کد خبر : 12268 / /
/

یارانه نقدی/یارانه معیشتی/یارانه بنزین/واریز یارانه

خبر خوش یارانه ای دولت/ یارانه نقدی برای خانوارهایی که خودرو ندارند

طرح آزمایشی حذف سهمیه سوخت بنزین قرار است از کیش و قشم آغاز و بعد از آن در کل کشور اجرا شود. در این طرح، سهمیه سوخت خودروها حذف می‌شود و معادل آن، در قالب یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌شود. اما مبلغ جایگزین سهمیه بنزین چقدر است؟

خبر خوش یارانه ای دولت/ یارانه نقدی برای خانوارهایی که خودرو ندارند

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد. یارانه نقدی ابتدا در دولت احمدی نژاد ایجاد شد. خبرهای جدید پیرامون یارانه نقدی را اینجا بخوانید.

به گزارش تجارت‌نیوز،قرار است شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند. به گفته سخنگوی دولت در این طرح قرار است یارانه بنزین به جای خودرو به افراد داده شود. یعنی در این طرح، خانوارهای فاقد خودرو هم مشمول یارانه بنزین می‌شوند.

سهمیه بنزین خودروها حذف شود؟

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اجرای این طرح به معنای حذف سهمیه بنزین خودروهاست؟

اگرچه هنوز جزئیات حذف سهمیه بنزین مشخص نیست، اما نامه‌ای از جانب معاونت اقتصادی دولت منتشر شد که نشان می‌دهد در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، سهمیه بنزین خودروها کامل حذف می‌شود و این یارانه بعد از این به جای خودرو به افراد تعلق می‌گیرد.

در این طرح که قرار است به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود، سهمیه بنزین خودروها حذف می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد به زودی بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف می‌شود و فقط بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

اما با حذف سهمیه بنزین خودروها، معادل این یارانه در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود. سخنگوی دولت هم روز گذشته در برنامه تلویزیونی به این مساله اشاره کرد و گفت: «در این طرح به مردم بنزین نمی‌دهیم. یارانه بنزین می‌دهیم.»

به گفته بهادری جهرمی در طرح جدید، سهمیه بنزین حذف می‌شود و مبلغ یارانه آن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. خانوارهایی که خودرو دارند می‌توانند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند و خانوارهای فاقد خودرو این یارانه را به شکل دیگری استفاده کنند.

یارانه نقدی بنزین چقدر است؟

هر خودرو ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند. یعنی دولت ماهانه به هر خودرو ۹۰ هزار تومان یارانه بنزین می‌دهد. افرادی که خودرو دارند از این یارانه ماهانه استفاده می‌کنند و افراد فاقد خودرو، از این یارانه محرومند.

حالا قرار است یارانه بنزین یا همان سهمیه بنزین حذف شود و دولت معادل این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. بر این اساس قیمت بنزین تک نرخی می‌شود و فقط بنزین ۳ هزار تومانی وجود دارد. افراد دارای خودرو می‌توانند از محل یارانه نقدی واریزی ماهانه، بنزین بخرند و افراد فاقد خودرو این یارانه را در جای دیگری استفاده کنند.

نکته مهم این است که مبلغ یارانه بنزین هنوز مشخص نیست. اما پیش از این عنوان شده بود که احتمالا در این طرح سهمیه بنزین هر فرد بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ماه است. یعنی سهمیه یک خانوار چهار نفره معادل ۶۰ تا ۸۰ لیتر می‌شود.

با توجه به یارانه ۱۵۰۰ تومانی روی هر لیتر بنزین، می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد، ۲۲ هزار تومان و برای یک خانوار چهار نفره حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

یارانه نقدی

یارانه معیشتی چیست؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی در آذرماه چگونه پرداخت خواهد شد؟

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوار‌هایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

یارانه نقدی : ۲۲۷ هزار تومان (زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین : ۲۰۵ هزار تومان (زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید : یک میلیون تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی : ۲۲۷ هزار تومان (زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان (زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

یارانه نقدی

زمان واریز یارانه معیشتی

یارانه جدید دولت همان یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی وعده داد در برنامه‌های اقتصادی خود اجرا می‌کند و به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد. زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه زمانی است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

رییس جمهوری؛ در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوار‌های پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.