم هم این است که افراد بخشی از این اعتبار را صرف خرید کالابرگ کنند و بخش دیگر را به صورت نقدی دریافت کنند.

چهارم اینکه کالاهای توزیع شده در این طرح باید ارزانتر از سایر فروشگاه‌ها باشد و به قیمت شهریور 1400 عرضه شود.

پنجم اینکه امکان خرید فقط از فروشگاه‌های خاص فراهم است و فروشگاه‌ها باید دارای سیستم مجهز باشند.

هنوز مشخص نیست که این طرح از چه زمان آغاز می‌شود و اینکه آیا در سال جاری امکان اجرای طرح وجود دارد یا به سال آینده موکول می‌شود./تجارت نیوز

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.